Netprofiler genomineerd voor twee Dutch Search Awards

Frans Appels
12 november 2018
Terug naar blogoverzicht

Wat is er mooier dan één keer genomineerd worden voor een Dutch Search Award? Juist, twee keer genomineerd worden! De ins en outs over de genomineerde Snapchat en Instagram campagne voor rijschoolhouder Rijless.nl en de Search campagne voor Coppens Warenhuis lees je in deze blog.

Dit is inmiddels het derde jaar op rij dat de top van de Nederlandse search-industrie in de spotlights wordt gezet door de Dutch Search Awards. De onafhankelijke vakjury beoordeelt alle ingezonden cases op kennis en expertise, kwaliteit, creativiteit, de gemaakte analyse, maar ook de tools die hiervoor zijn ingezet. Daarnaast is innovatie een belangrijk beoordelingscriterium. Twee Netprofiler cases zijn dit jaar genomineerd door de vakjury van de Dutch Search Awards 2018. De succesvolle Snapchat en Instagram campagne voor rijschoolhouder Rijless.nl is genomineerd voor de Best Social Advertising Campagne Award. De Search campagne voor Coppens Warenhuis is genomineerd voor de Best Search in Retail Award.

Snapchat & Instagram campagne voor Rijless.nl – 5 miljoen views in 8 seconden

Hoe overtuig je een 17-jarige om een proefrijles te nemen bij Rijless.nl? Met een 8 seconden video van Bartje op Snapchat of Instagram! Snapchat en Instagram zijn voor Rijless.nl nu zelfs een van de belangrijkere kanalen voor leadgeneratie. Wat begon als pilot is binnen een paar maanden uitgegroeid tot een serieus omzetkanaal. De grappige video-ads van Bartje op Snapchat en Instagram zorgen naast de vele leads ook voor een groot betaald én organisch bereik bij de moeilijk bereikbare doelgroep jongeren tussen de 16-20 jaar. Last but not least: de advertentie kenmerkt zich door lage inzetkosten voor zowel CPA, CPC en CPM.

Wat deze campagne ook uniek maakt zijn de organische resultaten: de grappige en niet (gelikte) reclames video’s zijn viraal gegaan en gedeeld door zowel onbekende als bekende mensen. YouTuber Harm (met meer dan 500.000 volgers) heeft zelfs samen met Bartje een vlog gemaakt waarin hij de video’s van Rijless.nl laat zien. Bartje is inmiddels het gezicht van Rijless.nl en siert met een foto de homepage. Volgens Rijless is er “eindelijk een factor gevonden die er voor zorgt dat er onder de doelgroep gesproken wordt en herkenning ontstaat rondom het merk Rijless.nl”. Dit lijkt met de inzet van Bartje wel te lukken: online én offline is Rijless nu een veelbesproken onderwerp binnen de doelgroep! Totaal zijn er al meer dan 5 miljoen views van de diverse video’s geweest!

Succesindicatoren campagne in het kort:

 

Next Level van Search Campagnes op basis van het Google Shopping Search Term report

Omdenken. Dat is wat Netprofiler met deze campagne structuur voor onder andere Coppens Warenhuis, een webshop met een warenhuis assortiment van 20.000 artikelen, heeft gedaan. In de meeste Google Ads-accounts is de campagne structuur statisch, dat wil zeggen: op vooraf gedefinieerde zoekwoorden op basis van branchekennis, de categorisering in de productfeed of adviezen vanuit de keyword planner. Voor Search in de retailmarkt dekt dit echter niet het volledige zoekgedrag van de consument. Veel relevante zoekopdrachten worden hierdoor misgelopen via de Search Campagnes. Door het slim opzetten van een dynamische campagne structuur op basis van reeds bewezen zoekopdrachten in Google Shopping wordt de doelgroep nu voor dezelfde zoekopdrachten bereikt met zowel Shopping- als tekst-advertenties.

In het geval van deze case is de campagne structuur opgezet op basis van de zoekopdrachten van de afgelopen 14 dagen. Maar het kan ook ingezet worden op basis van een vooraf bepaald aantal dagen die in de “toekomst” liggen. Bijvoorbeeld op basis van de Shopping resultaten van 2 tot en met 15 november in het voorgaande jaar. Hierdoor kan er op basis van de trends van het voorgaande jaar geadverteerd worden in Search, met de verwachting dat de seizoen trends zich dit jaar weer gaan vertonen in Shopping. Dit is een meer predictive insteek in plaats van reactief.

 

Door slim gebruik te maken van de Shopping data in Search zijn op deze wijze bijzonder mooie resultaten gerealiseerd. De Google Shopping en Search campagnes versterken elkaar duidelijk. De conversieratio voor Search is sterk gestegen, waardoor een mooie groei behaald is in omzet. Dit is niet ten koste gegaan van de andere campagnetypen, waardoor Search en Shopping elkaar duidelijk versterken. Door slim gebruik te maken van de verschillende mogelijkheden die Channable (feed management tool), Google Ads, Google Analytics en spreadsheets bieden, zijn de nieuwe Search campagnes altijd up-to-date.

De tooling neemt veel handmatige campagnewerkzaamheden van de SEA-consultant uit handen, waardoor deze meer tijd kan steken in de strategische invulling en ontwikkeling van de strategie in plaats van het toevoegen, pauzeren en optimaliseren van zoekwoorden. Er is voor deze campagne  maximaal gebruik gemaakt van de beschikbare mogelijkheden die tooling en Google bieden. En het sluit naadloos aan bij de ontwikkelingen voor Search in de retail sector anno 2018.

Ook retailer en geïnteresseerd in een next level campagne structuur? Neem contact met ons op!

Deel deze blogpost
Neem contact op met Frans Appels

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Frans Appels 020 345 9488