Ben je straks nog wel zichtbaar in Google?

Martijn Beumer
2 maart 2016
Terug naar blogoverzicht

Ben je straks nog wel zichtbaar in Google?

Sinds 18 februari 2016 toont Google geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina op desktop.

Sinds 18 februari 2016 toont Google geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina op desktop. Dit is een van de grootste fundamentele veranderingen sinds de start van het adverteren op Google. Ook vertoont Google in plaats van elf tekstadvertenties nog maar maximaal zeven tekstadvertenties op de zoekresultatenpagina. Welke impact gaat dit hebben op jouw AdWords resultaten?

Zo zag de Google zoekresultatenpagina er tot voor kort uit:

google

Als je dezelfde zoekopdracht nu uitvoert dan zie je een stuk minder advertenties in Google:

google2

Het verschil met het vorige screenshot is dat er nu vier advertenties boven de organische zoekresultaten te zien zijn in plaats van drie. Daarnaast vallen mij de volgende punten op:

Google geeft aan dat er nu alleen een vierde advertentie vertoont zal worden op hoog commerciële termen, maar in de praktijk zie ik dezelfde resultaten op minder commerciële zoektermen als ondergoed, kleding en broeken.

Wat zijn de uitdagingen?

Google heeft de zoekresultaten aan de zijkant verwijderd, waardoor er meer focus is gekomen op de advertenties met productafbeeldingen. Het nadeel is wel dat er nu nog maar maximaal zeven (vier boven en drie onder aan de pagina) tekstadvertenties weergegeven worden in plaats van elf. Dat betekent minder plaatsen voor adverteerders en dus vaak ook meer concurrentie. Dit kan zowel op korte als lange termijn leiden tot (nog) hogere Kosten Per Klik (CPC) prijzen.

Maar waarom heeft Google deze wijzigingen doorgevoerd?

In mijn optiek zijn er een aantal redenen waarom Google de wijzigingen heeft doorgevoerd:

  1. Focus op belangrijkste posities
  2. Meer omzet voor Google
  3. Zoekvolume op desktop neemt af
  4. Google Shopping neemt toe

1. Focus op belangrijkste posities

Uit onderzoek van Larry Kim’s Wordstream blijkt dat meer dan 85 procent van de betaalde klikken op de top drie advertenties is. De overige klikken waren op de advertenties aan de zijkant en de onderkant van de resultatenpagina.

stats

2. Meer omzet

Nu er een extra toppositie is bijgekomen voor de betaalde advertenties zal er meer geklikt worden op deze advertenties en minder op organische zoekresultaten. Adverteerders moeten vaak meer bieden om een plek in de top 4 te bemachtigen. De verwachting is dat Google met deze verandering meer omzet haalt uit AdWords. (meer volume + hogere CPC’s = extra €€€!)

3. Volume op desktop neemt af

De verandering die Google doorvoert is niet raar. Al enige tijd is de ontwikkeling waarneembaar waarbij het zoekvolume op desktop afneemt en wordt overgenomen door mobiel en tablet. Terwijl het meeste geld nog op de desktop verdiend wordt.

4. Google Shopping neemt toe

Uit het onderzoek van Wordstream is ook gebleken dat het aandeel klikken van Google Shopping op het totaal aantal klikken is toegenomen. De verwachting is dat Google de advertenties met productafbeeldingen nog meer laat zien in de toekomst. Het voordeel voor veel e-commercepartijen is dat er nog relatief veel prominente posities te bemachtigen zijn in de Shopping resultaten. Hierdoor komt er nog meer focus (en concurrentie) op Google Shopping voor e-commercepartijen.

stats2

Nieuwe advertentieformaten

Daarnaast is Google ook aan het testen met nieuwe vormen van het tonen van Google Shopping resultaten. Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ik deze resultaten tegen:

google3

google4

Het is mogelijk om de Google Shopping-resultaten uit te klappen, waardoor er nog meer focus komt op deze resultaten en minder op tekstadvertenties en organische links.

Wat betekent dit voor jouw AdWords resultaten?

De wijzigingen van Google in de wereld van zoekmachine marketing hebben voor nogal wat opschudding gezorgd. Enerzijds terecht, want Google heeft een aantal essentiële wijzigingen doorgevoerd. Dit hoeft niet negatief te zijn, mits je een goede strategie hebt.

Sleutelwoord is Relevantie

Het is belangrijker dan ooit om te bepalen waar, wanneer en wie je target in de zoekresultaten om goede resultaten te behalen. Als je hiervoor adverteerde op positie vijf t/m elf, dan zal je moeten opbieden voor een plaats onder aan de pagina om überhaupt vertoond te worden. Of slimmer omgaan met bijvoorbeeld Remarketing om topposities te claimen bij zoekopdrachten van klanten of prospects met een hoge interesse voor jouw producten of dienst. Het sleutelwoord is Relevantie en het herzien van je AdWords strategie is onvermijdelijk.

Wil je meer weten over welke strategie voor jou het meest geschikt is? Neem contact met ons op, onze consultants voorzien je graag van advies!

Deel deze blogpost
Neem contact op met Martijn Beumer

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Martijn Beumer 020 345 9488
Meer lezen van Martijn Beumer
Reacties (0)
Reageren