Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) – Effectieve strategieën

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) – Effectieve strategieën
20 juli 2014
Terug naar blogoverzicht

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) – Effectieve strategieën

Het fenomeen remarketing kennen we al langer. Remarketing stelt adverteerders in staat om advertenties te tonen aan mensen die je website al eerder hebben bezocht. Dit kan via zogenaamde Real Time Bidding platformen,  maar ook eenvoudig via het Google Display Netwerk.

Het fenomeen remarketing kennen we al langer. Remarketing stelt adverteerders in staat om advertenties te tonen aan mensen die je website al eerder hebben bezocht. Dit kan via zogenaamde Real Time Bidding platformen,  maar ook eenvoudig via het Google Display Netwerk. Websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk kunnen zo je banner of tekstadvertentie tonen aan hun bezoekers die in de afgelopen periode (standaard 30 dagen) jouw site hebben bezocht. Volgens Google kan je 85% van alle internetgebruikers binnen Nederland bereiken met het Google Display Netwerk.

 

Remarketing Lists for Search Ads

Sinds vorig jaar is er ook een ‘nieuwe’ ster aan het firmament: Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) . RLSA stelt je in staat om advertenties in het zoeknetwerk te tonen aan mensen die je website reeds hebben bezocht.

Voor een groot aantal klanten zetten wij RLSA in. En het resultaat mag er zijn! In dit blogartikel delen we wat ervaringen met je en geven we je diverse mogelijkheden om een goede Remarketing for Search strategie op te zetten.

 

Met Remarketing Lists for Search kan je bepalen of je bestaande bezoekers:


In basis zijn er twee mogelijkheden:

  1. Bestaande campagnes verbeteren
  2. Volume vergroten door nieuwe campagnes op te zetten

 

Binnen deze mogelijkheden zijn er meerdere varianten mogelijk om meer resultaat uit je AdWords campagne te halen.

 

Bestaande campagnes verbeteren met RLSA (alleen bieden)

Bezoekers die je website al eerder hebben bezocht gedragen zich anders dan mensen die voor het eerst de website bezoeken. Tenminste, dat is de aanname. Om deze aanname te toetsen is het verstandig om één of meer RLSA lijsten te koppelen aan campagnes zonder bodaanpassing te doen. Zo krijg je inzicht in hoe bestaande bezoekers presteren t.o.v. nieuwe bezoekers.  Als je voldoende data hebt verzameld kan je bepalen of het verstandig is om een hoger of lager bod in te stellen voor je bestaande bezoekers.

Remarketing_for_Search_stats

In bovenstaand voorbeeld zie je de remarketing lijst ‘Alle bezoekers zonder conversie.’ Op deze lijst staan alle bezoekers (of eigenlijk cookies) die in de afgelopen 30 dagen niet hebben geconverteerd. Als deze persoon wederom in het Google zoeknetwerk een zoekopdracht doet met een zoekwoord uit de sportschoenen campagne dan kan je als adverteerder er voor kiezen een hoger bod mee te geven, waardoor er een hogere advertentiepositie wordt behaald.

 

Stel je hebt een campagne lopen voor sportschoenen. Je totale conversiepercentage is 3% en je kosten/geconverteerde klik zijn $ 12,- . De kosten/ geconverteerde klik mogen maximaal  $ 12,- bedragen. Aan de hand van bovenstaand voorbeeld kan je concluderen dat bestaande bezoekers beter presteren dan de campagne in totaliteit. Het is dus aan te raden om deze advertentiegroepen een bodverhoging mee te geven. Deze bodverhoging kan in bovenstaand voorbeeld variëren van 25% tot 100%. Door de bodverhoging zal je advertentie aan bestaande bezoekers op een hogere positie staan en zal de CTR toenemen. Bij een gelijkblijvend conversiepercentage betekent dit meer orders, meer omzet en een kosten/geconverteerde klik binnen de doelstelling van $ 12,-

 

Als je veel bezoekers trekt is het zeer aan te raden om een remarketing lijst aan te maken voor het bestelproces. Door een ‘verlaten winkelwagen’ lijst te koppelen aan bestaande campagnes kan je bezoekers remarketen in het zoeknetwerk, nadat zij het bestelproces hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Als men opnieuw zoekt op een zoekterm uit één van je campagnes kan je je bod verhogen waardoor de CTR op de advertentie stijgt.  Je zal zien dat de conversie een stuk hoger ligt dan de reguliere campagne.

 

Let wel op dat de instelling voor deze vorm staat op ‘Alleen bieden.’ Dit betekent dat advertenties worden weergegeven op elke plaatsing die een overeenkomst oplevert met andere targetingmethoden, zoals het zoekwoord waar je op adverteert.  Enkel het bod wordt desgewenst aangepast o.b.v. je remarketinglijst.

