De vier Mobile Marketing Trends van 2016!

Lennart van der Dussen
14 juni 2016
Terug naar blogoverzicht

De vier Mobile Marketing Trends van 2016!

Alles over Mobile Marketing kwam aan bod gedurende Mobile Convention Amsterdam 2016. Wat zijn de trends? Waar gaan we naar toe? En waar moet je op letten bij een mobiele website?

De vier Mobile Marketing Trends van 2016!

Tijdens Mobile Convention Amsterdam 2016 in de Beurs van Berlage stond een ding als een paal boven water: De veranderingen in de markt van mobile volgen zich in rap tempo op! Alles over Mobile Marketing kwam aan bod gedurende de dag: Wat zijn de trends? Waar gaan we naar toe? En waar moet je op letten bij een mobiele website? Als traffic consultant van Netprofiler bezocht ik Mobile Convention Amsterdam en op basis daarvan licht ik er een viertal trends uit.

Mobile is booming!

Kijk om je heen en je ziet mensen bezig op hun smartphone. En alleen bellen is er al lang niet meer bij, de mobiele telefoon is een multimediaal apparaat geworden waar bellen slechts een van de vele mogelijkheden is. Google registreert sinds ruim een jaar al meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten op desktop. En dat mobile een steeds prominentere rol inneemt wordt onderstreept met de volgende cijfers.

 

beeld1

 

4 Mobile Marketing Trends van 2016

De opkomst van de Smartphone betekent een hoop veranderingen voor de consument en ook bedrijven moeten bijblijven om niet de boot te missen wat betreft mobile. Hieronder licht ik 4 belangrijke trends toe van 2016:

1. Micro-moments:

Mobile First is waar Google steeds meer naar toe gaat met hun dienstverlening. Steeds vaker grijpt de consument naar de smartphone, en nog vaker is dit ook voor een kortere periode. Je ziet het steeds vaker; wanneer bezoekers een vraag hebben grijpen ze naar hun smartphone, ze gaan op zoek en verwachten snel, een relevant en kort antwoord. Dit zijn zoals Google zegt, de micro-moments.

“With powerful phones in our pockets, we turn to our phones with intent and expect brands to deliver immediate answers. It’s in these I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do, I-want-to-buy moments that decisions are made and preferences are shaped.”

Dit is het moment om een betrouwbare relatie op te bouwen met de bezoeker. Het eerste contactmoment is immers al gelegd. Hoe kom jij te weten wat de micromomenten zijn voor jouw bezoekers?

Onthoud dat bezoekers op mobile vluchtiger lezen, vaker onderweg zijn, en minder tijd hebben om research te doen.

2. It’s all about Connected Moments!

Het centraal stellen van de verschillende momenten wanneer een gebruiker interacteert met je merk, dat is wat Brian Wong (CEO van Kiip) naar voren brengt in zijn presentatie. "Weg met die traditionele vervelende banners”. Het idee achter Kiip is om opdringerige storende en irritante reclame om te zetten in waardevolle momenten die de klantervaring verbeteren. Zo zie je alleen reclame die past in de context van het moment.

Als voorbeeld haalde Wong de breathometer aan. Een klein apparaatje dat kan constateren of je te dronken bent om te rijden, is dit het geval dan word je een rit aangeboden door Uber. Dit zijn de ‘connected moments’ die omarmd moeten worden door veel meer bedrijven, aldus Wong. Met een energieke presentatie overtuigt hij het publiek van het feit dat ‘connected moments’ veel meer waarde toevoegen dan de traditionele manier van bannering. “Bring products and services from that brand to people when they need it.” Als dat gebeurt, is Wong ervan overtuigt dat de merkbeleving voor de consument een flinke boost krijgt.

3. Mobile Performance

Het hebben van een mobiele website is anno 2016 geen pré meer maar een vereiste. Vervolgens is het belangrijk om te kijken hoe de mobile performance is van de website. Een onderdeel dat in de ogen van Michael Gooding (Web Performance Specialist bij Akamai Technologies) bij veel websites nog te wensen over laat. Het belang van een goede mobile performance is groot, zeker gezien de stijgende lijn die mobile laat zien, niet alleen in aantallen mobiele gebruikers maar in het aantal mobiele transacties dat per jaar sneller stijgt.

 

beeld2

Waar dient volgens Michael Gooding onder meer naar gekeken te worden?

De Nederlandse consument hecht veel waarde aan een goede site performance. Een aantal quick wins op het gebied van mobile werden prijsgegeven. Kijk eens naar de content, en dan in het bijzonder de afbeeldingen. In veel gevallen kunnen deze gecomprimeerd worden met behoud van de kwaliteit. Ga na op welke apparaten jouw website allemaal wordt bekeken en analyseer of de weergave per device hetzelfde is. Niet alle apparaten zijn immers gelijk.

Zorg voor een optimale beveiliging en ga er niet vanuit dat jouw website geen doelwit is voor hackers: “Every website is a target.”, aldus Gooding. Denk na over het belang van een goede beveiliging, investeer hierin en geef ook websitebezoekers het gevoel dat ze safe zijn. Maak gebruik van SSL-certificaten, Kies voor de bekende betaalmogelijkheden en zorg dat je bent aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg om zo het vertrouwen van de klant te vergroten. Het zijn wellicht open deuren maar er wordt nog te weinig bij stilgestaan in de ogen van Gooding.

4. Mobile Experience

Hoewel het aantal mobiele transacties dat plaatsvindt op mobiel met het jaar stijgt, is de smartphone nog altijd vaker het startpunt van mensen die zich bevinden in de oriënterende fase (reviews lezen, prijzen checken etc.). Om hier goed op in te spelen dien je ervoor te zorgen dat je in alle fases van de customer journey zichtbaar bent. Wat maakt een Mobile Experience zo waardevol? In de ogen van spreker Pieter van Helvoirt (Adobe) staan hierin een viertal aspecten centraal:

Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je per stap of fase de bezoeker op het juiste moment relevante informatie biedt. Herken het klantgedrag en weet welke informatie zij wanneer willen ontvangen.

Nog steeds niet mobiel?

Het is een open deur..! Maar heb jij je website nog steeds niet geoptimaliseerd voor mobiel, dan is de kans groot dat je razendsnel voorbij gestreefd gaat worden door de concurrentie, of dat is misschien al gebeurd. Zeker nu Google wederom bezig is met het uitrollen van een nieuwe mobile friendly-update, waarin mobiele websites opnieuw hoger gewaardeerd zullen worden door Google in de zoekresultaten. En niet alleen Google waardeert dit, denk ook aan je eigen bezoekers die verwachten dat een website op de mobiel goed zichtbaar is. Benieuwd of jouw website voldoet? Check dit dan in de Mobile friendly checker van Google.

 

Deel deze blogpost
Neem contact op met Lennart van der Dussen

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Lennart van der Dussen 020 345 9488
Meer lezen van Lennart van der Dussen
Reacties (0)
Reageren