Verkopersbeoordelingen in AdWords – Welke tools zijn er en wat is het verschil?

Verkopersbeoordelingen in AdWords – Welke tools zijn er en wat is het verschil?
20 september 2013
Terug naar blogoverzicht

Verkopersbeoordelingen in AdWords – Welke tools zijn er en wat is het verschil?

Hebben de beoordelingen, die als sterren in de zoekresultaten worden getoond, een positief effect op onder andere de betrouwbaarheid van de adverteerder en de CTR (Click Through Rate)?

Onlangs heeft Netprofiler onderzoek gedaan voor de reisbranche naar het zoekgedrag van de consument op Google. Één van de uitkomsten was de invloed van verkopersbeoordelingen in de Google AdWords advertenties. Het blijkt dat de beoordelingen, die als sterren in de zoekresultaten worden getoond, een positief effect hebben op onder andere de betrouwbaarheid van de adverteerder en de CTR (Click Through Rate).

 

 

 

 

 

 

Hoe krijgt u deze sterren in uw eigen AdWords resultaten?

Google toont alleen de beoordelingen die zijn verkregen via geselecteerde netwerken. Voorbeelden van deze netwerken zijn: Trustpilot, Kiyoh, The Feedback Company en Kieskeurig. Iedere tool heeft voor- en nadelen en ook een ander prijsmodel. Veel van onze klanten weten niet precies welke review tool voor hun het beste werkt. Reden voor ons om alle review tools langs de kritische Netprofiler meetlat te leggen.

 

Het belang van meningen

Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat bezoekers van een website veel waarde hechten aan de reviews van klanten. Het ontbreken van tekstreviews, of een lage score, kan betekenen dat een potentiële klant uw diensten links laat liggen. Hetzelfde geldt voor het verschijnen in de zoekresultaten. Bezoekers zijn geneigd eerder op een link te klikken in de Google zoekresultaten, wanneer deze van ‘die mooie sterren’ heeft.

Het ontbreken van tekstreviews, sterren op de website of naast uw zoekresultaat, of lage scores kan dus het missen van potentiële bezoekers en klanten betekenen. Dit is ook de reden dat veel ondernemers op zoek zijn naar geschikte tool om hun reviews zichtbaar te maken en te kunnen beheren.

 

Online reputatie

Het nadeel van het implementeren van een reviewsysteem is het krijgen van negatieve reviews en dus een negatieve internetreputatie. Het vervalsen van recensies werkt echter averechts. De reviews zijn zo effectief, omdat klanten deze vertrouwen. Een valse review is makkelijk te herkennen en kan uw klanten tegen het verkeerde been stoten. Veel ondernemers zijn wel bereid een reviewsysteem te gebruiken, maar zijn ook bang voor een negatieve reputatie op het internet. Dit was één van de uitgangspunten bij het vergelijken van de verschillende beoordelingsportalen en onafhankelijke platformen.

 

Belangrijkste kenmerken tools

De factoren die zijn meegenomen in dit onderzoek zijn vooral gebaseerd op de vragen en wensen van onze bestaande klanten. Enkele van deze factoren waren:

  • Prijs per maand.

Zowel grote als kleine bedrijven hebben baat bij het gebruik van reviewtools. Reviewtools zijn beschikbaar voor ondernemers met elk budget, maar zijn ze wel allemaal even effectief?

 

  • Integratie.

Veel bedrijven hebben al een bestaande marketing methode, bijvoorbeeld e-mail marketing. Ook de mogelijkheid om de reviews op de Facebook pagina van het bedrijf te tonen is voor sommige ondernemers van belang, maar niet bij alle tools mogelijk.

 

  • Functies.

Is het alleen mogelijk het aantal sterren/het cijfer te tonen? Of is het ook mogelijk om geschreven reviews te tonen. Dit laatste is voor veel ondernemers van groot belang, vooral om de consument hier meer waarde aan hecht. Daarnaast is het voor bijvoorbeeld webshops fijn als het ook mogelijk is gebruik te maken van productbeoordelingen.

 

  • Bemiddeling of reageren op review.

Dit is het belangrijkste aspect of een tool geschikt wordt geacht of niet. Dit bepaalt namelijk of een ondernemer beschermd is tegen negatieve reviews of dat zij zichzelf kunnen verdedigen.

 

  • Betrouwbaarheid d.m.v. verificatie.

Nog een belangrijk aspect. Is het mogelijk alleen reviews te krijgen van daadwerkelijke afnemers, of kunnen wraakzuchtige concurrenten uw online reputatie met gemak om zeep helpen.

 

  • Onderscheid.

Veel ondernemers vinden het lastig het verschil te zien tussen de verschillende aanbieders. Daarom is bij het onderzoek ook rekening gehouden met wat de aanbieders van reviewtools zelf vinden wat hen uniek maakt.

 

Bemiddeling en betrouwbaarheid

Wanneer u als ondernemer waarde hecht aan de mening van uw klanten is dat natuurlijk een stap in de richting naar succes. Vervelend is het dan ook wanneer uw goede intenties zich tegen u keren.

Enkele beoordelingsportalen bieden dan ook de mogelijkheid aan om te bemiddelen. Dit betekent dat een negatieve review niet direct geplaatst wordt. Het bedrijf heeft eerst de tijd om het probleem op te lossen met de consument en om zo de negatieve review te veranderen in een positieve review. In sommige gevallen betekent dit dat wanneer een consument niet bereid is mee te werken, de review niet geplaatst wordt. In andere gevallen, wanneer de ondernemer zelf het laat afweten, wordt de negatieve review wel geplaatst. Deze methode is dus effectief om de echtheid van de reviews te waarborgen en om een realistisch beeld te geven van de service van het bedrijf.

 

Daarnaast speelt ook de manier waarop consumenten geverifieerd worden een grote rol bij de echtheid van de reviews. Sommige tools bieden de optie aan om klanten uit te kunnen nodigen om een review te geven. Dit zorgt ervoor dat alleen echte klanten een review kunnen schrijven. Dit wordt in het onderzoek ‘gesloten methodes’ genoemd. Ook het invullen van het ordernummer, voordat een review geschreven wordt, valt hier onder.
Andere tools maken gebruik van andere verificatie methodes. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een klant een review kan schrijven door zijn of haar e-mailadres en naam in te vullen. Het is namelijk niet direct zeker dat de recensent een daadwerkelijke klant is. Dit wordt een ‘open methode’ van verificatie genoemd. Onafhankelijke beoordelingsplatformen maken vooral gebruik van deze methode.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in een matrix waarin beknopt wordt aangegeven over welke functies de geselecteerde tools beschikken. Wilt u de volledige Matrix ontvangen? Of wilt u ook verkopersbeoordelingen in uw AdWords advertenties en weet u niet welke tool het meest geschikt is voor uw onderneming? Neem dan contact op met het Traffic team van Netprofiler: info@netprofiler.nl of 020 – 345 94 88.

AdWords verkopersbeoordelingen Matrix

 

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren