Dynamische remarketing in Google Display Network

Dynamische remarketing in Google Display Network
20 januari 2014
Terug naar blogoverzicht

Dynamische remarketing in Google Display Network

Sinds kort is het ook mogelijk om dynamische banners en tekstadvertenties in te zetten. (Dit betekent dat bezochte producten netjes worden getoond in het Display Netwerk van Google.) Een zeer interessante toevoeging in Google AdWords.

Het is al langer mogelijk om in Google AdWords een remarketing campagne op te zetten. Tot voor kort was dit alleen mogelijk met statische banners en tekstadvertenties in het Google Display Netwerk. Sinds kort is het ook mogelijk om dynamische banners en tekstadvertenties in te zetten. (Dit betekent dat bezochte producten netjes worden getoond in het Display Netwerk van Google.) Een zeer interessante toevoeging in Google AdWords.

 

Voordelen Dynamische Remarketing

 

Hoe werkt Dynamische remarketing?

Om dynamische producten te tonen aan potentiele klanten is een Google Merchant Center gewenst voor de retail markt. In het Merchant Center upload je een feed volgens de feed specificaties van Google (https://support.google.com/merchants/answer/188494?hl=nl). Voor travel en dienstverlening.
Voor markten als travel en dienstverlening is een Google Merchant Center niet nodig. Er is een datafeed nodig met slechts een product id en product name.

Wanneer je de dynamische remarketing voor het eerst opzet levert Google je een dynamische remarketing tag. De remarketing tag bevat aangepaste parameters die er voor zorgen dat Google weet om welk product het gaat, wat de waarde is van het product en op wat voor soort pagina een bezoeker zich heeft begeven. Wanneer mensen je site bezoeken plaatst Google je op een remarketing lijst die je vervolgens kan koppelen aan een advertentiegroep binnen de campagne.

 

DynamicRemarketing

 

Dynamische remarketing lijsten

Wanneer je een dynamische remarketing campagne instelt, maakt Google automatisch de volgende lijsten aan:

De lijsten overlappen elkaar niet, dus bezoekers staan op slechts één lijst tegelijkertijd, afhankelijk van hoe dicht ze bij het voltooien van een aankoop waren toen ze de site bezochten. Mensen die een product hebben bekeken, worden toegevoegd aan de lijst met mensen die producten bekijken. Als ze items in het winkelwagentje hebben geplaatst, worden ze toegevoegd aan de lijst ‘Mensen die hun winkelwagentje verlaten’, en als ze een aankoop hebben gedaan, worden ze toegevoegd aan de lijst ‘Eerdere kopers’.

Standaard blijven bezoekers 30 dagen op een lijst staan. Deze periode kan je ook korter of langer maken. Stel bijvoorbeeld een periode van drie dagen in om bezoekers te targeten die de afgelopen drie dagen je site hebben verlaten. De kans op conversie is de eerste drie dagen na verlaten van je website hoger dan daarna. Aangezien de verwachte conversie in de eerste drie dagen hoger kan het verantwoord zijn om deze bezoekers een hoger bod mee te geven.

 

Zelf dynamische remarketing lijsten aanmaken

De dynamische remarketing lijsten worden automatisch aangemaakt als je voor het eerst een remarketing campagne opzet. Als je al een remarketing campagne hebt lopen en je wilt een dynamische remarketing campagne opzetten dan kan je, na het aanpassen van de remarketing tag met de aangepaste parameters, zelf dynamische remarketing lijsten aanmaken. In Google AdWords ga je naar de gedeelde bibliotheek en vervolgens naar doelgroepen. Hier maak je een nieuwe remarketinglijst aan waarbij je kiest voor ‘Bezoekers van een pagina’. Vervolgens kies je voor één van de aangepaste remarketing variabale dat te herkennen is aan de variabale ‘ecomm_’
Wil je alle kopers uitsluiten? Maak dan een aangepaste combinatie waarbij je de remarketing lijst met alle kopers uitsluit.

 

 

lijst_voor_dynamische_remarketing

Dynamische remarketing campagne opzetten

Nadat je de feed hebt toegevoegd aan het Google Merchant Center en de aangepaste remarketing tag hebt toegevoegd aan je site is het opzetten van de dynamische remarketing campagne vrij eenvoudig. In AdWords maak je een display campagne aan met één of enkele advertentiegroepen.
Vervolgens maak je een dynamische advertentie aan via de advertentiegalerij. Je hebt de keus aan 18 banner sjablonen en 1 tekst sjabloon. Koppel je Merchant Center, upload je logo en voila! De advertenties worden automatisch gecreëerd. Je kan desgewenst de banners nog tweaken door kleurelementen te wijzigen, USP’s toe te voegen en de button tekst te wijzigen.
Je hebt de mogelijkheid om alle 18 advertentie sjablonen in te zetten of één sjabloon naar je keuze te gebruiken. In het eerste geval zorgt Google ervoor dat de sjablonen geoptimaliseerd worden naar het beste resultaat.

Tot slot koppel je de juiste remarketing lijsten aan de advertentiegroepen op het tabblad Display netwerk -> interesses en remarketing.
Dynamische remarketing is een perfect hulpmiddel om additionele sales te genereren en je zichtbaarheid bij bestaande bezoekers te vergroten.

 

futurumshop_dynamic_remarketing_banners

Wil je starten met dynamic remarketing of wil je meer informatie? Neem dan contact op met één van de search consultants van Netprofiler of bel 020-3459488.

Succes!

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren