Tessa Stottelaar
Author
Tessa Stottelaar
Role
Senior Content Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

3 onverwachte manieren waarop je gerichter communiceert dankzij een goede buyer persona

Published
2 mei 2023
Reading time
4 minutes
3 onverwachte manieren waarop je gerichter communiceert dankzij een goede buyer persona

Dat een buyer persona je communicatie met je klant verbetert, is vast geen nieuws voor je. Vaak lees je dat de waarde van een buyer persona vooral zit in de juiste toon vinden, de juiste ‘pains’ en ‘gains’ aanspreken en natuurlijk je product beter laten aansluiten aan de behoeften. Maar wist je dat er een aantal onverwachte manieren zijn waarop een buyer person je helpt gerichter te communiceren?

Wat is een buyer persona?

Zijn buyer persona’s voor jou geen gesneden koek? Dan even een korte uitleg over wat het is: In essentie zijn buyer persona’s een weergave van je gemiddelde klant en wat deze bezig houdt. Een goede buyer persona zoomt in op de leefwereld en keuzestijlen van je klant. Het stelt je in staat om strategieën te ontwikkelen, om producten en diensten te promoten op een manier die aanslaat bij je doelgroep.

1. Meer communicatie tussen Sales en Marketing

Sales en marketing werken samen om nieuwe klanten te werven en omzetten te verhogen. Maar, zoals je vaak ziet, heeft elke afdeling vaak een eigen visie of een eigen aanpak. Een buyer persona zorgt ervoor dat zowel marketing als sales gericht zijn op hetzelfde doel en (vrij letterlijk) dezelfde persoon voor ogen hebben. Het effect hiervan? Je klant ervaart van de eerste awareness ad tot het laatste salesgesprek eenzelfde benadering. Dat schept niet alleen vertrouwen, het is ook nog eens goed voor je omzet!

2. Prioriteiten stellen wordt makkelijker

Zijn er veel goede ideeën voor advertenties, blogs, e-mail flows of aanpassingen op de website? Mooi! Maar welke geef je prioriteit? Als je geen buyer persona hebt dan maak je deze keuze vaak op basis van historische data, input van sales of een onderbuikgevoel. Met een buyer persona wordt prioriteiten stellen makkelijker, omdat deze je vertelt waar de klant het meest mee gebaat is. Leg dus een je buyer persona naast je marketingplannen. Welke acties onderneem je echt voor de buyer persona en welke onderneem omdat je denkt dat ze goed zijn?

3. De kunst van het stoppen

Ieder bedrijf heeft zo haar onderdelen van een marketingplan waar ze zich comfortabel bij voelen. Of je nou goed bent in advertenties maken, blogs schrijven of SEA helemaal onder de knie hebt. Een buyer persona is dan een goede reality check. Heb je een buyer persona dat ook gebaseerd is op basis van data (van onlinegedrag) dan kan je goed onder de loep nemen of jouw favoriete onderdeel ook echt zo goed bij je klant past. Soms zul je zien dat je dat bepaalde activiteiten maar beter kunt stoppen en je tijd ergens anders in moet investeren. Dat kan lastig zijn, maar het levert je wel veel op.

Aan de slag met buyer persona’s?

Wil jij op de onverwachte en verwachte manieren jouw communicatie gerichter maken? Een buyer persona is hét startpunt. Het geeft inzicht in jouw klant en vormt een sterke basis voor jouw marketingplan. Wij helpen je natuurlijk graag op weg. Wij doen zowel kwalitatief onderzoek op basis van interviews als kwantitatief onderzoek op basis van data. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.