Vijf ingrediënten voor een goede long tail productcampagne in Google AdWords

Wouter Veenboer
20 mei 2010
Terug naar blogoverzicht

Vijf ingrediënten voor een goede long tail productcampagne in Google AdWords

Voor duizenden producten uit uw assortiment een unieke advertentie in Google AdWords? Dát is long tail advertising. Het opgetelde zoekverkeer van al uw specifieke producten is een bron van zeer relevant verkeer: mensen met een concrete interesse om het product aan te schaffen.  De uitdaging is om een AdWords-campagne met duizenden advertenties beheersbaar te houden. In dit artikel vijf tips om die uitdaging aan te gaan.

Voor duizenden producten uit uw assortiment een unieke advertentie in Google AdWords? Dát is long tail advertising. Het opgetelde zoekverkeer van al uw specifieke producten is een bron van zeer relevant verkeer: mensen met een concrete interesse om het product aan te schaffen.  De uitdaging is om een AdWords-campagne met duizenden advertenties beheersbaar te houden. In dit artikel vijf tips om die uitdaging aan te gaan.

De long tail wordt gevormd door een groot productaanbod, waarbij de individuele producten slechts een klein publiek bedienen. Tezamen zorgen die producten voor een groot marktpotentieel. Een long tail campagne in Google AdWords is daarom interessant voor organisaties met een groot productassortiment. Daarnaast is het belangrijk dat de producten over een unieke naam/typenummer beschikken, waar mensen op kunnen zoeken.

Voorbeelden van branches waarin een long tail productcampagne zeer geschikt is: elektronica, reizen, entertainment (boeken, muziek, films en games) en werving & selectie.

ads_long_tail

Een voorbeeld: Voor meerdere specifieke zoekwoorden in Google wordt een unieke productadvertentie vertoond. Na een klik komt de bezoeker op de pagina waar het product direct besteld kan worden.

De moeilijkheid is het goed opzetten en actueel houden van dergelijke campagnes. Gelukkig kunnen we dit grotendeels automatiseren. Wat zijn zaken waaraan een dergelijke campagne in ieder geval dient te voldoen?

1.    Een goede productfeed
2.    Geavanceerde keywordfilters
3.    Meerdere advertentietemplates
4.    Automatische updates
5.    Automatische bied- en kwaliteitsoptimalisatie

1.    Een goede productfeed

Voor affiliate marketing en vergelijkingssites gebruiken bedrijven vaak al een productfeed. Deze feed kan in veel gevallen ook gebruikt worden als input voor een long tail campagne in Google AdWords. Zorg er voor dat de volgende zaken worden meegegeven in de feed:

-    Producttitel/-naam (voor zoekterm en weergave in de advertentie)
-    Typenummer, ISBN-nummer, EAN-code, fabrikantcodes
(voor relevante zoektermen)
-    Uniek ID van het product (voor een unieke naam
van de advertentiegroep in AdWords)
-    Link naar de productpagina op uw site (voor de bestemmings-url)
-    Productcategorie (om een campagne-indeling te maken)
-    Actuele productprijs (voor in de advertentie)

2.    Geavanceerde keywordfilters

Vaak zijn er per product meerdere relevant zoektermen te bedenken waarop mensen kunnen zoeken. Door het gebruik van geautomatiseerde filters kunnen deze uit uw productfeed ontstaan. We willen bijvoorbeeld:

-    Lange velden korter maken
-    Irrelevante woorden verwijderen
-    Te korte en enkele zoekwoorden verwijderen
-    Termen combineren (bijv. merk en typenummer)
-    Woorden vervangen
-    Synoniemen toevoegen
-    Etc.

3.    Meedere advertentietemplates

Als we voor elk product een unieke advertentie willen maken, dan moeten we ervoor zorgen dat onder andere de productnaam en –prijs in de advertentie voorkomt. Omdat de lengte van productnamen en –eigenschappen van elkaar verschillen, moeten we ervoor zorgen dat er meerdere advertentietemplates zijn. Op die manier hebben we altijd een passend format voor de advertentie!

ads_selexyz

4.    Automatische updates

Uw assortiment verandert: prijzen veranderen, producten zijn niet voorradig, producten verdwijnen en er komen producten bij. In een assortiment van duizenden producten is het onbegonnen werk om al deze mutaties met de hand bij te werken in uw AdWords-campagne. Het is belangrijk om deze updates te automatiseren. Om er voor te zorgen dat uw leverbare assortiment en prijzen altijd gelijk lopen aan uw AdWords-campagne is het belangrijk om (dagelijkse) geautomatiseerde updates uit te voeren. Deze aanpassingen aan uw campagne zijn mogelijk via de Google AdWords API.

5.    Automatische bied- en kwaliteitsoptimalisatie

Als we een long tail campagne hebben lopen, die continu gelijk is aan ons actuele assortiment, dan zijn we er nog niet. Bij een assortiment van duizenden producten heeft u een account met vele duizenden zoekwoorden, biedingen, advertenties en advertentiegroepen. Om de kwaliteitsscore en kosten per conversie van uw account positief bij te sturen is het aan te raden om geautomatiseerde optimalisatieregels in te stellen. Zo worden bijvoorbeeld zoekwoorden met een laag doorklikpercentage gepauzeerd. Dit voorkomt dat u in uw long tail op woorden adverteert die toch te generiek zijn.

Resultaat: U wordt perfect gevonden op al uw producten

Door aan alle ingrediënten te voldoen bent u optimaal vindbaar met al uw producten. U richt zich op een doelgroep die al concrete interesse in één van uw producten heeft. Onze ervaring is dan ook dat deze campagnes een zeer hoog conversiepercentage hebben en daarmee een bijzonder gunstige return on investment (ROI).

Netprofiler heeft veel ervaring met het opzetten en beheren van long tail productcampagnes in diverse branches. Neem contact met ons op of bel 020 345 9488.

Deel deze blogpost
Neem contact op met Wouter Veenboer

Was deze post interessant voor je? Lees meer nieuws van deze auteur. Voor meer informatie kun je ook bellen of mailen.

mail Wouter Veenboer 020 345 9488
Meer lezen van Wouter Veenboer
Reacties (0)
Reageren