Lucas Bassa
Author
Lucas Bassa
Role
Head of Marketplaces

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Op deze 3 manieren kun je AI inzetten voor je Marketplaces

Published
28 juni 2022
Reading time
5 minutes
Op deze 3 manieren kun je AI inzetten voor je Marketplaces

Er wordt veel geschreven over AI. En al lijken de meningen nogal verdeeld, er is één consensus: met ChatGPT kun je verschillende marketingwerkzaamheden flink versnellen. Dit geldt ook voor Marketplaces. In dit artikel geven we je 3 AI-oplossingen waarmee je efficiënter en sneller content voor Marketplaces kunt produceren en controleren.

Belangrijk advies vooraf

ChatGPT produceert in een rap tempo interessante teksten voor allerlei marketingdoeleinden. Maar dit doen de tools door informatie van andere websites af te halen. Deze websites matchen niet altijd met jouw merk, hierdoor zal de toon al snel verschillen met die van jouw brand. En nog gevaarlijker is wanneer de tool fouten overneemt en in jouw tekst zet. Ons advies is daarom om de teksten altijd kritisch na te lezen en te redigeren. Geef het de personal touch van jouw brand en haal foutjes uit te tekst. Wij zien AI niet als vervanger, maar als versneller van marketingteksten.

Wil je hier eerst meer over lezen? Lees dan het artikel Goede teksten schrijven met ChatGPT.

1. Razendsnel productpagina’s schrijven

Met ChatGPT kun je in een hoog tempo productpagina’s schrijven voor verschillende marketplaces. De AI-tool weet welke specificaties er aan elke productpagina hangen en vult de nodige content daarop in. Je formuleert de prompt (korte opdracht) als volgt:

Schrijf een Amazon productpagina inclusief 5 bulletpoints voor dit product + link

De link die je hier toevoegt, is idealiter een product detail page van je eigen webshop. Hier staat namelijk alle nodig informatie over het product op. ChatGPT formuleert vervolgens een titel, beschrijving en een vijftal bullets met de juiste informatie. Is de inhoud niet helemaal zoals jij wilt, dan kun je de tool instructies geven om de tekst te optimaliseren. Denk aan: voeg meer storytelling elementen toe, maak de toon jonger, voeg keyword X toe, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Deze productpagina’s optimaliseren

Amazon biedt de mogelijkheid om je productpagina teksten te A/B-testen. Dit doe je in je Amazon-account, bij Manage Experiments, en stel je in door de ChatGPT variant als optie B in te stellen. Vervolgens gaat Amazon de 2 productpagina’s vergelijken. Hoe meer traffic er op je productpagina zit hoe sneller je een significant resultaat hebt. Het is verstandig om eerst goed te bepalen of de door AI-gegenereerde teksten toegevoegde waarde hebben voor jouw salesdoelstellingen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de conversie? Met deze input kun je de productpagina’s blijven optimaliseren en blijf je kritisch op ChatGPT.

2. Reviews samenvatten en controleren

In één klap helder hebben wat je klanten waarderen aan jouw producten en waar zij verbeteringen zien? Dat kan! Met ChatGPT verzamel je razendsnel bruikbare informatie. Denk aan een overzicht met de meest genoemde voordelen van product X. Ideaal om deze input te gebruiken in productpagina’s. Of krijg inzicht in verbeterpunten die je door kunt zetten naar de product-afdeling of naar category management. Reviews worden vaak over het hoofd gezien, maar het is waardevolle, gratis onderzoek. Je kunt op basis hiervan direct in actie komen op basis van klantdata.

Als je nog niet gebruik maakt van Helium 10 (afbeelding 1), raden we je eerst aan om deze Chrome Extention te installeren. Deze gratis plugin heeft de feature Review Insights waarmee je alle reviews van je producten kunt downloaden in één overzichtelijke lijst. Deze lijst kun je kopiëren naar ChatGPT en door middel van deze prompt nuttige informatie verzamelen: Can you create an overview of the most common topics out of these reviews. De uitkomst zie je in afbeelding 2.

Afbeelding 1: reviews ophalen met Helium10

Afbeelding 2: Samenvatting van reviews in ChatGPT

3. Ideeën voor je storefront

Je Amazon storefront is de pagina waar je jouw merk ijzersterk kunt neerzetten met een brand story, passende afbeeldingen en de belangrijkste productcategorieën. AI helpt je om dit snel en efficiënt op te stellen.

Je brand story opstellen

Net als productpagina’s kun je ChatGPT met een goede prompt ook een brand story laten schrijven. Zet in deze prompt het aantal woorden, de naam van je merk, de visie, een stukje achtergrond en voor wie je bestaat. ChatGPT maakt er een mooi verhaal van dat jij als inspiratie kunt gebruiken. Let er wel op dat je de juiste tone-of-voice gebruikt, want dit is (in sommige gevallen) de eerste plek waar klanten kennis maken met je merk. Deze tekst kun je ook meenemen op je Over Ons-pagina op je website.

Ideeën voor productfotografie

In ChatGPT kun je vragen om ideeën voor productfotografie of afbeeldingsideeën voor je categorieën. Dit is fijn als je even geen inspiratie hebt, of niet weet waar je moet beginnen. Vraag met de prompt om X aantal ideeën voor je product in een bepaalde setting. Bijvoorbeeld:

Ik wil 5 ideeën voor product fotografie voor een barbecue in de lente

Een van de ideeën is als volgt:

Atmospheric photos with friends and family: Take pictures of people enjoying a nice barbecue in the spring sun. Capture the cozy atmosphere and show how much fun people can have with your barbecue products.

Dit idee kan in een AI-tool voor beeld worden gezet om de afbeeldingen daadwerkelijk te genereren. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Midjourney. Die produceerde onder andere dit beeld:

Afbeelding 3: AI gegenereerd beeldmateriaal

Het nadeel van een tool als deze, is dat het beeld niet snel 100% matcht met je brand. De ideale oplossing is nog altijd eigen fotografie met jouw producten. Maar voor een head start kan dit wel een snelle oplossing zijn.

AI inzetten voor een snelle start met Marketplaces?

De mogelijkheden zijn eindeloos en laten zien dat je op korte termijn al flinke stappen kunt zetten met jouw Marketplaces activiteiten. Maar iedereen die aan de slag wil met een concrete, holistische strategie, kan bij ons terecht. We sparren graag met je mee en laten alle mogelijkheden zien. Neem contact met ons op en ga ook voor online groei!

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.