Avontuur

‘Door onze kennis van de branche te bundelen met de specialistische kennis van Netprofiler hebben we de juiste stappen kunnen zetten op het gebied van gebruikersonderzoek’. (Patrick van Zijl, Avontuur)

AVONTUUR: AVONTUURLIJKE REIZEN WAARIN HET SPECIALE GEWOON IS.

Reisspecialist Avontuur (officieel Kuoni Specialists B.V.) bestaat uit Koning Aap en haar zusterorganisaties Shoestring en YourWay2GO. Drie unieke merken met een unieke doelgroep: dat vraagt een op maat gesneden online aanpak door de specialisten van Netprofiler. Koning Aap focust zich als reisorganisatie bijvoorbeeld op de 45-plusser, maar biedt naast groepsreizen ook familiereizen aan voor ouders met kinderen vanaf 10 jaar. Shoestring richt zich meer op singles en koppels tussen de 25 en 45 jaar die bij een rondreis kiezen voor het gemak en de gezelligheid van een georganiseerde groepsreis. YourWay2Go gaat nog een stap verder en richt zich op individuele reizen, waarin de reizigers de mogelijkheid hebben om zelf de reis samen te stellen die bij hen past.

PATRICK VAN ZIJL, SUPERVISOR MARKETING VAN KUONI SPECIALISTS B.V.

‘Wij spelen als reisspecialist in op de trend om online steeds flexibeler je eigen reis te kunnen samenstellen. Het is van belang om onze klanten hierin online optimaal van dienst te kunnen zijn.’ – Patrick van Zijl, twee jaar werkzaam als supervisor marketing Avontuur.

DE UITDAGING

Avontuur.nu heeft als reisspecialist met drie unieke merken én doelgroepen de uitdaging om op alle drie de platforms goed te blijven presteren en te converteren. Het reisaanbod op de diverse websites moet natuurlijk ook continu perfect aansluiten op de - eventueel veranderende - behoeften van de betreffende doelgroep. In 2014 lanceerde Shoestring een nieuwe website. Een goede analyse en evaluatie van de gebruiksvriendelijkheid en navigatie van de website is dan van belang voor een succesvolle re-design van de overige websites. Een dergelijk traject is een van de specialiteiten van Netprofiler. Ook voor Koning Aap en YourWay2Go hebben we een optimalisatietraject voorgesteld en uitgerold.

‘Ik ken Netprofiler uit mijn werkverleden bij Baobab, en door het prettige contact, heb ik hen meegenomen in mijn nieuwe functie bij Kuoni Specialists B.V.’, aldus Patrick van Zijl.

NETPROFILER OVER DE AANPAK VOOR DE WEBSITE VAN SHOESTRING

Usability is het kernwoord als het de website van Shoestring betreft. Die moet omhoog, en dus zetten we een verbetertraject in. Dit traject bestaat uit twee fasen, een expert review en een usability onderzoek met eyetracking.

FASE 1: EXPERT REVIEW

Onze consultants voeren een uitgebreide expert review in fase 1. Aan de hand van een aantal usability kenmerken doorlopen, checken en beoordelen we de website met vooraf opgestelde scripts , scenario’s en conversie aspecten.

We kijken hierbij onder andere naar:

Op basis van de expert review stellen we een rapport op met daarin concrete aanbevelingen. Na het doorvoeren van deze adviezen zijn de belangrijkste knelpunten op de website verholpen en is de website klaar om getest te worden in een usability onderzoek. We hebben gekozen voor een usability onderzoek met eyetracking om zo te achterhalen hoe de bezoeker de website gebruikt, waar de knelpunten liggen en hoe deze verbeterd kunnen worden.

FASE 2: USABILITY ONDERZOEK MET EYETRACKING

Tijdens een usability onderzoek met eyetracking vragen we respondenten de website te evalueren. Dit vindt plaats in een gecontroleerde omgeving, ditmaal in ons eigen usability lab. De handelingen op het beeldscherm en alle verbale en non-verbale uitingen van de respondenten worden vastgelegd. Door middel van speciale apparatuur volgen we tevens de oogbewegingen (eyetracking).

Dankzij dit uitgebreide onderzoek en de analyse die onze consultants hiervan opstellen, maken we een lijst van aanbevelingen. Dankzij handige screenshots

kunnen we in de rapportage precies tonen waar onze aanbeveling op gestoeld zijn.

HET RESULTAAT

Dankzij één onderzoek hebben we uiteindelijk drie websites van Avontuur weten te verbeteren. Het re-design van de drie websites is nu gebaseerd op onderzoek en de behoeften en wensen van de doelgroep.

Dankzij het usability onderzoek en de implementatie van de quick wins is de bezoekersbeleving bij de drie websites van Avontuur nu beter en intuïtiever. Het gebruik van de site door de bezoeker, de knelpunten, en manieren om deze punten te verhelpen zijn allemaal dankzij gebruikersfeedback aan het licht gekomen.

‘Dankzij het usability onderzoek hebben we nu een zogenoemde lay-over bij de blokken. Zo maken we duidelijk dat deze blokken met reistypes klikbaar zijn. Voor de klanten bleek er te weinig onderscheid te zijn tussen de blokken. Door de lay-over klikken bezoekers sneller door naar de relevante landingspagina’s’, aldus marketing supervisor Patrick van Zijl.

 

In eerste instantie lag de focus op conversie optimalisatie en het verhogen van de klanttevredenheid. De samenwerking tussen Netprofiler en Avontuur is nu in een nieuwe fase beland waarbij we continu betrokken kunnen worden bij de dagelijkse online marketing praktijk. Op basis van een Online Marketing Support-

constructie werken we op structurele en flexibele basis aan de online optimalisatie en gebruikerservaring van met name Koning Aap en Shoestring.

‘Dit doen we samen met Netprofiler, die ons nu bijvoorbeeld helpt en traint met het verzamelen van inzichten door middel van de implementatie van tools zoals Hotjar, Visual Website Optimizer en Google Analytics. Deze inzichten worden weer gebruikt als input voor A/B test ideeën. Wij pakken het merendeel van de werkzaamheden zelf op, maar Netprofiler staat continue langs de zijlijn met support, advies en expertise!’ - Patrick van Zijl, supervisor online marketing bij Avontuur.

 

Wil je meer weten over deze case? Neem dan contact op met Kirsten van der Mierden

020 345 9488 email Netprofiler

Bekijk ook onze andere cases

Prominent

“Bij Prominent zijn we no-nonsense, eerlijk en resultaatgericht. Dat zoek ik ook in een partner. Netprofiler sluit vol...

lees meer over deze case