Bouncepercentage vs. uitstappercentage

Bouncepercentage vs. uitstappercentage
20 augustus 2013
Terug naar blogoverzicht

Bouncepercentage vs. uitstappercentage

Een van de belangrijkste manieren om het percentage afhakers te verlagen is om te kijken naar het bouncepercentage.

Als je veel campagnes hebt en/of clickkosten betaald om bezoekers naar je website toe te halen dan wil je natuurlijk ook graag dat al je bezoekers converteren. Helaas is 100% conversie een utopie en haakt +/- 97% af zonder conversie… Als Online Marketeer kan je natuurlijk proberen om de orderwaarde / loyaliteit van die 3% converterende bezoekers te verbeteren maar het grootste potentieel qua omzet zit hem waarschijnlijk in de 97% bezoekers die ergens op je website voortijdig afhaakt.

Bouncepercentage

Een van de belangrijkste manieren om het percentage afhakers te verlagen is om te kijken naar het bouncepercentage. Het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij de persoon je website meteen verlaat vanaf de instappagina (slechts 1 pagina bekeken). Een hoog bouncepercentage betekent vaak dat de content van de landingspagina niet aansluit bij de intentie van de bezoeker.

Uitstappercentage

 Elke bezoeker verlaat ooit een keer je website (ook na conversie). Met behulp van het uitstappercentage kan je eventuele “doodlopers” ontdekken. Vaak wordt het bouncepercentage verward met het uitstappercentage. Bij het uitstappercentage gaat het echter niet om het aantal bezoeken waarbij er maar 1 pagina (landingspagina) is bekeken maar kunnen er ook meerdere pagina’s zijn bekeken.

Wat is het verschil?

Ter verduidelijking hebben wij hieronder even een schematische weergave gemaakt van 10 bezoeken:

1: A => B => C
2: C
3: A => B => C => B
4: B => A
5: A
6: A => B
7: C => B
8: B => A => C
9: A => C => B
10: C => B =>A

 

In het “Alle pagina’s” rapport zou je vervolgens deze resultaten moeten zien:

Pagina Paginaweergaven Instappunten Bouncepercentage Uitstappercentage
A 8 5 20% (1/5) 38% (3/8)
B 9 2 0% (0/2) 44% (4/9)
C 7 3 33% (1/3) 43% (3/7)

 

Welk % moet je gebruiken?

Voor de meeste websites kunnen wij zeggen dat je eigenlijk altijd het bouncepercentage moet gebruiken en nooit het uitstappercentage! Alleen bij specifieke service gerichte website zoals een gemeente of klantenservice website kan het uitstappercentage interessante bevindingen opleveren. Voor het optimaliseren van het conversiepercentage bij een e-commerce website is het bouncepercentage echter veel interessanter aangezien deze op basis van de bron/medium/zoekwoord ook veel meer zeggen over de intentie van de bezoeker. Bij het uitstappercentage loop je hier veel vaker naar te gissen en kan je beter gebruik maken van enquêtes of een Usability onderzoek. Elke minuut die je dus zou besteden aan het analyseren van het uitstappercentage is over het algemeen zonde van je tijd!

En om het daarnaast voor de Online Marketeer nog moeilijker te maken levert Google Analytics zelfs twee verschillende uitstappercentages…..huh, wat???….Jah, je leest het goed: het uitstappercentage kan eerst 23% zijn en in een ander rapport ineens 39% !?!#! In het “Uitstappagina’s” rapport wordt namelijk gebruik gemaakt van een andere berekening (aantal uitstappers op een pagina / het totaal aantal pagina van de sessies waarbij deze pagina de uitstappagina was). Naast deze afwijkende percentages levert het uitstappagina rapport ook echter geen extra inzichten op. (red. Verwijderd, want elke minuut die je besteed aan het uitstappercentage is zonde van je tijd!)

Ons advies is dus om vooral het bouncepercentage goed te gebruiken en het aantal “uitstappers” te analyseren met behulp van de trechterweergave.

Tip 1: Gewogen sorteren + secundaire dimensie

Een manier om het bouncepercentage goed te kunnen analyseren is om gebruik te maken van de “gewogen sorteer optie”. Ga hiervoor naar het “Alle pagina’s” rapport en klik op het bouncepercentage om de tabel op basis van dit percentage te sorteren (1.). Vervolgens kan je bij het sorteertype kiezen voor “Gewogen” (2.).

Vervolgens zie je de top10 pagina’s die aandacht nodig hebben. Als je hier dan ook nog een “secundaire dimensie” zoals bron / campagne / medium / zoekwoord etc. in de tabel erbij zet (3.) dan weet je hoe de bezoeker op deze pagina terecht is gekomen en kan je beter inschatten waarom hij direct weer is vertrokken.

Tip 2: Trechter uitstappers + stap analyse

De enige logische plek waar je wel naar uitstappercentages kunt gaan kijken is als er een vaste pagina volgorde is die bezoekers moeten doorlopen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een e-commerce bestelstraat (stap 1/2/3/4) of het inschrijfformulier van een nieuwsbrief (inschrijfpagina / bedankpagina).

Hiervoor kan je binnen Google Analytics gebruik maken van het “Trechterweergave” rapport (Conversies: Doelen: Trechterweergave). In de trechter hiernaast zien wij een groot aantal uitstappers (26%) op de 4e “checkout” pagina. Eén kwart van de bezoekers die alle stappen hebben doorlopen haakt dus alsnog af doordat de bezoeker bijvoorbeeld twijfelt, er onverwachte kosten zijn, de Usability van de pagina onlogisch is, etc..

Daarnaast zien wij op de 2e pagina (Persoonsgegevens) ook veel uitstappers. Hier zou je alle velden (voornaam, achternaam, adres, telefoonnummer, etc.) op het formulier kunnen gaan doormeten met behulp van virtuele pageviews waarna je exact kan zien bij welk veld de meeste bezoekers afhaken.

Mochten jullie nog meer tips hebben en/of vragen hebben dan kan je hieronder je comments achterlaten.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren