Diensten

Google Page Experience Update raakt straks elke site

Martin van Ammers
6 januari 2021
SEO
Terug naar blogoverzicht

Google Page Experience Update raakt straks elke site

Op 29 mei 2020 maakte Google bekend dat ze gebruiksvriendelijkheid (ofwel page experience) gaan meewegen als ranking factor bij de Page Experience Update die in Q1 van 2021 uitgerold zal worden. Deze update heeft in potentie grote gevolgen voor de organische CTR (klikfrequentie). Dus be prepared en lees hier welke 3 factoren een belangrijke rol gaan spelen.

 

Visuele indicator in zoekresultaten als pressiemiddel

Het is voor de mobiele prestaties van jouw website belangrijk om met deze update rekening te houden. Een website met een goede ‘page experience’ zal namelijk beter gaan ranken. Bovendien zal er met een visuele indicator aangegeven worden welke websites een goede mobiele gebruikservaring hebben. Hoe en in welke vorm de indicator - bij jouw zoekresultaten - er uit komt te zien is nog onduidelijk. De update heeft overigens geen impact op het organische desktop verkeer.

Wat is Page Experience?

Page Experience is de benaming voor de factoren die gaan over de daadwerkelijke gebruikerservaring op een pagina. De gebruikerservaring werd al langer gecheckt door Google op mobielvriendelijkheid, HTTPS, Safe Browsing en Intrusive interstitials (schermvullende pop-ups). Hier worden nu de Core Web Vitals aan toegevoegd. Deze bestaan uit 3 factoren:

Page experience en AMP

Met de aankondiging van de Page Experience update kwam ook de mededeling dat de noodzaak van Accelerated Mobile Pages (AMPs), om te kunnen verschijnen in de Top Stories-carrousel, zal gaan verdwijnen. De Page Experience signalen zullen voldoende zijn, waardoor ook pagina’s zonder AMP in Top Stories zichtbaar kunnen gaan zijn. Pagina’s zullen wel nog steeds moeten voldoen aan het inhoudsbeleid van Google Nieuws om hiervoor in aanmerking te komen.

 

Hoe check ik nu mijn Core Web Vitals Score?

Via Google Search Console kun je inzicht in jouw Core Web Vitals Score krijgen. De stappen:

  1. Log in Google Search Console in
  2. Klik op je ‘Site-vitaliteit. Heb je ‘Slechte URLs’?
  3. Klik op ‘Rapport openen’ bij ‘Mobiel’ en zie waarmee je aan de slag moet.

Hoe wordt een gebruiksvriendelijke website weergeven?

Google is van plan om in de mobiele zoekresultaten websites te onderscheiden die aan alle criteria voor Page Experience voldoen. Dit zal dus worden gedaan aan de hand van een visual indicator. Dit doet Google wel vaker, zoals nu ook bij AMPs (Accelerated Mobile Pages).

Voordat de visual indicators worden doorgevoerd zal Google eerst uitvoerig testen wat het effect hiervan zal zijn. De verwachting vanuit Google is niet dat de indicator van grote invloed zal zijn op het gedrag van de zoeker. Toch zal er voor de zoeker straks vanuit de zoekresultaten zichtbaar worden of de gebruikerservaring van een website goed of juist slecht is.

Mocht je vragen hebben over de Google Page Experience update dan helpen wij je graag! Stuur een e-mail naar seo@netprofiler.nl.

 

Deel deze blogpost
Neem contact op met Martin van Ammers

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Martin van Ammers 020 345 9488
Meer lezen van Martin van Ammers