De kracht van een ‘Eigen Merk Campagne’ in Google AdWords

Wouter Veenboer
20 november 2009
Terug naar blogoverzicht

De kracht van een ‘Eigen Merk Campagne’ in Google AdWords

Het is juist interessant om te adverteren op je eigen merknaam! In dit artikel een uiteenzetting waarom én praktische tips vanuit onze ervaringen.

Je hoort het vaak: “We staan al bovenaan in de normale zoekresultaten, dus waarom zou ik dan nog op mijn merknaam adverteren met Google AdWords?” Verkeerd gedacht: het is juist interessant om te adverteren op je eigen merknaam! In dit artikel een uiteenzetting waarom én praktische tips vanuit onze ervaringen.

Waarom adverteren op de eigen merknaam?

1.Wijs mensen die met jouw merk bezig zijn op actuele acties en events.
2.Stuur meer bezoekers naar je belangrijke conversiepagina’s.

1.Wijs mensen die met jouw merk bezig zijn op actuele acties en events

Een advertentietekst kan in Google AdWords eenvoudig aangepast worden. Profiteer van deze eigenschap door actiematig te adverteren. Wijs mensen op wisselende zaken: dagaanbiedingen, events, speciale kortingen, informatiedagen etc.

hhs_voorbeeld

Praktijkvoorbeeld: De Haagse Hogeschool heeft een grote naamsbekendheid en daarmee een hoog zoekvolume op haar eigen naam. Een deel van deze zoekers is zich op de Haagse Hogeschool aan het oriënteren. Het liefst zou de Haagse Hogeschool zoveel mogelijk van deze mensen op haar open dag verwelkomen. Door iedereen die op ‘Haagse Hogeschool’ en varianten daarop zoekt al in Google te wijzen op de aankomende open dag, vergroot de opleidingsinstelling op een hele goedkope en effectieve manier de awareness. Op de landingspagina van de advertentie kunnen de bezoekers zich direct inschrijven voor de open dag. Niet alleen wordt dus de awareness vergroot, ook het aantal bezoeken op de inschrijvingspagina stijgt: er gaan meer mensen het conversieproces in!

2.Stuur meer bezoekers naar je belangrijkste conversiepagina’s

Wat zijn nou de vier belangrijkste pagina’s op jouw site, die bezoekers naar een meetbare conversie leiden? Het liefst zou je de bezoeker in zo min mogelijk klikken op deze pagina laten komen. Dan is het een goed idee om ze al in Google op deze pagina’s/acties te wijzen en de mogelijkheid te geven om er direct heen te gaan. Verandert je actie? Geen probleem: even de advertentie aanpassen en je bent weer actueel. Het resultaat: Meer bezoek op de conversiepagina’s die op dat moment voor jou belangrijk zijn. En dus: meer conversies!

summum_voorbeeld1

Praktijkvoorbeeld: Voor SUMMUM.nl reizen maakten we een eigen merk advertentie met extra links. Als mensen een zoekterm gebruiken die met SUMMUM te maken heeft, dan wordt een eigen merk advertentie getoond. Google biedt tegenwoordig de mogelijkheid om deze extra links aan de advertentie toe te voegen: hier kunnen we eenvoudig meerdere actuele aanbiedingen, acties en events promoten.

Conclusie: sluit de eigen merk campagne niet uit!
Verhoog het aantal conversies door je eigen merk campagne op de juiste manier in te steken. Versterk daarmee de resultaten uit alle inspanningen die je hebt gedaan om jouw merk naamsbekendheid te geven.

Praktische tips bij het opzetten van een eigen merk campagne:

•Plaats je eigen merk zoekwoorden en advertenties in een aparte campagne.
•Zorg dat het dagbudget voor je eigen merk campagne toereikend is.
•Neem ook spelfouten en varianten op je merknaam mee in de zoekwoorden.
•Gebruik position preference in plaats van een cpc bod om altijd op de nr.1 positie te staan op je eigen merknaam.
•Maak gebruik van de extra links die weergegeven worden als je advertentie boven de normale zoekresultaten wordt weergegeven.
•Geef je handelsmerk door aan Google, zodat concurrenten niet op jouw merk kunnen adverteren.

Deel deze blogpost
Neem contact op met Wouter Veenboer

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Wouter Veenboer 020 345 9488
Meer lezen van Wouter Veenboer
Reacties (0)
Reageren