Not provided keywords toch wél provided? Een oplossing!

Not provided keywords toch wél provided? Een oplossing!
20 maart 2014
Terug naar blogoverzicht

Not provided keywords toch wél provided? Een oplossing!

Vorig jaar heeft Google besloten om de door gebruikers ingetypte zoekwoorden in Google.nl niet meer inzichtelijk te maken in Google Analytics. Als een bezoeker nu op een organisch zoekresultaat klikt worden deze vrijwel allemaal weggeschreven als (not provided).

Vorig jaar heeft Google besloten om de door gebruikers ingetypte zoekwoorden in Google.nl niet meer inzichtelijk te maken in Google Analytics. Als een bezoeker nu op een organisch zoekresultaat klikt worden deze vrijwel allemaal weggeschreven als (not provided).

 

Voor SEO’s betekent het dat waardevolle zoekwoord informatie niet meer via de, ooit zo gebruikelijke Google Analytics weg, te raadplegen is. Er zijn methoden en work arounds die meer inzicht geven in de ingetypte zoekwoorden, maar deze zijn veelal relatief arbeidsintensief om te realiseren òf geven een (te) onnauwkeurig beeld, maar er is licht aan het einde van de not provided tunnel! Er is een tool die je SEO analyses een stuk gemakkelijker kan maken, zodat er ook nog tijd over blijft voor daadwerkelijke optimalisatiewerkzaamheden!

 

not-provided-1

 

Not provided in Google Analytics

Voor de veelgebruiker van Google Analytics zal bovenstaande afbeelding een bekende doorn in het oog zijn. Een steeds groter wordend deel van de zoekwoorden wordt weggeschreven als (not provided). De zoekwoorddata die (voorlopig) nog wel inzichtelijk is vormt slechts de druppel op de spreekwoordelijke plaat en is daardoor vrijwel onbruikbaar in welke vorm dan ook. (Bovenstaande data raadpleeg je in Google Analytics via Acquisitie > Zoekwoorden > Organisch)

 

Secundaire dimensie biedt inzicht

Is er dan helemaal geen relevante zoekwoord gerelateerde data meer te vinden in Google Analytics? Jawel, we hebben wél inzicht in de best bezochte (bestemming)pagina’s. Met andere woorden; welke pagina’s worden door gebruikers via een zoekopdracht in Google gevonden? Op basis van deze bestemmingspagina kunnen namelijk aannames worden gedaan met betrekking tot via welke zoekwoorden deze pagina’s gevonden zijn.
Zo zal een homepage van een site veelal op merkgerelateerde zoekopdrachten als een van de eerste organische zoekresultaten getoond worden. Voor een generieke(re) term is het echter al veel lastiger te bepalen. Een juist geoptimaliseerde pagina (d.m.v. juist keyword onderzoek!) geeft zeker inzichten op welke zoekterm(en) die pagina mogelijk bezocht is. Maar ook deze data is eigenlijk geen basis om betrouwbare conclusies te trekken… (Bestemmingspagina’s data raadpleeg je in Google Analytics via Acquisitie > Zoekwoorden > Organisch > Primaire dimensie > Bestemmingspagina)

 

 

not-provided-2

 

Google Webmaster Tools biedt inzicht

Met de data van Google Webmaster tools kom je al een stuk verder. Hier zien we zoekopdrachten én een gemiddelde positie. Deze data geeft zeker meer inzicht, maar de schoen ‘wringt’ bij het woord gemiddeldepositie. Onze ervaring leert dat deze gemiddelde positie nogal eens afwijkt van de daadwerkelijke positie op momenten waarop wij positiemetingen verrichtten.

(Zoekopdracht informatie in Google Webmaster Tools raadpleeg je via Zoekverkeer > Zoekopdrachten. Als Google Webmaster Tools is gekoppeld aan je Analytics account, dan kun je deze informatie ook vinden via: Acquisitie > Zoekmachineoptimalisatie > Zoekopdrachten. Let op: deze data is wel geaggregeerd, dus voor de meest betrouwbare data kun je het beste Google Webmaster Tools zelf gebruiken).

 

not-provided-3

 

Rank Tracker to the rescue?

Voor het monitoren van de organische posities van veel van onze klanten maken wij gebruik van de tool Rank Tracker. Periodiek laten we deze tool dan de organische positie van een set van keywords onderzoeken. Naast de organische ranking van keyword, biedt deze tool een breed scala aan interessante data en functionaliteiten.

