AdWords: hoe werkt de broad match modifier precies?

AdWords: hoe werkt de broad match modifier precies?
20 augustus 2011
Terug naar blogoverzicht

AdWords: hoe werkt de broad match modifier precies?

Een belangrijke keuze bij het inrichten en optimaliseren van je campagnes  is welk matchtype je gaat inzetten voor je zoekwoorden. De drie bekende matchtypen op dit moment zijn: exact, zinsdeel en breed. Maar er is ook nog een ander matchtype: Broad match modifier.

Het is de wens van elke adverteerder om zoveel mogelijk relevant verkeer naar de website te genereren. Google AdWords is hier een uitstekend middel voor mits je de campagne op de juiste manier inricht. Een belangrijke keuze bij het inrichten en optimaliseren van je campagnes  is welk matchtype je gaat inzetten voor je zoekwoorden. De drie bekende matchtypen op dit moment zijn: exact, zinsdeel en breed. Maar er is ook nog een ander matchtype: Broad match modifier. Dit matchtype is niet zo bekend en dat is jammer want het biedt een aantal voordelen om je zoekwoorden met dit matchtype in te zetten.

Wat is de Broad match modifier?

De Broad match modifier vult het gat op tussen breed en zinsdeel adverteren.

broad_match_modifier_uitleg

Een kenmerk van zinsdeel adverteren is dat er geen woorden tussen de zoekwoorden mogen staan. Met de broad match modifier gebeurt dit wel. Je advertenties worden dus ook getoond bij zoekopdrachten waar er  woorden voor, tussen of achter de door jou opgegeven zoekwoorden staan. Door het inzetten van dit broad modifier beperk je ook de tijd die het ingeven van alle verschillende zinsdeel combinaties vergde.

Een ander voordeel ten opzichte van zinsdeel adverteren is dat je ook wordt gevonden op zoekopdrachten die enkelvoud/ meervoud, spelfouten, afkortingen en acroniemen zijn van het opgegeven zoekwoord. Tot zover lijkt het misschien op het matchtype breed maar dit is niet het geval.

Voordelen Broad match modifier ten opzichte van breed

Het grootste voordeel van de Broad Match modifier is  dat je meer controle hebt op de zoekopdrachten waar je advertentie getoond wordt. Wanneer je zoekwoorden inzet met de modifier moeten deze zoekwoorden ook daadwerkelijk in de zoekopdracht terugkomen. En dat is een belangrijk verschil met veel voordelen.

Het voordeel is het beste te illustreren door een voorbeeld.
Stel je wilt adverteren voor Nike voetbalschoenen.  Wanneer je breed adverteert bestaat de kans dat je ook getoond wordt bij zoekopdrachten zoals:  “Nike schoenen” (wat net zo goed hardloopschoenen kunnen zijn), “Nike sokophouders” of “Nike handschoenen”. Dit zijn zoekopdrachten die een andere productcategorie bevatten. Bij deze zoekopdrachten wordt dan een advertentie getoond van je Nike voetbalschoenen die niet aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Hierdoor zal er niet geklikt worden en zal dit uiteindelijk je CTR en kwaliteitsscore beïnvloeden.

Wanneer je echter de Broad match modifier gebruikt zul je alleen getoond worden op zoekopdrachten waarin in ieder geval de opgegeven zoekwoorden van  “Nike” en “voetbalschoenen” in voorkomen(of enkelvoud/meervoud, afkortingen, spelfouten en acroniemen van deze woorden).  Dus je wordt zowel getoond op: “aanbieding Nike Mercurial voetbalschoen” maar ook op “korting voetbalschoen Nike online” .

Door dit matchtype adverteer je op een brede schaal maar ben je wel zeer relevant! Hierdoor zul je een betere CTR en een hogere kwaliteitsscore genereren.

Hoe gebruik je de broad match modifier?

Wanneer je een zoekwoord invoegt gebruik dan het teken “+” voor elk zoekwoord dat je toevoegt, zonder een spatie tussen de plus en het zoekwoord.  Gebruik alleen een spatie na elk zoekwoord. Dus voor Nike voetbalschoenen wordt dit: +Nike +voetbalschoenen.

Voor gebruik in AdWords Editor


Helaas heeft Google deze functie in AdWords editor niet standaard in het match type staan, dus zul je d ezoekwoordne met het “+“ moeten invoeren en moet je het type zoekwoord op breed laten staan.

broad_match_modifier_editor

Zijn er ook nadelen aan de Broad Match modifier?

Het gebruik van de broad match modifier zorgt ervoor dat je niet op synoniemen en sterk afgeleide woorden getoond wordt. Dit is vaak positief omdat je bijvoorbeeld niet op “Nike hardloopschoenen” gevonden wil worden als je “Nike voetbalschoenen” opgeeft. Echter zul je misschien wel op “Nike kicksen” (populaire term voor voetbalschoenen) gevonden willen worden. Zorg er dan ook voor dat je deze ook als broad match modifier toevoegt. Zelf gebruik ik de broad match modifier veelvuldig en de resultaten zijn absoluut naar wens, dus ik zou zeker adviseren om hier mee te gaan experimenteren!

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren