Diensten

Gebruik marktplaatsen om internationale markten af te tasten

Gebruik marktplaatsen om internationale markten af te tasten
15 juli 2015
Terug naar blogoverzicht

Kunt u het zich voorstellen? U heeft uw e-commerce activiteiten zo goed op orde dat u buiten de landsgrenzen moet gaan kijken om nog substantiële groei te kunnen realiseren. Veel webshops dromen hiervan en hopen dat die dag ooit komt. Wellicht bent u al op dit punt belandt of komt het moment steeds dichterbij. Hoe pakt u zo'n stap dan het beste aan? Nu kunt u natuurlijk direct uw website vertalen naar het Engels, Duits of Frans, wat hulp van een plaatselijk online marketingbureau en - hup - aan de slag. Maar het kan ook slimmer. Bijvoorbeeld zoals de HEMA deed, die heus niet zomaar vanuit het niets haar waar aanbood in Frankrijk toen het daar zin in had. De eerste stap? Werk samen met een partij die volop internationale ervaring heeft. Inderdaad, zoals Netprofiler. Tweede stap? Toets de vraag naar uw producten en laat uw nieuwe klanten vast kennismaken met uw bedrijf door lokale marktplaatsen te gebruiken.

Valkuilen

Webwinkels die zelf hun website vertalen en zonder uitgedacht plan de stap over de Nederlandse grens maken, lopen tegen aardig wat valkuilen aan. Dat blijkt ook uit de praktijk; er zijn genoeg klanten die zich bij ons melden na een eerste - helaas mislukte - poging van internationale uitbreiding. Dat is ook niet gek. Probeer zelf maar eens vooraf een goed antwoord te hebben op onderstaande vragen en deze kernkwesties inzichtelijk te hebben:

Marktplaatsen

Een ideale manier om laagdrempelig de (online) markt binnen uw branche te verkennen, is door te adverteren op de belangrijkste lokale en internationale marktplaatsen. Internationale marktplaatsen zoals eBay of Amazon geven u volop informatie en nationale marktplaatsen als de Franse La Redoute kunnen de betreding van die markt echt mogelijk maken. Het oerhollandse HEMA heeft haar internationale uitrol pas fysiek gemaakt nadat ze via deze marktplaatsen klanten kennis had laten maken met het bedrijf. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van het adverteren op marktplaatsen in het buitenland?

Waar u rekening mee moet houden

Uiteraard zijn er ook zaken waarmee u rekening dient te houden als u ervoor kiest om internationaal te adverteren via diverse marktplaatsen.

Aan de slag?

Een online marktplaats kan dus een ideale eerste stap zijn op weg naar een succesvolle internationale uitbreiding van uw e-commerce strategie. Het is wel verstandig om vooraf goed na te denken over de precieze invulling van de kanalen en de mate waarin u uw productaanbod beschikbaar stelt. Daarnaast is het zaak u goed voor te bereiden op de technische eisen van de verschillende marktplaatsen en om rekening te houden met de restricties omtrent uw klantenservice. Bij Netprofiler hebben wij al meerdere klanten geholpen bij het maken van hun eerste stappen in het buitenland door te adverteren op marktplaatsen. Daardoor zijn wij goed op de hoogte van de valkuilen en kansen die de verschillende internationale marktplaatsen te bieden hebben.

Deel deze blogpost