Google lanceert met Google Analytics 360 Suite een complete digital marketing suite

Guy Rippe
2 april 2016
Terug naar blogoverzicht

Google lanceert met Google Analytics 360 Suite een complete digital marketing suite

Google lanceerde onlangs de Google Analytics 360 Suite (GA360): een nieuwe suite voor data en marketing Analytics.

Google lanceerde onlangs de Google Analytics 360 Suite (GA360): een nieuwe suite voor data en marketing Analytics. Volgens Adam Singer, Analytics Advocate bij Google is deze suite “the biggest launch in the history of Google Analytics”. Wat voorheen Google Analytics Premium was, is nu onderdeel van een suite met zes marketingtools waarvan er vier geheel nieuw zijn. De suite is gericht op grotere sites die nu al gebruik maken (of willen gaan maken) van Google Analytics Premium (de betaalde variant van Google Analytics). De suite is een betaalde oplossing die de concurrentie aangaat met de Adobe Suite en bestaande Data Management Platformen. De prijsstelling van de verschillende onderdelen van de suite is nog niet bekend gemaakt. In deze video leggen gebruikers uit wat er mogelijk wordt met de suite.De Google Analytics 360 suite bestaat uit 6 verschillende marketingtools. Hieronder een overzicht van de 4 nieuwe tools, waarvan er één een nieuw jasje heeft gekregen en eerder bekend was als Adometry.

1. Google Audience Center 360
Dit wordt het data management platform van Google. Een data management platform wordt de centrale plek waarin segmenten en profielen van gebruikers opgebouwd kunnen worden. Deze segmenten en profielen kunnen vervolgens gebruikt worden in bijvoorbeeld Doubleclick of AdWords door een naadloze aansluiting van het Audience Center op beide systemen. Bovendien wordt het mogelijk om externe databronnen aan te sluiten segmenten en gebruikersprofielen te verrijken met bijvoorbeeld eigen CRM data.

2. Google Optimize 360
De A/B testing en personalisatie tool die de concurrentie aan moet gaan met onder andere Optimizely en Visual Website Optimizer. Net als met andere personalisatie tools kunnen marketeers met deze tool gebruikers verschillende varianten van een digitaal kanaal laten zien. De verschillende segmenten en profielen uit het Audience Center 360 kunnen gebruikt worden in Optimize om gepersonaliseerde content te serveren of aan te merken als groepen voor een experiment. De resultaten van je testen kun je uiteraard zien in Google Analytics 360.

3. Google Data Studio 360
Als marketeer wil je dat data en belangrijke KPI’s op een overzichtelijke manier worden gepresenteerd en eenvoudig kan worden gedeeld met andere collega’s. Daarvoor heeft Google een nieuwe krachtige dashboarding tool uitgebracht die Google Data Studio 360 heet. Uiteraard bestond er in Google Analytics al de mogelijkheid tot het maken van dashboards, maar de mogelijkheden waren niet heel uitgebreid. Met deze nieuwe tool is een koppeling met Bigquery mogelijk waardoor ook (hele) grote datasets heel snel gevisualiseerd kunnen worden. Tevens is het platform ook open voor andere data bronnen en kunnen de dashboards gedeeld worden op een vergelijkbare manier als waarmee je documenten uit Google Docs deelt.

4. Google Attribution 360
Google Attriubtion 360 is het nieuwe jasje dat eerder bekend was onder de naam Adometry. Deze tool verschaft inzicht in alle off- en online kanalen en hoe media budget optimaal kan worden gealloceerd over de verschillende kanalen.

Dan blijft er nog een tweetal tools over: Google Analytics 360 en Google Tag Manager 360

Google Analytics 360
De naam Google Analytics Premium wordt vervangen voor Google Analytics 360. Google belooft in hun aankondiging dat ze bezig blijven om ook hun Analytics tool uit te breiden met nieuwe features en mogelijkheden. Als Premium klant sta je natuurlijk vooraan bij het uitrollen van deze nieuwe features en profiteer je van alle voordelen die er zijn van Google Analytics 360.

Google Tag Manager 360
Als laatste mag natuurlijk ook Google Tag Manager niet ontbreken. De regelaar van de data is onmisbaar en staat in verbinding met alle producten uit de suite. De gratis variant Google Tag Manager blijft gewoon bestaan. Het verschil met de gratis variant is dat Google Tag Manager 360 een SLA-overeenkomst biedt.

Google Tag Manager 360

Relevantie voor Online Marketing

Google zegt dat ze bij de ontwikkeling van deze nieuwe suite rekening heeft gehouden met de wensen van de marketeers en web analisten van de grote Enterprise gebruikers. Marketeers en analisten kunnen zo de volgende vier punten nog beter realiseren:

  1. De Google Analytics 360 Suite moet, beter dan ooit, inzicht kunnen verschaffen in de complete customer journey van gebruikers. Zowel de journey op on- als offline touchpoints moet inzichtelijk gemaakt kunnen worden alsook het in kaart brengen van een customer journey over meerdere apparaten.
  2. De Suite moet niet alleen meer data genereren, maar ook slimmer gebruik maken van data door ingebouwde intelligentie en algoritmes.
  3. De Google Analytics 360 suite moet het nog makkelijker maken om data en inzichten te delen binnen een organisatie.
  4. De Suite moet marketeers nog beter helpen de digitale boodschap bij de juiste doelgroep te brengen.

Verdere release van de suite

Vanaf nu komen de nieuwe tools beschikbaar in een gelimiteerde beta. Huidige Google Analytics Premium worden op korte termijn naar de 360-omgeving overgezet. Google heeft laten weten dat verschillende van de nieuwe tools op termijn ook beschikbaar worden gemaakt voor niet Google Analytics Premium klanten. De tools uit de suite zijn standalone en gaan niet per se gepaard met een Google Analytics 360 of Google Tag Manager 360. Vooral voor het Optimize deel, met daarin personalisatie en A/B testen mogelijkheden, is veel interesse uit te markt te horen. Waarschijnlijk zijn aan deze nieuwe onderdelen dan wel kosten verbonden.

Netprofiler heeft, als Google Analytics Premium reseller, achter de schermen al een introductie gekregen over de verschillende tools en zelfs verschillende tools mogen uitproberen. De eerste indruk is spectaculair te noemen en zoals je van Google kunt verwachten “future proof” en een echte “game changer”. Geïnteresseerden kunnen met Netprofiler contact opnemen voor nadere toelichting of demo van onderdelen van de nieuwe suite.

Deel deze blogpost
Neem contact op met Guy Rippe

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Guy Rippe 020 345 9488
Meer lezen van Guy Rippe
Reacties (0)
Reageren