HTTPS als SEO rankingfactor

HTTPS als SEO rankingfactor
30 augustus 2014
Terug naar blogoverzicht

HTTPS als SEO rankingfactor

Google zet vol in om het web “veiliger” te maken, waarbij zij in het verleden HTTPS al als standaard heeft gemaakt voor het gebruik van Google zoeken, Gmail en Google drive.

Google zet vol in om het web “veiliger” te maken, waarbij zij in het verleden HTTPS al als standaard heeft gemaakt voor het gebruik van Google zoeken, Gmail en Google drive. Google gaat hier nu nog een stap verder in en heeft officieel aangekondigd het gebruik van HTTPS als officiële rankingfactor in te gaan zetten.

Wat betekent dit concreet?
Google stimuleert bedrijven om HTTPS als standaard te gaan gebruiken voor de communicatie tussen webserver en bezoeker van een website. Deze stimulans betekent dat pagina’s binnen websites die gebruik maken van HTTPS een positief duwtje in de SEO rug krijgen.
Google geeft aan dat dit op dit moment een klein voordeel oplevert, maar het is niet ondenkbaar dat de invloed in de toekomst zal toenemen.

Daarnaast is het niet zo dat je een penalty zal krijgen van Google als je geen HTTPS verbinding hebt voor je website. Het blijft dus vooralsnog optioneel.

Laadsnelheid
In het verleden werd door SEO specialisten afgeraden om hele websites onder HTTPS te laten draaien, vanwege het feit dat dit een negatieve impact kan hebben op de laadsnelheid van een websites. Pagina’s waarop vertrouwelijke informatie wordt verstuurd, draaien uiteraard wel onder HTTPS, maar reguliere informatieve pagina’s werden van oudsher geserveerd onder het reguliere HTTP protocol.
De keuze van Google om HTTPS als rankingssignaal in te gaan zetten, lijkt daarmee direct tegenstrijdig te zijn met het feit dat Google ook de laadsnelheid van een website mee laat wegen in het beoordelen van websites. De techniek is echter niet stil blijven staan, en met de juiste instellingen en tweaks kan tegenwoordig de vertraging vanwege secure verbindingen tot het minimum beperkt blijven.

Direct overstappen of niet?
De vraag die nu terecht rijst, is: moet ik nu per direct overstappen van HTTP naar HTTPS en wat zijn de gevolgen hiervan? Het is niet eenvoudig om hier een eenduidig antwoord op te geven, aangezien dit van site tot site kan verschillen. Een overgang van HTTP naar HTTPS is technisch gezien relatief eenvoudig te maken, maar er is wel een aantal kanttekeningen dat hierbij geplaatst moet worden en wat direct effect heeft op een definitieve keuze voor HTTP dan wel HTTPS:

Een SSL certificaat (benodigd voor een secure verbinding) kost geld. De kosten zijn vervolgens afhankelijk van het type certificaat en de mate van beveiling
Het positieve SEO effect van een HTTPS verbinding lijkt nog relatief klein te zijn, maar kan in de toekomst groter worden. Met het oog op een strategische keuze voor de toekomst is HTTPS zeker waard om te overwegen
De juiste (301) redirects moeten worden ingesteld, om zoekmachines en menselijke bezoekers te informeren over het feit dat de urls permanent zijn gewijzigd. Door de juiste redirects in te stellen, verklein je de kans op positieverlies in de organische zoekresultaten. Idealiter ga je ook aan de slag met het benaderen van je belangrijkste linkpartners. Deze zullen naar alle waarschijnlijkheid blijven linken naar de HTTP variant van de url van je website. Hoewel het overgrote gedeelte van de waarde van deze inkomende links doorgegeven wordt met de redirect, is het niet te voorkomen dat met deze redirects toch een beetje van deze waarde weglekt.
Netprofiler adviseert daarom om te wachten met een overstap naar HTTPS zodra hier een goed moment voor gekozen kan worden. Geschikte momenten hiervoor zijn bijvoorbeeld:

Mochten er naar aanleiding van dit artikel, of andere berichten hierover in de media nog vragen zijn, dan kan je contact opnemen met een van onze SEO consultants via 020-3459488.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren