Het belang van een goede interne zoekmachine

Het belang van een goede interne zoekmachine
20 juni 2014
Terug naar blogoverzicht

Het belang van een goede interne zoekmachine

Als ze het niet kunnen vinden, kunnen ze het ook niet kopen

Als ze het niet kunnen vinden, kunnen ze het ook niet kopen

E-commerce websites zijn primair gericht op het verkopen van producten. Het is dus van groot belang dat deze producten ook daadwerkelijk gevonden kunnen worden op de website. Helaas blijkt hierbij de interne zoekmachine met grote regelmaat roet in het eten te gooien. Niet alleen blijken de resultaten niet aan te sluiten bij de ingegeven zoektermen, maar ook het ontwerp van de zoekfunctionaliteit en de resultatenpagina zorgen voor problemen.

 

Tijdens het uitvoeren van usability onderzoeken en webstatistieken analyses blijkt vaak dat interne zoekmachines een struikelpunt vormen in het vinden van producten op e-commerce websites.

 

Het  Baymard Institute heeft een groot benchmark onderzoek uitgevoerd naar zoekstrategieën op e-commerce websites. Uit een uitgebreid usability onderzoek op de 19 grootste e-commerce websites in de VS kwamen de onderzoekers uit op 60 richtlijnen voor een optimale zoekfunctie. Aan de hand van deze richtlijnen hebben ze de top 50 grootste e-commerce websites qua omzet in de VS gebenchmarket.

 

In het onderzoek maken de meeste bezoekers meteen gebruik van de zoekmachine, soms zelfs voordat de website volledig geladen is. Een ander deel van de bezoekers gebruikt de zoekfunctie als fallback nadat andere zoekstrategieën geen bevredigende resultaten hebben opgeleverd.

De gevonden richtlijnen zijn op te delen in zes categorieën. Hieronder een aantal bevindingen uit iedere categorie. Voor het volledige overzicht kunt u het rapport van dit onderzoek krijgen op http://baymard.com/ecommerce-search.

 

Zoekvragen

Uit het onderzoek blijkt dat wanneer een zoekvraag geen resultaat oplevert al snel gedacht wordt dat het product niet verkrijgbaar is bij deze aanbieder. Dit geldt al helemaal als de bezoeker een exacte zoekterm gebruikt, bijvoorbeeld samsung galaxy tab 3 – 10.1 (p5210).

Er worden op deze website wel resultaten gegeven voor de specifieke exacte zoekterm, maar deze zijn niet relevant. De bezoeker zal aannemen dat het product niet verkrijgbaar is op deze website.

Er worden op deze website wel resultaten gegeven voor de specifieke exacte zoekterm, maar deze zijn niet relevant. De bezoeker zal aannemen dat het product niet verkrijgbaar is op deze website.

 

Zoekformulier en logica

Naast het leveren van een goed zoekresultaat is het ontwerp van het zoekveld, het selecteren van een scope voor de zoekopdracht en het ontwerp van de zoekbutton van groot belang voor de zoekervaring van de bezoeker. Goed design en label teksten richten de verwachtingen van de bezoekers en geven ze handvatten voor het doen van betere queries.

Qua plaatsing moet gedacht worden aan bovenaan, maar niet noodzakelijk rechtsboven. Denk eens aan middenboven de menubalk of aan de rechterkant in de menubalk. Een zoekveld valt goed op wanneer er contrast is met de achtergrond, bijvoorbeeld een wit vak op een donkerdere achtergrond.

Dit zoekveld heeft voldoende contrast met de achtergrond en geeft duidelijk aan waarop gezocht kan worden.

Dit zoekveld heeft voldoende contrast met de achtergrond en geeft duidelijk aan waarop gezocht kan worden.

 

De afmeting van het zoekveld moet breed genoeg zijn om een flinke zoekterm in te kunnen typen zonder dat een deel niet meer leesbaar is. Maar het kan ook te breed zijn waardoor het lijkt alsof het zoekveld de enige manier van zoeken is op de website.

 

Naast de weergaven van het zoekveld zijn ook van belang voor de user experience dat de zoekterm na het zoeken in het zoekveld blijft staan, dit voorkomt moeten hertypen van de zoekterm, maar ook een duidelijke tekst in het vak dat aangeeft hoe gezocht kan worden (zie voorbeeld hierboven).

 

Let ook op dat bezoekers vaak verwachten dat wanneer ze in een bepaalde categorie zijn beland ze door middel van het zoekveld verder kunnen zoeken of verfijnen binnen die categorie. Mochten ze toch van categorie willen veranderen dan is een scope selector van groot belang.

Bol.com heeft het goed begrepen. Zodra de bezoeker in de categorie Nederlandse Boeken is beland verandert de scope selector ook naar Nederlandse Boeken.

Bol.com heeft het goed begrepen. Zodra de bezoeker in de categorie Nederlandse Boeken is beland verandert de scope selector ook naar Nederlandse Boeken.

