Luc van den Berg
Author Luc van den Berg Role Senior SEO Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Internationale SEO in 6 stappen

Published 16 mei 2023 Reading time 7 minutes
Internationale SEO in 6 stappen

Wil je jouw website optimaliseren voor internationale bloei? Dan is internationale SEO je sleutel tot succes. Door je website op de juiste manier te optimaliseren en rekening te houden met taal- en cultuurverschillen kun je een wereldwijd publiek bereiken!.

Dat klinkt mooi, maar hoe begin je? In dit artikel word je meegenomen langs alle facetten van internationale SEO. We vertellen je precies waar je rekening mee moet houden. Van het op orde krijgen van de techniek tot het lokaliseren van content per land waar je opereert. En van lokale autoriteit opbouwen tot het monitoren van rankings en verkeer.

In 6 stappen leggen we je uit hoe je jouw website klaarstoomt voor internationaal succes. Na het lezen van dit artikel weet je precies wat erbij komt kijken om jouw merk internationaal op de kaart te zetten!

Wat houdt internationale SEO in?

Met internationale SEO zorg je ervoor dat jouw website, in de diverse landen waar je actief bent, gevonden wordt door de mensen die jij wilt bereiken. Daarbij zijn diverse pijlers belangrijk, de welbekende SEO-pijlers. Qua content wil je er uiteindelijk voor zorgen dat jouw website per land en taal is geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten. Culturele nuances en lokale zoekintenties zorgen ervoor dat je jouw doelgroep weet te overtuigen. Op die manier werk je effectief aan het beter online zichtbaar maken van je domein.

Stap 1: Hoe ziet de markt er per land uit?

AEen goed begin is het halve werk. Als het aankomt op internationale SEO dan is dit niet anders. Zonder een gedegen voorbereiding is de kans groot dat je internationale ambities niet tot uiting komen, of dat het je veel meer moeite kost dan je van tevoren had gepland. In het ergste geval krijg je nagenoeg geen bezoekers, ondanks dat je alle pagina’s zo mooi hebt geoptimaliseerd.

Inzicht in de markt of markten waar je wilt gaan opereren is daarom cruciaal. Goed onderzoek ligt aan de basis van je strategie. Een aantal beslissingen die je op basis van dit onderzoek kunt nemen zijn:

- In welke landen rankt ons domein nu?

- Vanuit welk land komt in verhouding nu het meeste verkeer?

- In welk land ranken we momenteel op de meeste keywords?

- Wat zijn de markten met de meeste potentie?

- In welke markten is het zoekvolume (de vraag) het grootst?

- In welke markten is de competitie het laagst?

- In welke landen opereren je binnenlandse concurrenten nog meer?

- De afbeelding hieronder laat zien hoe je deze vragen beantwoordt met Ahrefs.

Stap 2: Spreek de taal van je doelgroep

Als je weet in welke landen je wilt gaan opereren, is het tijd voor nog meer onderzoek. Je gaat nu dieper in op lokale verschillen in niet alleen taal, maar ook cultuur. Elk taal heeft zijn eigen unieke kenmerken en zelfs als de taal in twee landen hetzelfde is, zijn er vaak nog steeds verschillen. Denk aan de vele woorden die verschillen tussen Nederlands en Vlaams.

Goed onderzoek doen per land en taal is daarom ontzettend belangrijk. Niet alleen om je doelgroep te bereiken, maar ook om deze te overtuigen als ze eenmaal op je website terecht zijn gekomen. Het één op één vertalen van je Nederlandse content die het hier zo goed doet is om die reden niet aan te raden.

Taalverschillen per land

Taalverschillen zijn misschien wel het grootste obstakel als het aankomt op internationale SEO. Hetzelfde product of dezelfde dienst wordt niet in elk land hetzelfde omschreven. Om die reden is één op één vertaling onvoldoende. Het is cruciaal om hier rekening mee te houden. Daarbij moet je vaak ook rekening houden met taalverschillen tussen landen die ‘dezelfde taal’ spreken.

Een simpel voorbeeld is voetbalschoenen. Verkoop je deze in zowel het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten, dan kan je niet focussen op hetzelfde zoekwoord als je de doelgroep optimaal wilt bereiken. In onderstaande tabel de verschillen in zoekvolume per land per term.

Verenigd KoninkrijkVerenigde Staten
Football boots200.0003.200
Football shoes18.0005.600
Soccer boots4504.500
Soccer shoes35045.000

Zoekvolume op vertalingen van ‘voetbalschoenen’ in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. (Bron: Ahrefs)

Daarbij is het ook nog eens zo dat als je in de US gaat focussen op de term football, dat je eigenlijk aan het optimaliseren bent voor schoenen die gedragen worden tijdens American Football. Naast dat je niet focust op de termen met het meeste zoekvolume, focus je ook nog eens op de verkeerde De doelgroep komt namelijk op een pagina die niet aansluit bij waar diegene op dat moment behoefte aan heeft. Om te voorkomen dat je op de verkeerde doelgroep focust, is het belangrijk om zoekwoorden zelf ook te ‘zoeken’ via Google. Ontdek welke domeinen nu ranken en wat ze aanbieden. Probeer vervolgens de juiste context te creëren door in je content bijvoorbeeld de doelen van de producten/diensten die je aanbiedt te beschrijven.