Een handige functionaliteit is bijvoorbeeld de mogelijkheid om notities op keyword niveau te maken. Heb je onlangs de content van een bestaande pagina aangepast, wat in potentie een aangenaam gevolg heeft voor waarop je deze pagina wilt laten ranken? Voorzie dit keyword van een notitie. Op deze manier monitor je óf en hoé je SEO inspanningen vruchten afwerpen.

Om de effectiviteit van de SEO werkzaamheden verder te monitoren kun je gebruik maken de events module. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het toevoegen van annotaties in Google Analytics. Zo kun je gaan bijhouden welke SEO activiteit je wanneer hebt gedaan. Goede link gescoord? wijzigingen in de URL-structuur  aangebracht? Onpage optimalisatie slagen gemaakt? Event aanmaken. Het is ook raadzaam om externe factoren (denk aan Google updates) in een event te plaatsen.

 

“Not provided” keyword Traffic”

Sinds kort is ook de functionaliteit “Not provided keyword Traffic” aan Rank Tracker toegevoegd. Hiermee wordt Rank Tracker data aangevuld met data vanuit Google Analytics en AdWords, het koppelen van beide Google accounts is een fluitje van een cent. Resultaat is een completer beeld van hoeveel bezoeken de door jou in Rank Tracker gedefinieerde keywords momenteel opleveren. Via een formule berekent Rank Tracker met 91% zekerheid het huidige aantal bezoeken dat een keyword momenteel naar je site realiseert. De formule houdt rekening met o.a.

 

not-provided-4

 

De formule is getest op 250 websites, hieruit is gebleken dat de formule ruim 91% accuraat is. De overige 9% komt op conto van de invloed van Rich Snippets op de CTR. Het schijnt extreem lastig te zijn het effect van Rich Snippets op de CTR in een formule te verwerken. Het is dus geen ‘bulletproof’ analyse, maar het geeft wel een (aanzienlijk) groter én sneller inzicht voor SEO analyses.

 

Op het “Not provided keyword Traffic” werkblad staan een viertal nieuwe Metrics:

 

Calculated keyword visits
Hoeveelheid bezoeken (bij benadering) dat het zoekwoord naar je site levert.

 

Calculated page visits

Hoeveelheid bezoeken (bij benadering) dat een pagina ontvangt o.b.v. alle zoektermen waarvoor deze pagina rankt.

 

Page visits
Daadwerkelijke hoeveelheid organische bezoeken die de pagina ontvangt volgens Google Analytics.

 

Page bounce rate
Het bouncepercentage van de pagina volgens Google Analytics.

 

not-provided-5

 

 

Vanaf nu is er dus eenvoudig en snel inzicht in onderstaande:

 

Vijf interessante toepassingen

Laten we eens een vijftal toepassingen bekijken die zeker nuttige inzichten opleveren!

 

1. Achterhaal zoekterm niches die veel extra bezoekers kunnen opleveren.


not-provided-6

 

 

2. Bekijk of de juiste pagina’s ranken voor de beoogde keywords.

 

not-provided-7

 


3. Bekijk of je meta description en title aantrekkelijk genoeg zijn.

 

not-provided-8

 

 

4. Bekijk welke zoektermen het meeste verkeer naar een landingspagina opleveren.

 

not-provided-9

 

5. Check  of de content op landingspagina’s relevant en aansprekend is.

 

not-provided-10

 


Focus op…het grote(re) plaatje
Het is van belang de performance van het organische verkeer in zijn totaliteit te beoordelen. Denk aan de verhouding van de organische omzet t.o.v. de overige kanalen en wat zijn momenteel de opbrengsten per organische bezoeker?

 

Natuurlijk is en blijft het wenselijk inzicht in de posities van zoekwoorden te hebben die een flink deel van het organische verkeer realiseren, Rank Tracker kan je leven op dat gebied makkelijker maken. Maar staar je niet blind op de positie van dat ‘ene’ zoekwoord. Spendeer (ook eens) meer tijd aan het verbeteren van het conversiepercentage van landingspagina’s!

 

Meer informatie over Rank Tracker vind je op: http://www.link-assistant.com/news/5-ways-to-survive-not-provided.html. Wil jij ook meer inzicht in je (not provided) verkeer? Neem dan contact op met de SEO consultants van Netprofiler en laat een analyse uitvoeren. Je kunt ons ook bellen: 020 – 345 94 88.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren