Tessa Stottelaar
Author
Tessa Stottelaar
Role
Senior Content Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

HOE MAAK JE EEN DOWNLOAD DIE JE KLANT ECHT GAAT DOWNLOADEN?

Published
10 augustus 2022
Reading time
4 minutes
HOE MAAK JE EEN DOWNLOAD DIE JE KLANT ECHT GAAT DOWNLOADEN?

Voor leadgeneratie is een download een super geschikte tool. Daarom zie je ze veel op websites en in advertenties. Maar een goede download die vaak gedownload zal worden, is nog niet zo makkelijk te maken. Om je te helpen met een sterke start delen wij de 3 basisprincipes voor een interessante download.

Waarom is een goede download maken lastig?

Dit ligt aan 2 factoren. Enerzijds ligt dit bij de klant. Jouw klant is zich er namelijk steeds meer van bewust dat zijn of haar data van grote waarde is voor bedrijven. Dat betekent dat hij beschermend wordt over deze data en deze niet meer zomaar met een bedrijf deelt.De klant wil wel zijn gegevens delen voor iets dat hij waardevol vindt, iets waar hij wat aan heeft.

Dat ‘iets van waarde’ is de tweede uitdaging. Om je klant echt iets te kunnen bieden wat als waardevol wordt gezien, moet je je klant goed kennen. Wat houd hem of haar bezig? Daar achter komen is heel belangrijk. Want zonder deze info zal je download minder effectief zijn of zelf helemaal geen leads genereren.

Waar moet een goede download aan voldoen?

Waar moet je download dan aan voldoen om goed te presteren? Dat vatten we samen in 3 vragen:

Is het waardevol voor de klant?

Om ervoor te zorgen dat je klant zich aangesproken voelt, geïnteresseerd raakt én bereid is zijn gegevens achter te laten moet je content passen bij de klant. De vraag die vaak gesteld wordt is ‘what’s in it for me?’. Probeer die vraag duidelijk te beantwoorden voor je klant voor zowel de inhoud van de download die je maakt maar ook in de manier waarop je hem aanbiedt. Een voorbeeld:

“Handleiding Software X. Download nu en leer alles over software X”

Dit is een insteek die je klant niet zal triggeren. Want waarom wil hij wat leren over de software? En waar zou hij die kennis precies voor inzetten? De vraag ‘What’s in it for me?’ is hier niet goed beantwoord. Sterker zou zijn: “Implementatie gids. Download nu en implementeer gemakkelijk binnen 24 uur software X

Is het clickable

Wordt het gepresenteerd op een manier waardoor de klant gaat klikken? Verleid je hem voldoende om over te gaan tot actie? Kortom: is het een lead magnet? Dit is een belangrijke factor in het succes van je download. Elementen die hier aan bijdragen, zijn

  • een goede titel, 
  • een goede landingspagina;
  • duidelijke call to actions.

Waarom vertel jij dit?

Bij een goede download is het van belang dat het duidelijk is waarom jij als bedrijf deze informatie deelt en waarom de klant jou zou moeten geloven. Het is dus ook belangrijk om na te denken over de positionering (branding) van je merk in de download. Zorg dat het duidelijk is voor de klant op welk vlak jij expert bent. De klant zal  jou op die manier gaan herkennen en geloven.

Vergeet de opvolging niet

Soms wordt er rondom de creatie van een download veel aandacht besteed aan de download, de landingspagina en de overige content dat de opvolging vergeten wordt. Maar nu je klant interesse heeft getoond, is het heel belangrijk deze op een goede manier op te volgen. Dit kan een bedankmail zijn, of een mail met andere waardevolle content. Zo hou je je klant betrokken bij je merk en vergroot je de interactie wat eindelijk kan leiden tot een aankoop.

Aan de slag met Leadgeneratie via downloads?

Wij staan voor je klaar! Voor zowel B2B als B2C maken wij downloads die jouw doelgroep raken, je brand neerzetten en clickable zijn. Daarnaast kunnen we je ook helpen je hele leadgeneratie funnel in te richten en deze meetbaar te maken. Zin om eens te sparren?

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.