 

Volume vergroten door nieuwe campagnes op te zetten (Targeten en bieden)

 

1. Volume vergroten door toevoegen van (generieke) zoekwoorden

Door de hoge concurrentie op generieke woorden liggen de CPC’s vaak ook hoog, terwijl de conversie op dit soort woorden over het algemeen lager ligt. Dit soort woorden zijn vaak lastig rendabel te maken. Remarketing for Search Ads zorgen ervoor dat je toch zichtbaar kan zijn op deze generieke woorden.

Stel een bezoeker bezoekt een pagina met heren sportschoenen en verlaat de site. Vervolgens zoekt dezelfde persoon enkele dagen later naar de generieke term ‘sportschoenen.’ Je weet dat deze persoon de heren categorie heeft bezocht en dat hij geïnteresseerd is in sportschoenen. Door vanuit een aparte remarketing campagne deze persoon een relevante heren sportschoenen advertentie te tonen is de kans op conversie groter. Daarnaast biedt het rapport ‘daadwerkelijke zoektermen’ van deze generieke woorden veel inzicht hoe de doelgroep zoekt. Dit inzicht kan vervolgens gebruikt worden op bestaande campagnes uit te breiden.

 

2. Niet rendabele campagnes rendabel maken

Om het voorbeeld van de sportschoenen aan te houden: stel je verkoopt sportschoenen en je hebt een sportschoenen campagne in AdWords. Na een tijdje merk je dat de vrij generieke term “sportschoenen kopen” niet rendabel te maken is. Logische keuze om deze campagne of afzonderlijke advertentiegroepen te onderbreken. Toch?
Door deze woorden in een aparte campagne te zetten en te richten op bestaande bezoekers die de sportschoenen pagina’s hebben bezocht, is het mogelijk om zichtbaar te blijven onder de doelgroep met naar verwachting de hoogste kans op conversie.

In onderstaand voorbeeld lagen de kosten/geconverteerde klik van de reguliere campagne op € 17,- waar het doel € 12,- is. Door alleen te targeten op bestaande bezoekers is de kosten/geconverteerde klikken gedaald tot onder de € 12,-

Remarketing_for_Search_stats2

3. Remarketinglijst voor winkelwagen verlaters

Mensen die het bestelproces verlaten hoeven niet per definitie geen interesse meer te hebben in je producten. Zorg ervoor dat je aanwezig bent met een scherpe of relevante propositie als men verder zoekt in Google. Benadruk je USP’s, geef een korting of speel in op het ‘sense of urgency’ gevoel door aan te geven dat er slechts nog enkele producten op voorraad zijn.

Voorbeeld advertentieVoorbeeld RLSA ads

4. Remarketing lijsten en cookietijden

Hoe korter de tijd tussen het verlaten van de winkelwagen en het vertonen van de advertentie, hoe beter. Kijk of het voor jouw website mogelijk is om cookietijden op te nemen van bijvoorbeeld < 3 dagen of < 10 dagen. Hoe langer de cookietijd, hoe moeilijker het zal zijn om te bezoeker tot een aankoop te laten overgaan. Let er wel op dat een remarketinglijst voor zoeken minimaal 1000 cookies moet bevatten.

 

5. RLSA voor Upselling

Daarnaast kan je de cookietijd aanpassen om een goede upsell strategie op te zetten. Dit is vooral interessant voor bijvoorbeeld de elektronica branche. Als een klant een tablet koopt is de kans groot dat hij of zij binnen korte tijd op zoek gaat naar accessoires. Idealiter zorg je er voor dat je met bijvoorbeeld e-mail marketing inspeelt op deze behoefte. Ook met remarketing kan je ervoor zorgen dat je aanwezig bent op het juiste moment. Segmenteer op iedereen die een tablet heeft gekocht en zet de cookietijd op bijvoorbeeld 7 dagen. Na 7 dagen benader je alle geconverteerde bezoekers die zoeken op bepaalde accessoires. Ook hier geldt, dit gaat alleen op als je veel volume hebt.

 

Het is duidelijk dat Remarketing Lists fo Search Ads nieuwe mogelijkheden biedt om de AdWords resultaten verder te verbeteren. Voordat je druk aan de slag gaat met het opzetten van jouw remarketing strategie, is het aan te bevelen eerst het bezoekgedrag te analyseren en daar de remarketingstrategie op af te stemmen.

 

Wil je meer weten of Remarketing of Remarketing Lists for Search Ads? Neem dan contact op met het Traffic Team van Netprofiler of bel 020 – 345 94 88.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren