Verhoog uw conversie door middel van Behavioral targeting.

Lize Braspenning
20 mei 2014
Terug naar blogoverzicht

Verhoog uw conversie door middel van Behavioral targeting.

Veel (online)marketingcampagnes worden afgestemd op specifieke doelgroepen, om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat echter vergeten wordt is  deze afstemming door te voeren op de website zelf. Juist daar is de meeste winst te behalen!

Veel (online)marketingcampagnes worden afgestemd op specifieke doelgroepen, om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat echter vergeten wordt is  deze afstemming door te voeren op de website zelf. Juist daar is de meeste winst te behalen!
Een juiste afstemming van de website op de kenmerken en/of het gedrag van een gebruiker kan zorgen voor een flinke verbetering van het conversiepercentage. Het personaliseren van content wordt ook wel on-site behavioral targeting genoemd. Grote e-commerce partijen zoals Amazon en Bol.com passen deze methode al toe en ook Netprofiler is inmiddels actief met behavioral targeting.

 

Soorten behavioral targeting

Er zijn twee typen behavioral targeting te onderscheiden:

 

Waarom Behavioural targeting de conversie verhoogd

Ieder persoon is uniek en heeft behoefte aan relevante informatie, afgestemd op zijn of haar behoeften. Hoe relevanter de informatie des te groter de betrokkenheid. Een hogere betrokkenheid leidt vaak tot een betere customer journey en een verhoging van het conversiepercentage. Op websites wordt dit proces helaas nog zelden toegepast. Dit is een gemiste kans, want het is tegenwoordig mogelijk om zonder tussenkomst van IT de content op websites te personaliseren. Er zijn een aantal goede tools op de markt die hierin voorzien. Netprofiler werkt op dit moment al samen met de Nederlandse tool WiQhit.

 

Behavioral targeting

 

 

Hoe werkt behavioral targeting?

Behavioral targeting begint bij een cookie in de browser. Iedere keer wanneer een bezoeker de website bezoekt wordt er een cookie in de browser geplaatst, die het gedrag van de bezoeker opslaat. Via een behavioral targeting tool wordt deze informatie verzameld.

 

Proces behavioral targeting

 

De volgende stap en tevens een zeer essentiële  stap is het analyseren van het online gedrag van bezoekers, om vervolgens de bezoekers te kunnen segmenteren op basis van overeenkomstige kenmerken en/of online gedrag. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde categorieën zijn die vaak worden bezocht, interesses op basis van zoekwoorden  of de bezoekfrequentie. Op deze manier worden er online persona’s gecreëerd.

De hierop volgende stap is het personaliseren van de content op basis van het gedrag van de online persona’s. Het personaliseren van de website kan door middel van tekst, video’s  en/of afbeeldingen, zoals het tonen van een specifieke banner of een slider. Het aanpassen van de content is eenvoudig  doordat er gebruik wordt gemaakt van behavioral targeting software, dat vergelijkbaar is met Visual website Optimizer. Vervolgens kan de personalisatie live worden gezet. Een bezoeker komt vervolgens op de website, real time wordt bepaald of de bezoeker in een gedefinieerd segment valt en krijgt direct een gepersonaliseerde pagina te zien die voor hem of haar relevant is.

Tot slot is het van belang om de resultaten van de personalisatie te meten en te analyseren, om het resultaat te kunnen bepalen. Vervolgens kan op basis van de learnings van een eerste personalisatie campagne een nieuwe campagne worden verbeterd, om een nog beter resultaat te behalen.

Naast het personaliseren van de website zijn er nog vele andere mogelijkheden, zoals het personaliseren van uw emailcampagne aan de hand van het online gedrag. Of het koppelen van de websitedata aan CRM data. De mogelijkheden voor het personaliseren van content zijn eindeloos.

Hieronder ziet u een voorbeeld van een toepassing van content personalisatie, die eenvoudig op te zetten is. Wanneer een bezoeker klikt op een item dat refereert aan ‘Bruiloft’, dan krijgt de bezoeker tijdens dit bezoek én in navolgende bezoeken het contentblok op de homepage te zien waarin een duidelijke focus ligt op het thema builoft.

 

Behavioral targeting voorbeeld

 

 

gepersonaliseerde pagina

 

Mocht u meer informatie willen over de mogelijke tools die u kunt inzetten of een keer wilt overleggen over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met Lize Braspenning op 020-3459488.

 

Deel deze blogpost
Neem contact op met Lize Braspenning

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Lize Braspenning 020 345 9488
Meer lezen van Lize Braspenning
Reacties (0)
Reageren