Google Webmaster Tools voor SEO Deel 2: Analyseren

Paul de Graaf
20 juli 2014
Terug naar blogoverzicht

Google Webmaster Tools voor SEO Deel 2: Analyseren

In deel 2 gaan we in op wat voor data je zoal uit Google Webmaster Tools kunt halen en waar je die data voor kunt gebruiken.

In deel 1 van ons Google Webmaster Tools blog heb je al kunnen lezen hoe je Google Webmaster Tools het beste kunt instellen voor je website. In deel 2 gaan we in op wat voor data je zoal uit Google Webmaster Tools kunt halen en waar je die data voor kunt gebruiken.

 

HTML-verbeteringen

Dit overzicht is een erg handig overzicht, aangezien je er in één opzicht krijgt te zien of er ontbrekende, dubbele, te korte of te lange meta titles en/of descriptions op je website zijn.

Idealiter wil je dat elke pagina op je website zijn eigen unieke meta title en meta description heeft, zodat het voor gebruikers en Google duidelijk is dat het om allemaal verschillende pagina’s gaat.

 

Als een pagina een meta title heeft die gelijk is aan die van een andere pagina is het onderwerp schijnbaar hetzelfde en is er dus kans dat het gaat om duplicate content. Je kan dit overzicht dan ook erg goed gebruiken om duplicate content op te sporen. Klik dan eens op een rij en open de meerdere URL’s. Is naast de meta titles ook de inhoud (nagenoeg) identiek? Wellicht heeft je website dan last van duplicate content.

 

Zijn alleen de titles identiek, pas dan de titles van de verschillende pagina’s aan zodat ze beter omschrijven wat het onderwerp van de desbetreffende pagina is. Zorg sowieso dat je geen algemene meta titles gebruikt die bijvoorbeeld enkel je merk en pay-off bevatten. Dit soort titles zeggen namelijk niks over de pagina zelf en voegen daardoor weinig toe voor gebruikers en zoekmachines.

 

Hetzelfde geldt voor meta descriptions. Ook al tellen deze niet direct mee voor je ranking, ze dienen wel zo relevant mogelijk te zijn, zodat ze ook uitnodigen om te klikken. Vaak hebben webshops met een groot aanbod veel last van dubbele meta descriptions, omdat het teveel werk is om voor elk product een eigen meta description te schrijven. In dat geval maak je liever gebruik van een bepaald vast format om je meta description per pagina te genereren. Bijvoorbeeld:

Koop nu de {product} voor slechts {prijs} bij dezewebwinkel.nl. Vandaag besteld, morgen in huis!

 

Zodoende heb je er weinig werk aan, maar zijn je meta descriptions wel relevant en een stuk aantrekkelijker dan een algemene tekst.

 

Gestructureerde gegevens

Maak je op je website gebruik van rich snippets? Dan is de Gestructureerde Gegevens tool eentje die je zeker even moet bekijken. Je kunt hierin zien hoeveel pagina’s en items Google ontdekt heeft op je website die zijn opgemaakt met gestructureerde gegevens. Daarnaast zie je het ook wanneer hierin fouten zijn gevonden, zodat je die kan (laten) aanpassen.

Gestructureerde_gegevens

Wil je snel testen of de rich snippets van een bepaalde pagina goed staan ingesteld? Dan kun je beter de Rich Snippet Tool gebruiken. Je voegt hier een bepaalde URL in en ziet direct of je rich snippets goed staan ingesteld. Is dit het geval, dan is dat echter nog geen garantie dat je rich snippets zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dit is namelijk afhankelijk van het feit of je rich snippets in aanmerking komen.

 

Zoekopdrachten

Onder zoekverkeer vind je de optie zoekopdrachten. Dit is voor SEO’s één van de meest gebruikte functies van GWT. Je kunt hier namelijk zien op welke termen jouw website is vertoont, hoeveel klikken je hebt gehad en wat je gem. positie was. Deze data kun je ook nog eens filteren op type zoekverkeer (mobiel, web, afbeelding, video) en locatie (land).

 

In feite is deze data vergelijkbaar met de data die je normaliter in Google Analytics zag, met als verschil dat je hier ook  vertoningen en gem. positie ziet. Daarentegen wijkt de manier van meten nogal af. Dit is data vanuit Google zelf, de data in Analytics is data die door een scriptje vanaf jouw website in Analytics wordt geplaatst. Hierdoor kun je de data niet zomaar naast elkaar leggen.

