Onderzoek eTravel

Onderzoek eTravel
1 augustus 2014
Terug naar blogoverzicht

Onderzoek eTravel

Netprofiler sprak dit jaar op Emerce eTravel over de ontwikkeling van het gebruik van Mobile Devices in de reisbranche. Hoe ontwikkelt dit zich en zijn websites in de reisbranche geschikt om te gebruiken op een mobile device?

In december 2014 meer mobile device bezoek dan desktop

Netprofiler sprak dit jaar op Emerce eTravel over de ontwikkeling van het gebruik van Mobile Devices in de reisbranche. Hoe ontwikkelt dit zich en zijn websites in de reisbranche geschikt om te gebruiken op een mobile device? De antwoorden op deze vragen worden gedeeld in twee blogartikelen. Dit artikel gaat in op de ontwikkeling van het gebruik van mobile devices.

Figuur 1

Figuur 1: Het aantal mobiele gebruikers op het Sint-Pietersplein in 2005 ten opzichte van 2013

Het is algemeen bekend dat steeds meer bezoekers je website bezoeken door gebruik te maken van een mobile device. Bezoek via een mobile device is inmiddels geen zeldzaamheid meer, maar een serieuze groep bezoekers die steeds harder groeit. Sterker nog, het duurt niet lang meer voordat het aandeel bezoekers vanaf mobile device groter wordt dan het aandeel desktop bezoekers.

 

Netprofiler onderzocht de ontwikkeling van het gebruik van mobile devices in de reisbranche. De resultaten van deze analyse zijn gebaseerd op 250 miljoen bezoeken over 85 verschillende reiswebsites.

Figuur 2

Figuur 2: De ontwikkeling van verkeer via Mobiel + Tablet vs. Verkeer via desktop

De grafiek (figuur 2) laat zien dat het aandeel verkeer via een mobile device (smartphone + tablet) sinds 2011 aan het toenemen is en eind 2012 al een aandeel van 25% had. In mei 2014 is dit aandeel gestegen tot 40%. Desktop is met een aandeel van 60% nu nog steeds de bovenliggende partij maar de twee groepen komen steeds nader tot elkaar.

 

Interessanter wordt het als we de huidige ontwikkeling van de mobile devices extrapoleren in de nabije toekomst. Als we de huidige ontwikkeling namelijk doorzetten komen we tot de volgende voorspelling:

Figuur 3

Figuur 3: De schatting van de ontwikkeling van verkeer via Mobiel + Tablet vs. Verkeer via desktop

Het omslagpunt waarbij er meer mobile device bezoek zal plaatsvinden dan desktop is al in december 2014. Met name de maand december blijkt historisch gezien een maand waarin het aandeel verkeer via mobile devices een sprongetje maakt.

 

Het is uiteraard een voorspelling maar deze is wel gebaseerd is op een groot aantal websites en bezoeken (specifiek in de reisbranche). Verder zien wij eenzelfde inhaalrace ook in een groot aantal andere branches waarbij er meerdere websites nu al meer bezoek vanuit mobile devices laten zien.

 

Gezien deze ontwikkeling is een goed werkende website op mobile devices van groot belang. De bezoekers gebruiken hun mobile devices volop om (reis) websites te bezoeken. De conversies voor de mobile devices liggen echter nog niet op het niveau van de van de desktop bezoeken.

Figuur 4

Figuur 4: Gemiddelde conversiepercentage per device (travel branche)

Dit is deels te verklaren doordat bezoekers hun mobile devices voornamelijk gebruiken om zich te oriënteren op een vakantie. De daadwerkelijk conversie vindt nu voornamelijk nog plaats via een desktop.

 

Anderzijds zijn veel websites nog niet geoptimaliseerd voor mobile devices waardoor het voor bezoekers ook niet gemakkelijk is om te converteren. Op het gebied van optimalisatie voor mobile devices laten veel organisaties nog kansen liggen. Met name bij de usability voor tablets kan dit in de toekomst veel omzetverlies opleveren. Onderzoek van Forrester (US Mobile Phone And Tablet Commerce Forecast) wijst namelijk uit dat in 2018 het percentage gebruikers dat een online aankoop zal doen via de tablet bijna is verdubbeld van 31% naar 61%:

Figuur 5

Figuur 5: Forrester: US Mobile Phone And Tablet Commerce Forecast, 2013 To 2018

In ons volgende blog artikel geven we meer inzicht in de resultaten van een usability onderzoek waarin respondenten reiswebsites bezoeken op hun tablet.

Deel deze blogpost
Reacties (0)
Reageren