Webtrekk: integratie van in-depth analytics met krachtige marketingtools.

Stefan Koning
23 juni 2016
Terug naar blogoverzicht

Webtrekk: integratie van in-depth analytics met krachtige marketingtools.

In Nederland is Webtrekk nog relatief onderbelicht. In dit blogbericht licht ik de features van de tool toe en bespreek ik de belangrijkste redenen om Webtrekk te gebruiken.

Webtrekk: integratie van in-depth analytics met krachtige marketingtools.

In dit artikel bespreek ik de meest onderscheidende features van Webtrekk, een digital marketing tool die zijn oorsprong in Duitsland vindt. Webtrekk begon in 2004 in Berlijn en is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 130 werknemers met kantoren in China, Italië, Spanje, Nederland en de Verenigde Staten. Wereldwijd wordt Webtrekk gebruikt door klanten verdeeld over 30 landen. Webtrekk heeft een prominente positie in het digitale landschap verworven. In Nederland is Webtrekk nog relatief onderbelicht. In dit blogbericht bespreek ik de belangrijkste redenen om Webtrekk te gebruiken.

Waaruit bestaat Webtrekk?

Webtrekk is een digital intelligence suite die bestaat uit meerdere onderdelen. Hieronder een korte beschrijving van de zes onderdelen van Webtrekk:

onderdelen_webtrekk_digitalintelligence_suite

Onderdelen van Webtrekk: een digital intelligence suite.

Analyseren van data om tot inzichten te komen.

Data Management Platform voor het verzamelen van alle bezoekersinformatie en het kunnen voorspellen van de customer lifetime value.

Automatisering van persoonlijke aanbevelingen en advertenties.

A/B en Multivariate test tool.

Tag Management oplossing.

Attributie modellering en cross-channel tracking tool.

Meer informatie over de verschillende oplossingen die Webtrekk aanbiedt in haar digital intelligence suite vind je op de website van Webtrekk.

Waarom Webtrekk?

Webtrekk biedt een aantal onderscheidende features ten opzichte van andere marketing oplossingen. Ik breng hieronder de belangrijkste features in kaart:

Databescherming

Webtrekk heeft databescherming hoog in het vaandel staan. In alle lagen van de Webtrekk software is aandacht besteed aan databescherming. De datacentra zijn gecertificeerd door de International Organization for Standardization en de servers van Webtrekk bevinden zich in Duitsland. Duitsland staat bekend als een land dat erg veel waarde hecht aan privacywetgeving.

Webtrekk is de enige analytics tool die door het TÜV (Duitse technische inspectie associatie) gecertificeerd is met een Certified Data Protection seal. Daarnaast voldoet Webtrekk net als andere analytics software zoals Google Analytics of Adobe Analytics aan alle Europese wet- en regelgevingen.

Features

Enkele features die Webtrekk heeft te bieden op het gebied van data privacy en databescherming zijn:

Alle data vanuit één plek beheren

 

webtrekk_digital_intelligence_suite

Webtrekk digital intelligence suite.

Het beheren van alle data vanuit één plek is op zichzelf niets nieuws. Immers is het beheer en gebruik van data in verschillende tools, die in dezelfde suite aanwezig zijn, ook beschikbaar in de GA360 suite en de Adobe Marketing Cloud. Webtrekk biedt dezelfde oplossing, maar dit maakt de tool er niet minder nuttig op. Data blijft namelijk beter beschermd op het moment dat deze niet van de ene tool naar de andere tool wordt verstuurd. Daarnaast kan data die wordt verzameld middels Webtrekk Tag Integration en Analytics, ook worden gebruikt in Webtrekk Testing, Marketing Automation, User Relationship Management en Customer Journey.

Bijvoorbeeld: er is een apart stukje data layer toegevoegd aan een webshop waarbij iedere bezoeker op basis van zijn/haar koopgedrag uit het verleden een bezoekerstype krijgt toegedeeld. Deze data wordt verzameld via Tag Integration en in Analytics kunnen er vervolgens, per bezoekerstype, segmenten worden aangemaakt voor analysedoeleinden. Ook kunnen de segmenten uit Analytics worden gebruikt om: A/B testen op uit te voeren, de toekomstige lifetime value per bezoekerstype te voorspellen, de attributie toewijzing in te regelen per bezoekerstype en persoonlijke promoties te tonen per bezoekerstype.

User Centric Tracking

user_centric_device

Webtrekk heeft enorm veel te bieden op het gebied van user centric tracking. Hieronder licht ik de belangrijkste features toe:

Voordelige maandelijkse fee

Uiteraard hangt het maandelijkse kostenplaatje af van verschillende factoren. Onder andere het aantal websites / applicaties waarop je Webtrekk wilt laten draaien, het aantal server calls dat benodigd is om alle data volledig te kunnen meten en de benodigde handmatige configuratie. Wel ligt de fee van Webtrekk over het algemeen een stuk lager dan bijvoorbeeld de fee van de GA360 suite of de Adobe Marketing Cloud. Dit maakt dat Webtrekk de voordelen biedt van betaalde analytics software (support, premium functionaliteiten, regelmatige updates etc.), maar dat het wel betaalbaar blijft voor niet alleen grote organisaties. Mocht je meer informatie over de prijs willen ontvangen dan kun je dit vrijblijvend navragen bij een medewerker van Netprofiler.

Webtrekk: een serieuze overweging waard

Webtrekk biedt uitkomst voor organisaties die op zoek zijn naar een complete digital intelligence suite, die zich kan meten met vooraanstaande oplossingen zoals de GA360 suite of de Adobe Marketing Cloud. De features rondom privacywetgeving en databescherming heeft Webtrekk gemaakt tot wat het nu is. Op dit vlak laat Webtrekk haar concurrenten ver achter zich. In alle uithoeken van de tool is aandacht besteed aan veilig en volledig databeheer. Tot slot ligt de maandelijkse fee een stuk lager dan bij de concurrentie. Eén ding staat vast, van Webtrekk gaan we in de toekomst nog veel horen!

 

Deel deze blogpost
Neem contact op met Stefan Koning

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Stefan Koning 020 345 9488
Meer lezen van Stefan Koning
Reacties (0)
Reageren