 

Autocomplete

Het belangrijkste doel van autocomplete functionaliteit is het helpen van de bezoeker een betere zoekquery uit te voeren en zo betere en passende resultaten te kunnen geven.

 

Naast dat het van belang is dat er überhaupt autocomplete functionaliteit bestaat is het belangrijk dat deze ook goed functioneert. Laat verschillende tussen de verschillende suggesties zien, laat zien in welke categorieën deze zich bevinden, vermijdt het gebruik van een scrollbar, houd het aantal suggesties binnen de perken. Het is helemaal mooi als de autocompletes rekening houden met typefouten en hier alternatieven voor geven.

 

Toys.xl geeft netjes autocompletes, maar door dat zoeken (wat wordt hiermee bedoeld? red.) en categorieën door elkaar staan.

Toys.xl geeft netjes autocompletes, maar door dat zoeken (wat wordt hiermee bedoeld? red.) en categorieën door elkaar staan.

 

Resultaten logica en assistentie

Door bezoekers te wijzen op alternatieven wordt de bezoeker in de goede richting geleid en eventueel op alternatieven gewezen die beter zouden kunnen zijn. Dit maakt dat bezoekers makkelijker kunnen manoeuvreren tussen verschillende categorieën of makkelijker een alternatieve zoekterm kunnen kiezen en minder snel zullen opgeven.

 

Mocht de zoekterm onverhoopt toch geen resultaat opleveren dan is het goed om te zorgen dat de pagina wel behulpzaam is, anders is het een doodlopende straat.

 

Denk bijvoorbeeld aan tips om de zoekterm te optimaliseren, suggesties voor alternatieve categorieën en zoektermen, een link naar de sitemap, een telefoonnummer van de klantenservice en/of een overzicht populaire producten en categorieën. Indien mogelijk zou het helemaal aan te raden zijn om gepersonaliseerde suggesties aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden op basis van eerdere zoekopdrachten of eerder gekochte producten.

Op deze website worden geen alternatieve of tips gegeven. Dit is een doodlopende straat.

Op deze website worden geen alternatieve of tips gegeven. Dit is een doodlopende straat.

 

Layout van de resultatenpagina

De bezoeker is inmiddels op de resultatenpagina beland. Hoe makkelijk of moeilijk het is om de resultaten te gebruiken hangt af van de lay out en het ontwerp van de resultatenpagina.

 

De layout van de pagina heeft een aantal doelstelling. Het moet het de bezoeker makkelijk maken om te bepalen of de resultaten relevant zijn, welk resultaat het beste bij de zoekopdracht past en welk resultaat nader bekeken moet worden of zelfs gekocht. Vaak blijkt het moeilijk voor de bezoekers om een goed overzicht te krijgen wat de verschillende resultaten precies betekenen wat dan weer leidt tot het opnieuw doen van een zoekopdracht. Het is voor bezoekers vervelend om voortdurend te moeten heen en weren tussen de resultatenpagina en de productpagina’s.

zoekbox-bol.com-2

 

Een list view geeft over het algemeen meer ruimte om informatie te geven over het product zodat de bezoeker makkelijker een keuze kan maken. De informatieve snippets horen in ieder geval de belangrijkste features van het product weer te geven, bij voorkeur horen deze aan te sluiten bij de zoekopdracht. De kwaliteit van de foto’s mag ook niet onderschat worden. Bezoekers zoomen graag in om details te kunnen bekijken.

 

Wanneer een bezoeker op een productpagina terechtkomt zijn een kruimelpad en/of een terug naar overzicht link van essentieel belang voor het verder navigeren op de website.

 

Resultaten filteren en sorteren

Wanneer er veel resultaten zijn willen bezoekers kunnen filteren om het aantal gevonden resultaten te verkleinen of sorteren op het voor hun meest belangrijke kenmerk.

 

Filtering door middel van faceted search is van belang. Deze filters moeten categorie specifiek zijn, niet website breed.  Dus bij een bank bijvoorbeeld 2-zits, 3-zits, hoekbank, loveseat of het materiaal, zoals leer, synthetisch, etc.

 

Sorteren kan op voor de hand liggende kenmerken zoals prijs, merknaam, nieuwste, bestsellers. Maar ook op minder voor de hand liggende criteria zoals kwaliteit. Hiervoor zouden bijvoorbeeld de customer ratings gebruikt kunnen worden. En denk ook aan categorie en product specifieke sorteeropties, zoals de afmeting van beeldschermen of aantal overstappen of reisduur.

 

Dit waren een paar van de 60 richtlijnen zoals deze uit het onderzoek van Baymard. Het volledige overzicht is te vinden in het complete rapport van het Baymard Institute.

 

Ook problemen met de zoekfunctionaliteit op uw website? Netprofiler adviseert en helpt bij het optimaliseren van de zoekfunctionaliteit. Heeft u vragen of wilt u advies neem contact op met het User Experience team van Netprofiler of bel 020-3459488.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren