14 nieuwe ontwikkelingen en updates tijdens Google Analytics Summit

14 nieuwe ontwikkelingen en updates tijdens Google Analytics Summit
20 oktober 2013
Terug naar blogoverzicht

14 nieuwe ontwikkelingen en updates tijdens Google Analytics Summit

Verslag van de Google Analytics Summit, waar Google de nieuwe ontwikkelingen en updates aan zijn partners over heel de wereld presenteert. Als Google Analytics Certified partner was Netprofiler natuurlijk van de partij.

De Google Analytics Summit is weer achter de rug. Op dit jaarlijkse Summit presenteert Google de nieuwe ontwikkelingen en updates aan zijn partners over heel de wereld. Als Google Analytics Certified partner was Netprofiler natuurlijk van de partij.

Netprofiler noteerde voor u de ‘Product Announcements’ en andere gave dingen tijdens het jaarlijkse partner-event in Mountain View.

 

Meer actionable resultaten uit Google Analytics

De Summit stond in het teken van ‘Access. Empower. Act’. Hiermee maakt het GA-team duidelijk dat zij steeds meer oog hebben voor het resultaat van alle analytics inspanningen. Actionable. En dat gaat niet snel genoeg:

“don’t the Hippo’s die fast enough”

Het GA-team zoekt nieuwe, betere manieren om data-driven acties te ondernemen. Paul Muret, vice president of Engineering, vertelde het verhaal over toegang tot data, de analyse-mogelijkheden en de acties die uit een data-driven benadering volgen.

 

 

Er zijn 3 uitdagingen voor digital analytics:

 

1. Acces: de juiste mensen moeten toegang hebben tot de juiste data
2. Empower: mensen voorzien van gereedschappen en technieken om de data te analyseren om beslissingen te kunnen nemen
3. Act: de mogelijkheid om op de inzichten en analyses te kunnen handelen.

 

 

We betreden het tijdperk van data-driven opportunities. Er zijn 2 belangrijke richtingen waarin Google Analytics zich ontwikkeld: Enterprise and Mobile. Google reageert hiermee op veranderingen in de markt én de vragen van de Premium Analytics klanten. Sowiezo wordt er snel ontwikkeld door het team van Google Analytics. Alleen al in 2013 zijn er ruim 70 features gelanceerd. En het goede nieuws:

 

“We are not slowing down. We are accelerating the pace of development.”

 

 

Aankondiging van 14 vernieuwingen in GA en GTM

 

De aankondigingen zijn in drieën ingedeeld. Naar gelang ze helpen de toegang, empowerment of Actionability van GA te verbeteren.

 

2.1 ACCESS features

 

 

 

De Google Tag Manager (GTM) wordt superserieus genomen. Er is inmiddels een versie voor mobile apps beschikbaar. Minstens zo interessant voor onze klanten is de 1e aankondiging, de introductie van auto event tracking. Hiermee wordt GTM een zeer serieuze concurrent van andere tag management systemen. Behalve pagina’s kunnen nu middels GTM alle gebeurtenissen op de pagina’s worden gemeten, zonder tussenkomt van een developer of sitebouwer.

 

De 2e aankondiging is het gegeven dat GTM zo serieus genomen wordt, dat er een SLA beschikbaar komt voor Premium klanten. Uptime en support worden gegarandeerd. Door Google (!). Deze stap is gezet om GTM geaccepteerd te krijgen in enterprise omgevingen. Nodig omdat:

 

“We have the ambition to create the best Tag Management system available”

 

De 3e aankondiging is de mogelijkheid om te upgraden naar de nieuwe meetmethode van Google: Universal Analytics. De uitrol hiervan is vorige jaar begonnen, en vanaf nu komt er een upgrade feature die het voor bestaande gebruikers mogelijk maakt te upgraden zonder verlies van historische data.

 

 

Universal Analytics maakt het mogelijk over meerdere devices te meten.

De 4e aankondiging is de vele uitbreidingen die zijn gedaan in de API’s die GA biedt. Hierdoor is het mogelijk om GA veel dieper in bestaande applicaties te integreren, ofwel specifieke applicaties te ontwikkelen die een deel van het beheer en ‘klikwerk’ uit handen kan nemen. De aankondiging betreft het USER-beheer in GA, but:

 

“there’s more where this is coming from ..”

 

2.2 EMPOWER features

 

Deze features zijn gericht op het verbeteren van de analyses en de kracht van de organisatie om inzichten te verwerven.

 

 

De 5e aankondiging is het vernieuwde Aquisitie report. Ingericht naar het mantra Acquisition, Behaviour en Conversie. Er zijn inmiddels verschillende reports die de ABC-inzichten samenbrengen.

 

De 6e aankondiging is de totaal vernieuwde segmentatie: de unified segments tool. Deze kenden we al enige tijd maar is niettemin heel gaaf.

 

Een echte vernieuwing is aankondiging 7: Audience data in GA. Gebaseerd op de classificaties uit het Google Display network. GA-gebruikers moeten hiervoor het doubleclick-script op de pagina’s implementeren, maar dan heb je ook wat.

 

De 8e aankondiging is de introductie van segmenten, gebaseerd op de demografische kenmerken zoals leeftijd, interesse en locatie. En deze kenmerken zijn na analyse weer te gebruiken om gericht op te adverteren.

 

 

 

Tot slot wordt de analyse-kracht van GA ernstig uitgebreid doordat Google de mogelijkheid biedt om GA data direct in te lezen in BigQuery, de 9e aankondiging. Moet je wel even premium klant worden. Maar dan kun je met Big Query, de BIG DATA tool van Google, grote hoeveelheden (ongestructureerde) data analyseren en combineren met andere data.

 

 

2.3 ACT features

 

Deze features zijn gericht op het actie ondernemen op de data, om ALLES BETER TE MAKEN.

 

 

We missen dagelijks kansen en klanten. De 9e aankondiging helpt ons om met remarketing de klanten terug te winnen. Check deze 2 trechters:

 

 

 

Als we het bezoek kunnen terughalen dat de checkout verlaat? 2% van het totale verkeer verlaat de site tijdens de checkout, terwijl analyse uitwijst dat deze groep 17x vaker converteert na terugkomst op de site dan de gemiddelde bezoeker.

 

De 10e aankondiging is de integratie van de Double Click campaing manager in GA. Het doel is een betere afstemming tussen beide producten voor remarketing. Het past ook in het streven van Google om uberhaupt betere integraties met (eigen) producten te maken.

 

DoubleClick data kan ook worden gebruikt bij Multichannel funnels, de 11e aankondiging. Dit is op zich wel gaaf, omdat het de impressies off-site ook zichtbaar maakt. Closing the loop van Ad impressies naar conversies.

 

 

Heeft u een App? De 12e aankondiging bericht van Google Play data in GA. In combinatie met het meten van Apps in GA (via de native SDK of de nieuwe versie van de mobile app tag manager.

 

 

 

2.4 Klap op de vuurpijl: Analytics Academy!

 

De laatste 2 aankondigingen gaan over kennisdeling. De 13e aankondiging is de Analytics Academy, een geheel nieuw kenniscentrum waar alle Digital Analytics Fundamentals bij elkaar worden gebracht. De 14e aankondiging is het gegeven dat er nu overal in de interface filmpjes met uitleg en help zijn opgenomen.

 

 

 

2.5 Ook gezien

De nieuwe versie van Google’s selfdriving car. Ze hoeven nu alleen nog maar mee te rijden om op de noodknop te drukken als andere weggebruikers onhandige dingen doen.

 

 

Event was in het Computer Historic Museum. Boven de ubercoole Enigma, Onder de 1e harde schijf.

 

 

 

 

 

 

De 1e PONG! Uit een topjaar, zo te zien.

 

 

 

En 1 van de 1e serverracks van de searchengine van Google.

 

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren