TOYS Onderzoek 2013

TOYS Onderzoek 2013
20 december 2013
Terug naar blogoverzicht

TOYS Onderzoek 2013

Netprofiler onderzoek: Lobbes overall de beste online speelgoedshop.

Netprofiler onderzoek: Lobbes overall de beste online speelgoedshop.

Afgelopen maanden heeft Netprofiler een onderzoek uitgevoerd onder de websites en online marketing van zes online speelgoed speciaalzaken. De site van Lobbes is in dit TOYS Onderzoek 2013 verkozen tot beste online speelgoed speciaalzaak. De webwinkel van Lobbes behaalde de hoogste totaalscore.
Onderzochte onderdelen zijn: User Experience, Klantcijfer, Web Analytics, Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en Zoekmachine Advertenties (SEA). Op het gebied van SEO liggen voor Lobbes nog de meeste verbeterpunten. De tweede beste online speelgoed speciaalzaak is Bart Smit en op nummer 3 staat Intertoys.
Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Netprofiler. In totaal zijn er 6 online speelgoed speciaalzaken opgenomen in het onderzoek: Lobbes, Bart Smit, Intertoys, Toys’R’us, ToysXL en Top1Toys. Om een goede vergelijking tussen de specialisten in speelgoed mogelijk te maken in Bol.com buiten het onderzoek gelaten.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • Gemiddeld genomen scoren de websites net aan een voldoende
  • Website Lobbes wordt gemiddeld als beste beoordeeld
  • Voor SEA (betaalde zoekresultaten) scoort alleen Lobbes een voldoende
  • De gebruiksvriendelijkheid van alle sites is met voldoende beoordeeld
  • ToysXL wordt door de consumenten het beste beoordeeld (hoogste klantcijfer)
  • Op webanalytics scoren alle partijen onvoldoende

De website van Lobbes komt als beste uit het onderzoek naar voren en heeft een duidelijke voorsprong op SEA en User Experience gebied. Top1Toys scoort zeer slecht op webanalytics en organische en betaalde zoekmachine marketing (SEO en SEA).

Hieronder staan de totaalscores per onderdeel en per webshop:

Resultaten Toys Onderzoek 2013

Klant: klantcijfers voor gebruiksvriendelijkheid gegeven door consumenten in het onderzoek
UX: Usability (gebruiksvriendelijkheid) beoordeeld door usability consultants
WA: Webanalytics maturity
SEO: Search Engine Optimization, resultaten in organische zoekresultaten
SEA: Search Engine Advertising, resultaten in betaalde zoekresultaten

 

Methode van onderzoek

Het Toys onderzoek heeft plaatsgevonden in november en december 2013.
Het onderzoek is dit jaar voor de eerste keer door Netprofiler uitgevoerd. Het onderzoek bestaat uit een expert analyse op usability, een gebruikersonderzoek, een Search Engine Optimization (SEO) scan, een Search Engine Advertising (SEA) scan en een Web Analytics(WA) scan. Hieronder worden deze vijf onderdelen nader toegelicht.

 

User Experience

In de expert analyse zijn de websites van de zes geselecteerde online speelgoedspeciaalzaken onderworpen aan een audit door de usability experts van Netprofiler. De webshops hebben een cijfer van 1 tot 10 gekregen voor de vooraf gedefinieerde criteria. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expert analyse. De sites zijn beoordeeld op de volgende usability (UX) aspecten: Algemene user experience, toegankelijkheid, navigatie, zoeken op de site, call to actions, lay-out, formulieren, content en bestelgemak.

 

Gebruikersonderzoek

Tevens is een kwalitatief gebruikersonderzoek met eyetracking op elke website uitgevoerd. Elk van de websites is door minimaal zes consumenten beoordeeld. De gebruikers hebben enkele opdrachten op de website uitgevoerd en kregen achteraf een vragenlijst. Op verschillende punten hebben de gebruikers de speelgoedzaken beoordeeld en ook met elkaar vergeleken. Op basis hiervan is een overall klantcijfer tot stand gekomen.

 

Web Analytics

Ook zijn de websites beoordeeld op web analytics criteria. Netprofiler had niet de beschikking over de inloggegevens van de webstatistieken tools en heeft daarom vanaf de buitenkant de websites beoordeeld op web analytics maturity. Gekeken is naar de aanwezigheid van tools en codes. De volgende aspecten zijn beoordeeld: Tools en implementatie, geavanceerde implementatie, campagne tagging, A/B testing, zoeken en cookies & privacy. De webshops hebben een cijfer van 1 tot 10 gekregen voor alle criteria. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de webanalytics (WA) analyse.

 

SEO

De websites zijn ook beoordeeld op Search Engine Optimization, oftewel de organische vindbaarheid in Google. De webshops zijn beoordeeld op verschillende SEO aspecten: Crawlbaarheid, Structuur en Laadsnelheid van de website, Relevantie, Hoeveelheid en Optimalisatie van de content en Autoriteit, Kwaliteit, Relevantie en Kwantiteit van de inkomende links.

De webshops hebben een cijfer van 1 tot 10 gekregen voor alle criteria met een wegingsfactor per onderdeel. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de Search Engine Optimization (SEO) analyse.

 

SEA

In de online marketing scan is ook Search Engine Advertising (SEA) meegenomen, oftewel de resultaten in de betaalde zoekresultaten. De verschillende websites zijn beoordeeld op de van buitenaf zichtbare SEA aspecten: aanwezigheid op merknaam, generieke termen en specifieke termen, gebruik van uitsluitingen, relevantie advertenties, Call-tot-action, advertentie extensies, relevantie landingspagina en kwaliteit landingspagina. De webshops hebben een cijfer van 1 tot 10 gekregen voor alle criteria met wegingsfactor per onderdeel. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de SEA analyse.

 

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren