Facebook Remarketing en Real time Bidding

Facebook Remarketing en Real time Bidding
20 februari 2014
Terug naar blogoverzicht

Sinds deze maand biedt Netprofiler twee nieuwe diensten aan: Remarketing op Facebook en Real Time Bidding (RTB).

Remarketing via Google AdWords was al langere tijd mogelijk, maar nu is het ook mogelijk om personen die je website hebben bezocht, opnieuw te benaderen met (gepersonaliseerde) advertenties op Facebook. Tevens biedt Netprofiler de mogelijkheid om (remarketing) bannercampagnes te draaien buiten het Google Display Netwerk. Kortom: nog meer mogelijkheden om personen die je website hebben bezocht, maar geen conversie hebben gedaan opnieuw te benaderen en te verleiden om alsnog die conversie te doen!

 

Remarketing via Facebook

Je potentiële klant bevindt zich overal op internet: ze zoeken met Google, bezoeken (vergelijkings) websites, maar zitten in hun privé tijd natuurlijk ook op social media zoals Facebook. Waar het voorheen via Netprofiler slechts mogelijk was om remarketing campagnes via Google AdWords (zoeken en display) in te zetten, biedt Netprofiler sinds deze maand ook de mogelijkheid om deze bezoekers opnieuw te targeten met advertenties op Facebook.

Voor diverse klanten zet Netprofiler met succes Facebook in als advertentieplatform, en nu is het ook mogelijk om remarketing campagnes op Facebook te draaien.

De doelstellingen (en de daarbij behorende advertentieformaten) kunnen zeer divers zijn. Deze kunnen varieren van het genereren van meer likes voor je Facebook pagina en daarmee het vergroten van je fanbase, tot aan het generen van directe sales.

 

Verkrijgen van meer likes

Om meer likes te generen voor je Facebook pagina zou je kunnen overwegen om een advertentie voor je Facebook pagina in de zgn. newsfeed van Facebook te plaatsen:

FB_remarketing1

Een dergelijke advertentie heeft een grote impact en is zeer zichtbaar voor de Facebook gebruikers. Het is hierbij zaak om de uiting perfect aan te laten sluiten bij het eerdere bezoek aan de website, en duidelijk te maken waarom iemand juist jouw pagina zou moeten liken.

 

Sales driven remarketing

Net als Google AdWords, biedt Facebook ook de mogelijkheid om dynamische remarketing toe te passen. Aan de hand van eerder bekeken producten op een website, kan een dynamisch gegenereerde advertentie worden getoond, waarbij exact dat product getoond wordt, wat eerder bekeken (maar niet gekocht) is. De relevantie is hierbij uiteraard extreem groot:

FB_remarketing2
Voorwaarden voor een dergelijk dynamisch gegenereerde advertentie is, dat er een goede productfeed beschikbaar is met daarin o.a.: de naam van het product, de prijs, url en een afbeelding. Dynamische remarketing via Facebook is uitermate geschikt voor webshops.

Wil je starten met remarketing op Facebook of wil je meer informatie? Neem dan contact op met één van de traffic consultants van Netprofiler of bel 020-3459488.

 

Real Time Bidding (RTB)

Grote websites zoals bijv. de Telegraaf hebben een groot aanbod zgn. unsold inventory. Via diverse advertentienetwerken worden vaste posities voor adverteerders ingekocht, maar daarnaast hebben zij nog een zeer groot aantal beschikbare impressies die niet direct wordt ingekocht door adverteerders. Voor uitgeverijen is dit natuurlijk een groot gemis, omdat zij hiermee mogelijke advertentie inkomsten mislopen.

RTB

Deze unsold inventory wordt door deze uitgeverijen van websites aangeboden op een veiling, waar partijen vervolgens op kunnen bieden om hun banner getoond te krijgen. Diverse Real Time Bidding (RTB) platforms zijn aangesloten op deze veilingen (Exchanges) waar adverteerders vervolgens hun campagnes op kunnen inboeken
Real Time Bidding (RTB) is een term voor het in real time plaatsen van een bod op deze unsold inventory via een dergelijk platform, met als doel om die vertoning zo relevant mogelijk te laten zijn in termen van:

-          Het juiste banner formaat;

-          Aan de juiste persoon;

-          Op de juiste website;

-          Op het juiste moment;

-          Met de juiste boodschap;

-          Tegen het juiste bod.

 

In feite is Google AdWords (en meer specifiek: de mogelijkheden om te adverteren in het Google Display Netwerk met banners) ook een Real Time Bidding platform: op basis van een uitgebreid algoritme bepaalt het systeem van Google AdWords aan welke veiling voor een advertentiepositie je deelneemt (gegeven de targetingopties en de maximale biedingen die je hebt ingesteld).
Voor veel adverteerders is het Google Display Netwerk (GDN) een uitgelezen mogelijkheid om de eerste stappen te zetten op het gebied van bannering. Het Google Display Netwerk heeft echter ook een aantal beperkingen:

-          Je bent vrij beperkt in het type banners

-          Je bent vrij beperkt in de formaten die je gebruikt

-          Je bent beperkt in de animaties die je gebruikt

-          Je wordt beperkt in de websites waarop je adverteert

 

Via het RTB platform waar Netprofiler mee samenwerkt, zijn deze beperkingen er niet. Via dit RTB platform heb je als adverteerder de beschikking over een enorm netwerk van websites, waarop alle mogelijke advertentieformaten beschikbaar zijn, of dit nu statische (GIF) banners zijn, volledige homepage take-overs, of dynamische remarketing banners: het is allemaal mogelijk!

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren