Dieneke van der Spek
Author Dieneke van der Spek Role Senior Content Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Zo combineer je SEO en branding in je content

Published 21 november 2022 Reading time 4 minutes
Zo combineer je SEO en branding in je content

We zien het vaak terug: SEO-content dat een grote focus heeft op keyword optimalisatie. Brand marketing wordt al snel vergeten of overgeslagen. Dat is op zich niet vreemd, want een tekstschrijver die de opdracht krijgt om een artikel te maken dat organisch verkeer binnen moet halen, focust zich daarop. Andersom zijn er ook merken die zoekwoorden met veel potentie niet in hun artikel willen gebruiken, omdat het niet past bij het merk of de positionering. Hoe ga je daar mee om? Hoe werk je aan je brand én zorg je dat je pagina’s geoptimaliseerd zijn voor SEO? Hoe je Branding en SEO combineert, leggen we je uit in dit blog.

SEO en Branding? What is the meaning of all this?

SEO-marketing focust zich in de brede zin van het woord op het binnenhalen van organisch zoekverkeer. Door middel van technische optimalisatie, content marketing en link building, kun je groeien via Google.

Branding houdt zich onder andere bezig met awareness en merkvoorkeur. Brandmanagers doen alles om hun doelgroep kennis te laten maken met hun merk en top of mind te worden.

Ook al zijn het vaak losse afdelingen: een goed huwelijk tussen deze twee is een ijzersterke start in de organische groei van je merk. Zorg dat iedereen die jou vindt via Google, ook weet waar je voor staat. Met een gezamenlijke aanpak zorg je dat jouw doelgroep je merk kan vinden én kan onthouden. Hoe je dat doet, lees je hier.

Kies de juiste SEO-strategie

Deze strategie focust zich op de sales-funnel. Je zorgt dat je aanwezig bent met content in elke stap van deze funnel. Je kunt hier keywords aan toevoegen, om ook organisch aanwezig te zijn bij iedere stap. Analyseer je keywords en plot ze in categorieën langs de sales-funnel. Stel je verkoopt keukenmachines- en accessoires. Dan ziet dit er als volgt uit.

Seeverschil blender food processorWat is het verschil tussen een blender en een food processor?
Thinkbeste blendersTop 5 beste blenders op een rij
Dogoedkope blendersOp zoek naar een goedkope blender? Hier vind je ze!
Careblender schoonmakenJe blender schoonmaken doe je zo

Met deze vier artikelen ben je op ieder moment in de funnel aanwezig met SEO-content. In deze artikelen kun je meer laten zien van jouw merk. De zoektermen zijn non-branded, dus allerlei typen potentiële klanten komen op je platform. Met je tone-of-voice en een kleine insight in wie jij bent, kun je branding toevoegen.

Hero-hub-Hygiene

Kort gezegd kun je deze strategie opdelen in drie typen content. Hygiene content is eigenlijk evergreen content waar je uitermate goed gebruik kunt maken van zoekwoorden. Je schrijft hier content dat jaren interessant blijft. Tijdloze content dus. Leg uit hoe producten werken, vertel het verschil tussen materialen en beantwoord algemene vragen. Hub-content is iets uitgebreider, geschreven door een expert en gaat in op de actualiteit. Hero content maak je maximaal eens in het kwartaal, het zijn grote PR-berichten, uitgebreide video-content of uitgebreide whitepapers. Je hoopt met deze content op tractie en naamsbekendheid. Met name hygiene-content, maar vaak ook hub-content, leent zich voor SEO-optimalisatie. Alle drie de types kunnen voorzien worden van branding, met name hero content, maar zeker ook de andere twee. Hoe je dat doet, lees je in de volgende alinea.

Hoe zet je SEO for brand awareness in?

SEO-optimalisatie binnen content zorgt voor meer organisch verkeer. Een deel van dit verkeer is nieuw. Deze nieuwe bezoekers maken bij het lezen (of scannen) van je pagina kennis met jouw merk. Hierdoor SEO-content uitermate geschikt om brandmarketing in te zetten. Dit doe je in de eerste plaats met een unieke en herkenbare tone-of-voice. Schrijf SEO-content voor jouw doelgroep, met de toon die hen het beste aanspreekt. Voeg dit vooral toe bij je H2 en H3’s, want veel lezers scannen de tekst snel als ze op zoek zijn naar specifieke informatie.

Een andere manier is kort vertellen wie je bent en wat je doet in de laatste alinea. Dit hoeft geen epistel te worden, maar één zin waar je uitlegt waarom dit blog past je merk. Met name bij see- en hygiene-content. Vertel kort wat lezers nog meer kunnen vinden op jouw website of verwijs ze naar vergelijkbare blogs.

Naast ijzersterke copy is het juiste beeldmateriaal belangrijk. Stockfoto’s voegen weinig toe aan branding. Investeren in eigen photoshoots is de moeite waard omdat je met de keuze in setting, model en product je merk kunt laten zien. En misschien een open deur: maar je font, de kleur van je visuele items op je webpagina en icons moeten met je brandbook matchen.

Branded keywords en non branded keywords inzetten

Artikelen met branded keywords worden veelal gevonden door mensen je merk al kennen. Hier wil je nog steeds de juiste tone-of-voice aanhouden, maar hoef je minder te vertellen wie je bent. De gebruiker kent je al. Dus als je jouw naamsbekendheid wilt vergroten, kan dat juist met non-branded zoekwoorden. Hiermee bereik je een nieuwe doelgroep. Schrijf boeiende teksten, die de vragen van de lezer goed beantwoorden en zorg dat het laagdrempelig is voor bezoekers om door te klikken naar andere onderdelen van je website.

Nog wat SEO-branding tips

Afsluitend met een stel honorable mentions:

  1. Denk tijdens het uitwerken van je linkbuilding plan niet alleen aan links met de meeste autoriteit, maar vooral aan links van platformen die passen bij jouw merk.
  2. Laat de brand- of contentmanager meekijken bij het opstellen van meta descriptions. Dit is voor veel bezoekers de allereerste kennismaking met jouw merk.
  3. Werk samen met SEO of Brand uit hoe de content kalender eruitziet. Onderwerpen die niet matchen, kunnen achterwege gelaten worden.
  4. Kijk naar SEO-content en hoe dat presteert. Zijn er bepaalde onderwerpen die voor een hoge conversie zorgen? Onderzoek hoe dat komt en maak hier eventueel meer van. Dit vindt je doelgroep blijkbaar interessant!

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.