Cultuurverschillen per land

Naast verschillen in taal zijn er ook verschillen in cultuur. Nederlanders staan internationaal bekend als direct, maar in veel andere landen komt dit niet voor. Dit komt ook terug in zoekgedrag en ook daar zul je rekening mee moeten houden. Niet alleen qua zoektermen, maar vooral in hoe je jouw doelgroep aanspreekt. Een ander voorbeeld van cultuurverschillen zit hem in schrijfwijzen van bepaalde woorden. Zo kan je in het Spaans ‘banaan’ schrijven met als uitgang een o of a, namelijk banano en banana. Banano heeft in Spanje zelf ‘maar’ 1900 zoekvolume per maand en banana heeft een zoekvolume van 20.000 per maand. In Spaanstalige, Zuid-Amerikaanse landen ligt dit andersom. In Colombia heeft banano 14.000 zoekvolume per maand en banana ‘maar’ 7400 zoekvolume.

Stap 3: De techniek op orde hebben

Ook voor internationale SEO geldt dat techniek cruciaal is om goed te presteren. Zeker in termen van de juiste content laten indexeren en vindbaar maken in het juiste land komt veelal aan op techniek. Wat je vooral wilt voorkomen, is dat je teksten in allerlei landen met dezelfde taal gaan ranken. Denk aan Engelse teksten die voor het Verenigd Koninkrijk zijn geschreven, maar ook gaan ranken in Canada, de Verenigde Staten en Australië. Dit terwijl je voor deze markten juist ook unieke teksten hebt gecreëerd. Of dat je Franse teksten voor Zwitserland straks het beste vindbaar zijn in Frankrijk zelf of misschien zelfs in Canada. Qua techniek zijn er verschillende facetten die extra belangrijk zijn als het aankomt op internationale SEO. Een aantal die we hieronder kort benoemen zijn de URL-structuur, hreflang tags, het gebruik van een CDN en interne links. Het kiezen van de juiste URL-structuur Er zijn verschillende manieren om je URL-structuur vorm te geven. Sommige daarvan worden door Google afgeraden en bij de andere structuren zitten er diverse voor- en nadelen aan. De verschillende manieren om je (internationale) URL-structuur vorm te geven zijn:

- ccTLD (country code top-level domain): .nl, .com, .co.uk, .fr, .de, etc.

- Subdomein: nl.example.com, gb.example.com, fr.example.com, de.example.com, etc.

- Subdirectory: example.com/nl/, example.com/gb/, example.com/us/, example.com/de/, etc.

- gTLD (general top-level domain) met parameters: example.com/?lang=nl-nl, example.com/?lang=en-gb, etc.

Voorbeeld: vermeld het belangrijkste keyword direct in de meta title?

Zoals gezegd heeft elk van deze structuren zijn eigen voor- en nadelen. Met uitzondering van de URL-parameters, kun je gaan voor elk van de mogelijkheden. In principe ondersteunt Google elk van deze structuren. Voor elk van de mogelijkheden valt iets te zeggen. Is je merknaam bijvoorbeeld anders per land, dan is het logisch om te gaan voor een apart domein per land. Heb je hier geen last van en voer je dezelfde merknaam in elk land waar je zit, dan kan je gaan voor een subdomein of subdirectory. Onze voorkeur gaat uit naar een subdirectory. De voordelen van alle content op hetzelfde domein hosten zijn behoorlijk, maar dat wil niet zeggen dat je met de andere varianten geen groei kunt realiseren. Er spelen altijd meerdere factoren, zoals de pros en cons in bovenstaande afbeelding van Google Search Central.

Hreflang tags

Eén van de belangrijkste factoren op het gebied van internationale SEO zijn hreflang tags. Hiermee geef je aan Google en andere zoekmachines aan wat de corresponderende versies van een pagina zijn in andere talen. Hiermee kun je ervoor zorgen dat per taal- en landcombinatie de juiste versie wordt geïndexeerd en getoond. Een hreflang tag ziet er in de code als volgt uit:

Elk van de varianten die je hebt, zul je per pagina moeten opnemen, waarbij je ook naar de eigen pagina verwijst. Daarmee zorg je ervoor dat je de juiste pagina’s aan de juiste potentiële bezoekers voorschotelt. Google heeft uitgebreide documentatie over de implementatie van deze tags.

Een CDN gebruiken

Ga je aan de slag met internationale SEO, dan is het gebruik van een CDN (Content Delivery Network) ideaal. Met name als je gaat voor een URL-structuur met subdirectories is een CDN een ideale uitkomst om niet afhankelijk te zijn van een enkele server locatie. Met een CDN maak je gebruik van een groep servers die verspreid over de wereld staan. De versie van jouw website kan dan van verschillende server locaties worden opgeroepen. Host je jouw website in Nederland, maar ben je ook actief in Spanje? Dan kan iemand in Spanje de Spaanse versie van jouw website oproepen van een Spaanse server. Internationale SEO CDN lokale distributie Met een CDN kun je content lokaal distribueren. (Bron: Cloudflare) Het voordeel van een CDN is snelheid. Doordat er minder tijd nodig is om je website te laden, daalt de laadtijd en daarmee kun je laadtijden laag houden. Dit is niet alleen in het voordeel van de gebruikerservaring van je bezoeker, ook Google waardeert dit. Met Core Web Vitals als ranking factor is het cruciaal om hier aandacht aan te besteden.

