Optimaliseer AdWords aan de hand van je marges

Optimaliseer AdWords aan de hand van je marges
20 juli 2011
Terug naar blogoverzicht

Optimaliseer AdWords aan de hand van je marges

Als je als adverteerder een AdWords-account hebt en daarmee voor veel uiteenlopende producten adverteert, is het optimaliseren op basis van kosten per conversie niet altijd even gemakkelijk. 

Als je als adverteerder een AdWords-account hebt en daarmee voor veel uiteenlopende producten adverteert, is het optimaliseren op basis van kosten per conversie niet altijd even gemakkelijk. Het wordt al snel onoverzichtelijk, zeker als je met honderden producten met uiteenlopende prijzen en marges te maken hebt. Voor een grote orderwaarde mogen de kosten per conversie vaak hoger liggen dan voor bijvoorbeeld een snoertje van € 10.

De meeste adverteerders zijn goed op de hoogte van de marge die ze op elk product maken en dit is waardevolle informatie bij het optimaliseren van je zoekwoorden in Google AdWords. Als je e-commerce tracking van Google Analytics hebt geïmplementeerd, kun je namelijk een rapport maken waarin je de marges van je campagnes binnen AdWords kunt zien. Dit kan op campagne niveau, maar ook op advertentiegroep en zoekwoord niveau. Je kunt zo dus op alle levels zien of AdWords winstgevend voor je is of niet.

Waar kun je dit rapport vinden? Als je in Google Analytics naar Verkeersbronnen gaat en vervolgens op AdWords –> Campagnes klikt, krijg je een overzicht van je AdWords-data met daarboven een aantal tabjes. Als je daar het tabje ‘Klikken’ kiest, zie je in de laatste kolom de marge.

Analytics_Marges_report

Als je bijvoorbeeld iPads verkoopt en je weet dat je marge rond de 5% ligt, dan zul je in de kolom ‘marge’ boven de 95% uit moeten komen om een winstgevende AdWords-campagne te draaien op dat artikel. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat iPads op advertentiegroep niveau niet winstgevend zijn, maar dat er wel een aantal zoekwoorden in je advertentiegroep zitten die wel boven die 95% uitkomen.

marges_report_GA

Je kunt er dan voor kiezen om die zoekwoorden aan te houden en de niet-winstgevende zoekwoorden te optimaliseren door misschien die bieding te verlagen of ze helemaal te pauzeren. Let wel op dat je een representatieve periode neemt en niet naar bijvoorbeeld maar 1 week aan data kijkt..

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren