Avontuur

‘Door onze kennis van de branche te bundelen met de specialistische kennis van Netprofiler hebben we de juiste stappen kunnen zetten op het gebied van gebruikersonderzoek’. (Patrick van Zijl, Avontuur)

Avontuur: avontuurlijke reizen waarin het speciale gewoon is.

Reisspecialist Avontuur (officieel Kuoni Specialists B.V.) bestaat uit Koning Aap en haar zusterorganisaties Shoestring en YourWay2GO. Koning Aap focust zich als reisorganisatie op de 45-plusser en biedt naast groepsreizen ook familiereizen aan voor ouders met kinderen vanaf 10 jaar. Shoestring richt zich meer op singles en koppels tussen de 25 en 45 jaar, die bij een rondreis kiezen voor gemak en gezelligheid van een georganiseerde groepsreis. YourWay2Go gaat nog een stap verder en richt zich op individuele reizen, waarin de reizigers de mogelijkheid hebben om zelf die reis samen te stellen die bij hen past. Leuk weetje over de drie reisorganisaties: Koning Aap, Shoestring en YourWay2GO hebben, net als in 2013, ook in 2015 het Travellife duurzaamheidscertificaat weten te behalen! Zie voor meer informatie de website ‘feelingrezonsilble.org’.

Patrick van Zijl, supervisor marketing van Kuoni Specialists B.V.

‘Wij spelen als reisspecialist in op de trend om online steeds flexibeler je eigen reis te kunnen samenstellen. Het is van belang om onze klanten hierin online optimaal van dienst te kunnen zijn.’

‘Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als supervisor marketing van het team, waarbij ik me ook richt op usability, seo en webanalytics.

cases_billboardpatrick_avontuur

De uitdaging

Avontuur.nu heeft als reisspecialist met drie unieke merken én doelgroepen de uitdaging om op alle drie de platforms goed te blijven presteren en te converteren. Ook is het een vereiste dat zij als online reisorganisatie laat zien dat ze met hun tijd meegaan door hun reisaanbod te tonen op websites die bij de desbetreffende doelgroepen horen. Nadat er in 2014 een nieuwe website voor Shoestring werd gelanceerd, gaf de reisorganisatie aan bij Netprofiler dat zij graag wilde evalueren hoe de doelgroep de website gebruikt, met als doel die verbeterpunten mee te nemen in het re-design. Ook voor de andere twee websites Koning Aap en YourWay2GO werd samen met Netprofiler een optimalisatietraject voorgesteld en uitgerold.

Ik ken Netprofiler uit mijn werkverleden bij Baobab, en door het prettige contact, heb ik hen meegenomen in mijn nieuwe functie bij Kuoni Specialists B.V.’ (Patrick van Zijl)

Netprofiler over de aanpak voor de website van Shoestring

Om de usability van Shoestring website te verbeteren hebben we een verbetertraject ingezet in 2 fasen. In de eerste fase hebben we een expert review uitgevoerd en vervolgens een usability onderzoek met eyetracking uitgevoerd.

Fase 1: expert review

In fase 1 hebben wij de website aan de hand van een aantal usability kenmerken doorlopen en gecheckt. Dat doen we aan de hand van opgestelde scripts en scenario’s met als doel alle belangrijke taken op de site te doorlopen. Vervolgens worden de verschillende pagina’s beoordeeld op diverse conversie aspecten’. (Kirsten van der Mierden)

Enkele van de onderdelen en criteria die beoordeeld werden door usability experts van Netprofiler zijn:

Op basis van de expert review hebben we een rapport met concrete aanbevelingen voor de site gemaakt. Na het doorvoeren van de adviezen vanuit de expert review zijn de belangrijkste knelpunten op de website verholpen en is de website klaar om getest te worden in een usability onderzoek. De strategie voor de website van Shoestring was een usability onderzoek met eyetracking, met als doel te achterhalen hoe de gebruiker de website gebruikt, waar de knelpunten liggen en op welke punten dat verbeterd kan worden.

Fase 2: usability onderzoek met eyetracking

Aan (potentiële) bezoekers van Shoestring werd destijds gevraagd de website te evalueren. De handelingen van de respondenten op het beeldscherm en de verbale en non-verbale uitingen zijn toen vastgelegd. Door middel van speciale apparatuur werden de oogbewegingen (eyetracking) gevolgd. Dit onderzoek vond plaats in ons eigen usability lab op het kantoor van Netprofiler.

Op  basis van de analyses hebben we een lijst van aanbevelingen opgesteld aan de hand waarvan de website verbeterd kon worden. De rapportage werd gebaseerd op screenshots van de website. Ook werd er aangegeven wat er geconstateerd werd tijdens het onderzoek en wat het advies was ter verbetering van de website.

‘We hebben het rapport op kantoor van Avontuur gepresenteerd, waarbij ook de webbouwer aanwezig was om te bespreken of de aanbevelingen uit het usability onderzoeksrapport technisch mogelijk en haalbaar zijn.’ (Kirsten van der Mierden)

Het resultaat

Voor alle websites van Avontuur zijn de onderzoeksresultaten meegenomen in het re-design van de websites. Met als resultaat 3 nieuwe websites, passend bij de wensen van de doelgroep en passend bij de tijdsgeest!

Door het usability onderzoek en de implementatie van de quick wins gaan bezoekers van de website van Avontuur nu makkelijker door de website. Kuoni Specialists B.V. heeft nu een veel beter inzicht in hoe de gebruiker de website gebruikt, waar de knelpunten liggen en op welke punten dat verbeterd kan worden.

‘Uit een van de usability onderzoeken kwam naar voren dat men informatie over accommodaties miste op onze websites en dat dit van invloed was op het beslissingsproces. Dit hebben we toegevoegd en wordt nu zeer goed bekeken.’ (Patrick van Zijl)

Een voorbeeld is de lay-over die we hebben toegevoegd op de blokken. Om duidelijk te maken dat deze blokken met reistypes clickable zijn. Voor de klanten was er te weinig onderscheid tussen de blokken en met de lay-over klikken bezoekers nu sneller door naar de relevante landingspagina’s. (Patrick van Zijl)

avontuur_layover_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na afronding van fase 1 waarin de focus lag op conversie en klanttevredenheid is de samenwerking voortgezet. Inmiddels is fase 2 gestart en wordt er op basis van Online Marketing Support op structurele en flexibele basis gewerkt aan de optimalisatie en gebruikerservaring van de website van met name Koning Aap en Shoestring.

Dit doen we samen met Netprofiler, die ons nu bijvoorbeeld helpt en traint met het verzamelen van inzichten door middel van de implementatie van tools zoals Hotjar, Visual Website Optimizer en Google Analytics. Deze inzichten worden weer gebruikt als input voor A/B test ideeën. Wij zullen het merendeel van de werkzaamheden zelf oppakken, maar Netprofiler staat continue langs de zijlijn met support, advies en expertise!’ (Patrick van Zijl)

Wil je meer weten over deze case? Neem dan contact op met Kirsten van der Mierden

020 345 9488 email Netprofiler

Bekijk ook onze andere cases

De Troubadour

‘de openheid, de liefde voor het online vak en de informele, persoonlijke benadering is iets waar elk bedrijf blij van...

lees meer over deze case