Interne links

Iets wat vaak misgaat: interne links die naar verschillende taal- en landenpagina’s gaan. Een foutje die vaak over het hoofd wordt gezien. Het linken naar de verkeerde internationale pagina is niet alleen voor de gebruiker onprettig, ook vanuit een SEO-perspectief is het nadelig. Voor gebruikers is het vrij herkenbaar. Stel je zit op een Nederlandse site rond te klikken en ineens kom je op een Duitse of Franse versie van de site. Dit wekt irritatie op en heeft een groot nadelig effect op de gebruikerservaring. Puur vanuit Google gezien is het ook niet prettig. Als Google de Nederlandse versie aan het indexeren is en ineens op een niet-logische manier op de Duitse versie komt, dan geeft dit een conflicterend signaal. Hiermee kun je het juist laten indexeren van je website behoorlijk lastiger maken. Zorg er dus altijd voor dat je interne links correct zijn geïmplementeerd en enkel linken binnen dezelfde taal-land combinatie.

Stap 4: lokaliseer content en optimaliseer landingspagina's per land

In stap 2 hebben we het al gehad over de taal van je doelgroep spreken. Goed zoekwoordenonderzoek en taal- en cultuurverschillen per land helder hebben, is een sterke basis om vanuit te beginnen. Creëer unieke content en probeer niet te makkelijk te denken over vertalingen. Je wilt niet alleen dat je content goed rankt, maar bovenal dat je content je bezoeker kan overtuigen om over te gaan tot conversie. Idealiter wordt content dan ook geschreven door een native speaker. Op die manier weet je zeker dat de tekst aansluit bij wat in het betreffende land de standaard is. Spreekwoorden, gezegdes en nuances kunnen dan beter worden aangebracht. Dit geeft niet alleen meer vertrouwen voor de lezer, het draagt ook bij aan het overtuigen van de bezoeker. Heb je dezelfde producten of diensten die je aanbiedt in meerdere landen? Dan is het belangrijk om niet alleen de juiste taal te spreken. Zorg er ook voor dat je goed op de details let. Vaak zien we dat dit niet altijd goed gaat. Details als de juiste valuta in de content opnemen, de juiste tijdzone gebruiken en indien mogelijk telefoonnummers en adressen lokaliseren. Het komt natuurlijk vrij onprofessioneel over als je in het Verenigd Koninkrijk eurotekens gebruikt in plaats van het Britse pond. Daarnaast kan content per land ook enorm verschillen, ook in hoe Google deze toont in de SERP. Analyseer steekproefsgewijs zoekresultaten pagina’s die top rankings hebben op jouw zoekwoorden. Wat voor soort content rankt goed? Hoe uitgebreid is die content? Op deze manier krijg je een beeld waar jouw content tenminste aan moet gaan voldoen.

stap 5: Autoriteit per land opbouwen

Soms heb je een grote reputatie in het ene land en ben je onbekend het andere land. Helaas zien we nog steeds dat veel bedrijven ervan uitgaan dat ze in land A even goed gaan ranken als in land B, zolang alle content maar mooi vertaald is. Dit levert vaak teleurstellingen op. In elk land waar je opereert, zul je autoriteit moeten gaan opbouwen. Je kunt nog zoveel Nederlandse backlinks van topkwaliteit hebben, voor een site in het Spaans zegt dit weinig. Als je techniek in orde is en je ook de content gelokaliseerd hebt, dan is het tijd om te gaan kijken naar het opbouwen van autoriteit. Linkbuilding speelt een grote rol in het vergaren van rankings. Hoewel je hier op een zo natuurlijke manier mee om moet gaan, kan het je een enorme boost geven om jouw positie in de SERP te krijgen.

Stap 6: Track je performane per land

Meten is weten en dit wil je idealiter per land in kaart krijgen. Hoe kun je dit doen? Om je internationale succes te tracken kun je gebruik maken van tools vanuit Google, maar ook externe tools. Via Ahrefs krijg je bijvoorbeeld eenvoudig inzicht in je performance en rankings per land, maar ook zonder betaalde tooling kun je een behoorlijk eind komen. Google Analytics geeft behoorlijk veel inzicht per land, maar ook Google Search Console kan je van veel informatie voorzien. Wil je hier het maximale uithalen? Submit dan elk van je (sub)domeinen en/of directories als aparte property’s. Op die manier kun je veel meer informatie vergaren en krijg je ook veel meer inzicht in de keywords waar een bepaalde sectie op presteert. Zo verzamel je niet alle informatie in één property en wordt het een onoverzichtelijke vergaarbak, maar krijg je netjes per taal-land combinatie te zien wat er gebeurt.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.