Google’s Webmaster Tools voor SEO Deel 1: Instellen

Paul de Graaf
20 april 2014
Terug naar blogoverzicht

Google Webmaster Tool instellen.

Deze gratis tool kan simpel worden gekoppeld aan je website, waarna je veel handige data kunt analyseren en instellingen kunt aanpassen zodat jouw website zo goed mogelijk wordt geïndexeerd en weergegeven in Google.

Google’s Webmaster Tools, in het Nederlands Webmasterhulpprogramma’s van Google en vaak afgekort tot GWMT of GWT, is een verzameling hulpprogramma’s waarmee website-eigenaren hun website kunnen analyseren en optimaliseren op SEO technisch vlak .


Deze gratis tool kan simpel worden gekoppeld aan je website, waarna je veel handige data kunt analyseren en instellingen kunt aanpassen zodat jouw website zo goed mogelijk wordt geïndexeerd en weergegeven in Google. Daarnaast krijg je via GWT ook belangrijke meldingen binnen, bijvoorbeeld als je website een penalty heeft gekregen. In dit eerste deel gaan we in op het optimaal instellen van GWT ten behoeve van je SEO-prestaties.

GOOGLE’S WEBMASTER TOOLS VERIFIËREN

Om gebruik te maken van alle mogelijkheden die GWT biedt, dien je eerst je website te verifiëren. Je kunt naast je hoofddomein (http://www.example.com) ook subdomeinen en https varianten toevoegen. Voeg idealiter alle aanwezige varianten toe, dus met en zonder www., http en https en alle aanwezige subdomeinen. Op die manier is data voor alle varianten inzichtelijk.

Sinds kort is de data die in GWT bij indexeringsstatus wordt weergegeven op basis van de exacte URL. Als je website dus volledig https is, dan zul je bij het profiel van de http variant bij indexeringsstatus 0 (moeten) zien staan.

Mocht je website voor meerdere landen bedoeld zijn en je hebt per taal een eigen subdirectory, voeg dan al deze varianten apart toe, zodat je de geografische instelling juist kan instellen per subdirectory. Bijvoorbeeld:

Zodra je weet welke site(s) je precies moet toevoegen, dien je deze te verifiëren. Het verificatieproces is op een aantal manieren mogelijk. Als Google Tag Manager of Google Analytics juist is geïmplementeerd op je website en je inlogt met een e-mailadres dat hiertoe beheerderstoegang heeft, dan kun je direct verifiëren. Is dit niet het geval, dan dien je een stukje code in de <head> van je homepage te zetten, of een bestand te uploaden naar de root van je website.

TOEGANG BEHEREN

Zodra je de website(s) hebt geverifieerd, is het handig om meerdere gebruikers toe te voegen, zodat meerdere mensen toegang hebben en de voortgang kunnen monitoren.

Daarnaast is het ook aan te raden om GWT te koppelen aan Google Analytics, zodat in Analytics gebruikte zoekopdrachten beter inzichtelijk zijn. Deze data is echter niet hetzelfde als de data die is te vinden in Analytics bij Zoekwoorden > Organisch en biedt dan ook geen sluitende oplossing voor het keyword ‘not provided’ probleem.

Ook het realiseren van een koppeling tussen GWT en AdWords is verstandig. Daarmee kun je namelijk in AdWords via het rapport ‘Betaald en organisch’ termen vinden waarop de website organisch al gevonden wordt, maar waar nog geen advertenties worden getoond. Ook kun je meten wat het effect is van adverteren op een bepaalde term op de CTR en het aantal bezoekers op diezelfde organische term.

SITE-INSTELLINGEN AANPASSEN

Zodra je website is geverifieerd en gekoppeld, is het belangrijk om de site-instellingen correct in te stellen.

Site instellingen in Google's Webmaster Tools

Allereerst kun je hier een geografische doelregio instellen. Dit is handig als je een algemeen toplevel domain hebt, zoals .com, .eu of .org, of als je website gericht is op een ander gebied dan het toplevel domain doet vermoeden. .nu en .me zijn hier bijvoorbeeld goede voorbeelden van (al schaart Google deze al wel onder een lijst algemene TLD’s met landcode).