 

Ook verschilt deze data van de gegevens die je nog in Analytics ziet bij het organische zoekwoorden rapport en zoekopdrachten onder zoekmachineoptimalisatie. Dit komt omdat de data in GA geaggregeerd is en je er last hebt van ‘not provided’ verkeer. In Google’s Webmaster Tools kun je echter weer niet achterhalen wat deze bezoekers precies hebben gedaan en of ze bijvoorbeeld geconverteerd hebben.

 

Gebruik deze data daarom vooral om trends te spotten. Sowieso kun je termen waarop je bent vertoond gebruiken als input voor een keywordonderzoek en daarnaast kun je ermee achterhalen welke pagina’s er scoren op een bepaalde term. Als je ziet dat er voor een belangrijke term meerdere pagina’s een groot deel van het verkeer binnenhalen, dan moet je je eens afvragen of je die content misschien niet beter zou kunnen samenvoegen tot één sterke pagina. Als er pagina’s tussen zitten die je liever niet vindbaar hebt op bepaalde termen, dan is het wellicht de moeite om de beoogde landingspagina te versterken.

 

Via het tabblad toppagina’s kun je de data ook andersom bekijken, je ziet dan namelijk welke termen er goed scoren voor een bepaalde URL. Zodoende kun je analyseren of er misschien termen tussen zitten die beter een eigen pagina zouden moeten krijgen.

 

Links naar uw site

Als je wilt weten of je linkbuilding of PR acties effect hebben gehad op het aantal inkomende links naar je website, dan is dit overzicht daarbij erg handig. Hiermee zie je snel welke domeinen er zoal naar je website linken en hoeveel links vanaf een bepaald domein. Tevens zie je de populairste ankerteksten en kun je achterhalen wanneer de links door Google zijn gevonden.

 

Als je klikt op Meer » onder De meeste links naar je site zie je direct het grootste deel van de inkomende links die Google heeft gevonden naar jouw website. Door vervolgens op Meer voorbeeldlinks downloaden te klikken kun je hier een mooie export van maken waarbij je precies ziet vanaf welke URL er een linkje naar jouw website zou staan.

 

Als je het overzicht onder Nieuwste links downloaden bekijkt zie je daarnaast ook de datum waarop Google de link het eerste heeft gevonden. Deze data kun je zelf weer gebruiken om er in Excel weer een grafiek van te maken waarbij je bijvoorbeeld het aantal gevonden links per maand toont. Zodoende krijg je snel een globaal beeld van hoe het met de ontwikkeling van je backlinkprofiel staat.

 

Het nadeel van deze functie is dat je niet voor alle links alle data kunt achterhalen, zoals met een tool als OpenSiteExplorer wel kan. Het nadeel van externe backlinktools is echter weer dat deze lang niet zoveel links hebben geïndexeerd als Google zelf. Idealiter gebruik je dergelijke tools dus altijd in combinatie met de data uit Google’s Webmaster Tools.

links naar uw site

Handmatige Acties

Handmatige acties is een overzicht waar je het liefst het volgende bericht ziet.

geen-handmatige-acties

Zie je iets anders, dan heb je een serieus probleem, want dan heeft je website een handmatige penalty van Google gekregen. Het kan daarbij gaan om een penalty voor de gehele site, of voor slechts een gedeelte, maar het feit dat er een penalty is betekent vaak dat er een serieus probleem is en je website de richtlijnen van Google ernstig schendt.

 

Zie je bijvoorbeeld onderstaande melding, dan kun je er vanuit gaan dat de linkbuilding activiteiten die jij hebt uitgevoerd of uit hebt besteed, dermate onnatuurlijk waren dat ze bij Google hiervan een seintje hebben gekregen.

onnatuurlijke-links

Mocht je een dergelijke melding zien, neem dat contact met ons op, want het is noodzaak dat je hier zo snel mogelijk iets aan doet. Daarnaast loop je het risico dat als je er niet op tijd iets aan doet, het probleem alleen maar verergert en je binnenkort wellicht helemaal uit de index wordt verwijderd.

 

En nu?

Met bovenstaande tips kun je je website goed in de gaten houden via GWT. Zie je vreemde dingen gebeuren, onderzoek dan goed wat de oorzaak is en bekijk wat je hier aan kunt doen. Zie je penalty’s of andere vreemde data in Google’s Webmaster Tools waar je niet zeker van weet wat je er mee moet doen, neem dan contact op met de SEO Consultants van Netprofiler of bel 020 – 345 94 88.

 

Volgende keer deel 3, met de volgende onderwerpen:

Deel deze blogpost
Neem contact op met Paul de Graaf

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Paul de Graaf 020 345 9488
Meer lezen van Paul de Graaf
Reacties (0)
Reageren