Adverteren op Instagram

Ronald Muijzert
2 oktober 2015
Terug naar blogoverzicht

Hoe kan je adverteren op Instagram?

Om te adverteren op Instagram kan er gebruik gemaakt worden van het advertentieplatform van Facebook, waarbij je specifiek Instagram als plaatsing voor je advertentie kan kiezen.

In 2012 heeft Facebook Instagram overgenomen voor een bedrag van 1 miljard dollar, een enorm bedrag voor een bedrijf wat op dat moment geen enkele inkomstenbron had!

Het grote potentieel van Instagram werd toentertijd echter al wel onderkend door Facebook en is inmiddels uitgegroeid tot ’s werelds meest populaire foto-app.
Wereldwijd heeft Instagram meer dan 400 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. In Nederland zijn er een kleine 2 miljoen Instagram gebruikers, waarvan er dagelijks meer dan 700.000 actief gebruik maken van de app.

Kijkend naar de leeftijdsverdeling van de Instagram gebruikers, zien we dat dit met name een medium is wat zeer populair is onder de jeugd. Maar liefst 50% van alle Nederlandse jongeren tussen de 15 en 19 jaar maakt gebruik van Instagram!

instagram_newcom

Bron: Newcom, Nationale Social Media Onderzoek 2015

In een aantal landen in de wereld was het reeds mogelijk om te adverteren op Instagram. Sinds 1 oktober 2015 is het advertentieplatform ook uitgerold naar Nederland, wat een enorme kans is voor bedrijven die zich richten op deze jongerendoelgroep!

Hoe kan je adverteren op Instagram?

Om te adverteren op Instagram kan er gebruik gemaakt worden van het advertentieplatform van Facebook, waarbij je specifiek Instagram als plaatsing voor je advertentie kan kiezen.

Net als bij het adverteren op Facebook zijn er diverse advertentieformaten mogelijk:

  1. Foto advertenties
    Je kan een afbeelding/ foto plaatsen en deze als advertentie tonen aan je doelgroep
  2. Carrousel advertenties
    Net als bij Facebook kan je ook meerdere afbeeldingen in je advertentie gebruiken waar Instagram bezoekers doorheen kunnen swipen
  3. Video advertenties
    Een videoboodschap van 30 seconden kan je ook inzetten als advertentieformaat

Waarom adverteren op Instagram?

  1. Instagram is op dit moment een van de grootste social media kanalen onder jongeren. Is dit je doelgroep? Dan is het zeker het overwegen waard om een pilot te starten met adverteren op Instagram.  De segmentatiemogelijkheden om een specifieke doelgroep te bereiken zijn zeer uitgebreid. Net als op Facebook heb je de mogelijkheid om te targeten op geslacht, leeftijd, land maar ook bepaalde interesses!
  2. Het bereik van Instagram onder deze doelgroep is enorm. Mede door het actieve gebruik van Instagram, is er veel advertentieruimte beschikbaar voor adverteerders.
  3. Tenslotte: het adverteren op Instagram is op dit moment nog zeer goedkoop. Net als Google AdWords of Facebook is het adverteren op Instagram een veilingmodel: hoe meer adverteerders er zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken, hoe duurder dit is.

RijLESS: Case en ervaringen

Netprofiler heeft inmiddels een aantal tests gedaan met het adverteren op Instagram. Een van de partijen waar Netprofiler Instagram advertenties voor inzet, is RijLESS.nl.
RijLESS is de grootste landelijke rijschoolorganisatie met meer dan 300 instructeurs, die lesgeven in meer dan 200 gemeentes in Nederland.

Tegenwoordig is het al mogelijk om vanaf 16,5 jaar te starten met het volgen van rijlessen. Zodra je 17 bent, kan je al je praktijkexamen afleggen. Voor RijLESS is Instagram dus ook een uitgelezen medium om te werken aan haar naamsbekendheid en het genereren van proefrijlessen.

Inmiddels draait de pilot met het adverteren op Instagram alweer enige tijd, en we zien daar een aantal interessante resultaten:

De eerste resultaten van het adverteren op Instagram voor RijLESS zijn positief. Met name de zeer lage kosten per klik maken van Instagram een aantrekkelijk alternatief om de doelgroep te bereiken.

Tot slot nog een aantal belangrijke aandachtspunten als je besluit om te gaan adverteren op Instagram:

1. Instagram is primair bedoeld voor mobiele devices. Zorg er derhalve ook voor dat je mobiele landingspagina op orde is.

2. Zorg voor passend en aantrekkelijk beeldmateriaal die de doelgroep aanspreekt.

3. Wees inspirerend voor de doelgroep en wees ook niet bang voor een kritische noot vanuit de doelgroep omdat je ze toch “bestookt” met commerciële boodschappen in “hun” kanaal.

Wilt u meer weten over het adverteren op Instagram? Neem dan contact met ons op of telefonisch: 020 - 345 94 88.

Deel deze blogpost
Neem contact op met Ronald Muijzert

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Ronald Muijzert 020 345 9488
Meer lezen van Ronald Muijzert
Reacties (0)
Reageren