Is je volledige website puur gericht op Nederland, dan kun je deze koppelen aan Nederland. Wil je je ook richten op andere Nederlandstalige gebieden, dan kun je deze instelling het beste instellen op ‘Niet vermeld’ omdat je anders Nederlandstalige gebieden uitsluit, zoals bijvoorbeeld België en Bonaire .

De volgende instelling is het voorkeursdomein. Idealiter is je website technisch al zodanig ingesteld dat er maar één variant beschikbaar is. Mocht dat toch niet het geval zijn, dan kun je hier aangeven of je alle pagina’s met of zonder www. als leidend wilt instellen. SEO-technisch maakt het niet uit welke variant je kiest, als er maar ‘één  de leidende variant is.

Een derde instelling is crawlsnelheid. Het is aan te bevelen om deze gewoon te laten staan op ‘Laat Google optimaliseren voor mijn site’. Hoe vaker je website immers gecrawld wordt, hoe beter.

E-MAILMELDINGEN INSCHAKELEN

Zodra je de basisinstellingen hebt ingesteld, kun je e-mailmeldingen inschakelen. Hiermee zorg je dat belangrijke meldingen direct worden doorgestuurd naar je e-mailadres. ‘Belangrijkste siteproblemen’ is in de meeste gevallen voldoende (bijvoorbeeld als je website gehackt is of je een handmatige penalty hebt gekregen).

Stel als type ‘Alle meldingen’ in, als je alle meldingen per mail wilt ontvangen (bijvoorbeeld voor doodlopende links en andere serverfouten waar Google tegenaan loopt).

SITEMAP(S) TOEVOEGEN

Om het voor Google makkelijk te maken om alle pagina’s van je website te vinden, is het slim om je sitemap(s) toe te voegen aan GWT. Naast een php sitemap, dient je website ook te beschikken over een sitemap.xml. Zoals een sitemap.php voor je bezoekers in één oogopslag de structuur van je website duidelijk maakt, zo is je sitemap.xml bedoeld als hulpmiddel voor zoekmachines om te ontdekken wat de structuur van je website is.

Standaard bevat een website één sitemap, waarin alle URL’s van alle pagina’s te vinden zijn. Daarnaast kun je ook sitemaps voor afbeeldingen en voor video uploaden in GWT. Bestaat je website uit duizenden pagina’s, dan kan het overzichtelijker zijn om je sitemap op te splitsen in meerdere losse sitemaps en deze te uploaden via een sitemap index file (wat als het ware een sitemap voor je sitemaps is).

Sitemaps in Google's Webmaster Tools

Om je sitemap.xml toe te kunnen voegen aan GWT dien je deze file wel te hebben. Voor de meeste bekende platformen zijn er tientallen plugins beschikbaar om deze sitemap.xml te laten genereren. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kan je webbouwer je hier zeker bij verder helpen.

Zodra je de URL van je sitemap weet kun je deze testen of indienen. Het is altijd aan te raden deze eerst te testen, zodat je zeker weet dat de opmaak in orde is. Wanneer je deze vervolgens ingediend hebt, zal Google hem periodiek verwerken zodat nieuwe pagina’s gecrawld en toegevoegd kunnen worden aan de index.

EN NU?

Zodra je bovenstaande zaken correct hebt ingesteld, kun je GWT gaan gebruiken voor verdere optimalisatie van je website. Binnenkort vind je op ons blog deel 2 van Google’s Webmaster Tools voor SEO, waar we dieper ingaan op het analyseren van de data uit GWT.

Mocht je voor die tijd al meer willen weten over de mogelijkheden die GWT te bieden heeft, neem dan contact op met de SEO Consultants van Netprofiler of bel 020 – 345 94 88.

Aanvullende informatie m.b.t. bovenstaande:

Meer informatie over uw site configureren in GWT

Meer informatie over het koppelen van GWT aan Analytics

Meer informatie over het koppelen van GWT aan AdWords

Meer informatie over site-instellingen en voorkeuren

Meer informatie over sitemaps

Deel deze blogpost
Neem contact op met Paul de Graaf

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Paul de Graaf 020 345 9488
Meer lezen van Paul de Graaf
Reacties (0)
Reageren