De kracht van AdWords extensies

De kracht van AdWords extensies
20 augustus 2013
Terug naar blogoverzicht

De kracht van AdWords extensies

Advertentie extensies zijn een type advertentie indeling, waarmee extra informatie over je bedrijf kan worden weergegeven in Google AdWords. Feitelijk zijn ze een uitbreiding (extensie) van de tekstadvertentie. Het toevoegen van extensies aan je AdWords campagne heeft een aantal voordelen.

Advertentie extensies zijn een type advertentie indeling, waarmee extra informatie over je bedrijf kan worden weergegeven in Google AdWords. Feitelijk zijn ze een uitbreiding (extensie) van de tekstadvertentie. Sommige extensies kunnen handmatig worden toegevoegd, andere zijn geautomatiseerd.

Het toevoegen van extensies aan je AdWords campagne heeft een aantal voordelen:

  1. De grootte van de advertentie neemt toe, waardoor de advertentie een verbeterde zichtbaarheid heeft.
  2. Het toevoegen van extensies leidt over het algemeen tot een hogere CTR en daarmee meer bezoek.
  3. Het gebruik van extensies heeft invloed op de positie van je advertentie. Als twee concurrerende adverteerders bieden op hetzelfde zoekwoord, met hetzelfde bod en met dezelfde kwaliteitsscore, zal de advertentie met de meest relevante extensies op de hoogste positie worden weergegeven.

Het toevoegen van advertentie extensies is gratis. Voor de klikken op sommige advertentie extensies moet wel betaald worden. De kosten per klik worden op dezelfde manier berekend als voor klikken op de advertentie zelf.

In de loop der jaren heeft Google veel verschillende extensies toegevoegd in AdWords en onlangs is er weer een aantal extensies gelanceerd. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste extensies die in Nederland beschikbaar zijn.

 

Form extensions (beta)
Een van de extensies die vooralsnog in beta en voor een select gezelschap van adverteerders beschikbaar is, is de zogenaamde Form Extensie.
Het is mogelijk om een zoekveld te integreren in je AdWords advertentie. Hierdoor kunnen mensen direct zoeken in een AdWords advertentie, waarna ze direct naar een zoekresultaatpagina worden gestuurd van de adverteerder:

Form extension

 

Callout extensies (beta)

Net als de form extensies, zijn de callout extensies nog in beta.
Callout extensies zijn feitelijk een soort USPs die op 1 regel kunnen worden geplaatst door Google in een advertentie. Deze zijn niet klikbaar, maar zorgen wel voor een grotere zichtbaarheid en impact van de advertentie:

Call Out extensie

 

Reguliere sitelinks

Sitelinks zijn een van de oudste extensies die beschikbaar zijn in AdWords. Sitelinks zijn extra links die linken naar een andere pagina dan de bestemmingsurl van de tekst advertentie. Deze kunnen handmatig toegevoegd worden aan een campagne of advertentiegroep.

In het verleden was het slechts mogelijk om 1 set van sitelinks toe te voegen aan alle advertentiegroepen binnen een campagne. Google heeft de mogelijkheden uitgebreid waardoor je per advertentiegroep een unieke lijst van sitelinks kunt aanmaken.

Tenslotte kunnen sitelinks tegenwoordig worden uitgebreid met twee tekstregels van ieder 35 tekens. Deze ‘extended sitelinks’ geven de adverteerder de gelegenheid om de linktekst in de kop toe te lichten:

sitelinks

Voor klikken op sitelinks wordt het reguliere CPC model gehanteerd.

 

Dynamische sitelinks
Dynamische sitelinks zijn een van de meest recente toevoegingen aan het extensies spectrum binnen AdWords, zijn de zogenaamde dynamische sitelinks.

Indien een adverteerder onvoldoende gebruik maakt van sitelinks doordat ze:

  1. Sitelinks helemaal niet gebruiken.
  2. Sitelinks gebruiken die in de ogen van Google niet relevant zijn voor de campagne of advertentiegroep.

Kunnen er door Google dynamisch gegenereerde sitelinks getoond worden bij de advertentie. Dit wordt onder andere gedaan op basis van eerder surf- en zoekgedrag van een gebruiker van Google, waarbij Google vervolgens probeert de meest relevante pagina binnen de website van een adverteerder als sitelink weer te geven.

De functie van dynamische sitelinks staat automatisch aan bij alle adverteerders binnen het AdWords platform, en er worden vooralsnog geen klikkosten in rekening gebracht voor klikken op dynamische sitelinks. Langzaam zal dit voor alle AdWords adverteerders uitgerold gaan worden.

 

App Extensies

App extensies zijn links naar Google Play of de Apple App Store waar consumenten uw app kunnen downloaden. App Extensies zijn slimme extensies, dus als je apps hebt voor zowel Android als iOS, laat AdWords de juiste link zien voor het device wat gebruikt wordt. Ook indien er verschillende apps zijn voor tablet en telefoons, is AdWords in staat om de juiste App Extensie te tonen.

Een klik op een App Extensie wordt via het reguliere CPC tarief afgerekend.

app extensie

 

 

Oproepextensies

Door het toevoegen van een oproepextensie is het mogelijk om mensen met 1 druk op de knop direct te laten bellen met het telefoonnummer dat is opgegeven voor de extensie.

Deze extensie is bijvoorbeeld zeer geschikt voor mobiele devices en bij diensten of producten die zeer lokaal en tijdsgebonden zijn, zoals bijvoorbeeld restaurants. Tevens kunnen oproep extensies ook goed ingezet worden voor campagnes die qua keywords niet direct sales, maar service georiënteerd zijn om zodoende verkeer naar het callcenter te sturen.

Een klik op een oproepextensie wordt afgerekend via het reguliere CPC model.

oproep extensie

Review extensies
Review extensies zijn recent beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Review extensies bestaan uit een quote van een betrouwbare bron. Indien je als adverteerder ergens uit een onderzoek zeer goed naar voren bent gekomen, kan je dit benadrukken in je AdWords advertentie:

review extensie
De klik op het woord “Thuiswinkel Awards” link, leidt naar de website waar de quote te vinden is. Voor deze extensie hoeft niets betaald te worden, behalve de reguliere klikken op de advertentie.

 

Locatie extensies
Locatie extensies bestaan al geruime tijd binnen AdWords. Met locatie extensies is het mogelijk om je fysieke adres en eventueel het telefoonnummer te tonen in de advertentie. Deze extensie is zeer geschikt voor retailers die naast een website/ webshop ook fysieke winkels/ vestigingen hebben. Google maakt op basis van diverse factoren een inschatting van de locatie waar de gebruiker zich bevindt, en toont het dichtstbijzijnde adres in de advertentie:

locatie extensie

 

 

Verkopersbeoordelingen/ Seller ratings
Voor webshops kunnen zogenaamde verkopersbeoordelingen een mooie extensie zijn om extra op te vallen in de betaalde zoekresultaten.
Via diverse externe platformen (onder andere: Trustpilot, eKomi, KiyOh en Feedback Company) is het mogelijk om beoordelingen van je website/ je diensten te verzamelen. Deze beoordelingen kunnen door Google Adwords opgepikt worden, waarbij de reviews automatisch in Google AdWords doorkomen:

seller ratings

Voorwaarde voor het verkrijgen van deze extensie is wel dat er minimaal 30 unieke reviews zijn verzameld over de afgelopen 12 maanden, met een gemiddelde beoordeling van 3,5 ster.

Voor de klikken naar de reviews worden geen kosten in rekening gebracht, voor de reguliere klikken op de advertentie geldt het reguliere CPC model.

 

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren