De Troubadour

‘de openheid, de liefde voor het online vak en de informele, persoonlijke benadering is iets waar elk bedrijf blij van wordt.” (Merel Hopman)

De Troubadour, een woonwinkel vol verhalen

Ooit begon De Troubadour als een hele kleine woonwinkel met het verkopen van rotan eetkamerstoelen en antieke grenen meubelen. Langzamerhand verdween antiek en maakte het plaats voor meer landelijke designs. Twintig jaar later is De Troubadour uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende woonwinkels van Nederland. bij ‘Naast de bekende vestiging aan de Maalderij is er 5 jaar geleden een tweede vestiging aan de Binderij bijgekomen’. Leuk weetje: waar De Troubadour ooit op de Zijdelweg in Uithoorn is begonnen, zit nu De Troubadour Outlet met samples, showroom- en uitlopende modellen die tegen hoge kortingen worden verkocht. Sinds september 2015 is de compleet nieuwe site online, waar Netprofiler met veel plezier aan heeft meegewerkt.

Merel Hopman, online marketing manager van De Troubadour:

“Bij De Troubadour houd ik me met alles bezig op het gebied van online. De nieuwe website, de webshop die daar natuurlijk een onderdeel van is, social media en e-mail marketing. Als er ook maar iets qua online vraagstuk bij ons voorbij komt, word ik er bij geroepen.”

IMG_1098

De uitdaging

De Troubadour heeft als ultieme uitdaging om van online shoppen net zo’n succes te maken als hun winkelformule. Via een korte omweg komt De Troubadour bij Netprofiler terecht:

“Op een gegeven moment wilden we aan de slag met onze ambitieuze plannen en hadden hierbij een frisse blik van een nieuw bureau nodig om deze plannen te kunnen realiseren. Netprofiler kwam toen direct als eerste in me op om te gaan benaderen. Helemaal bizar was dat bleek dat hun kantoor nog geen 5 minuten van De Troubadour ligt!” (Merel Hopman)

Een quickscan van de consultants van Netprofiler voor de nieuwe site, de aanbevelingen en een nieuw plan van aanpak, gaven de doorslag om met elkaar in zee te gaan.

Netprofiler over de aanpak van De Troubadour

De eerste stap voor Netprofiler om het online winkelgedrag te kunnen onderzoeken en verbeteren, was het beter meetbaar maken van zachte en harde conversies” (Paul de Graaf, online marketing consultant)

Om De Troubadour te helpen met het verbeteren van de online resultaten, is Netprofiler op ieder gebied van online marketing aan de slag gegaan. Eerst met projectmatige werkzaamheden voor het lanceren van een nieuwe website met webshop en vanaf april 2015 met complete online marketing support om zo snel mogelijk een goede start te maken met het meten en verbeteren van de resultaten:

User Experience

Naast een compleet nieuwe website met webshop hebben we door middel van een expert review de bestelflow, landingspagina's en catalogus onder de loep genomen. Daarbij hebben we door middel van usability onderzoek meer inzicht in de behoefte van de gebruiker gekregen.

Digital Analytics

Om meer inzicht in het winkelgedrag van de bezoekers te krijgen, was het belangrijk om zowel harde als zachte conversies beter te meten. Door onder andere gebruik te maken van Enhanced E-Commerce en het instellen van microconversies, hebben we beter kunnen achterhalen in welke fase een bezoeker zit. Daarnaast kan het nu nog onbekende deel online bezoekers dat offline converteert beter in kaart worden gebracht. Hiervoor waren de volgende werkzaamheden nodig:

Search Engine Optimization (SEO)

Om uiteindelijk meer conversies, omzet en winst te halen was het nodig om de nieuwe website nog te verbeteren op een aantal vlakken én om een goede nulmeting op te stellen van de huidige status qua SEO. Via een zoekwoordenonderzoek konden vervolgens focusthema’s worden bepaald en is er een duidelijke SEO (content)strategie opgesteld. Naar aanleiding van de contentstrategie zijn vervolgens pagina’s verbeterd, zodat ze beter vindbaar zijn geworden op hun belangrijkste zoektermen.

Search Engine Advertising (SEA)

Naast het ‘gratis’ organische verkeer waren er voor de Troubadour veel kansen op het gebied van betaald verkeer. Met name via AdWords kunnen bezoekers in elke fase van het aankoopproces in aanraking worden gebracht met de Troubadour, met als doel dat ze uiteindelijk online of offline converteren. Hiervoor waren de volgende stappen nodig:

Op basis van de behaalde resultaten in het bestaande AdWords account is er een nieuwe, uitgebreidere accountopzet is gerealiseerd. Hierdoor is er een betere relevantie tussen zoektermen, advertenties en landingspagina’s en is de structuur beter beheersbaar. Zodoende worden er meer relevante bezoekers binnengehaald en is de ROI aanzienlijk verbeterd.

De Troubadour wilde ook graag zelf de kennis in huis hebben om met het account aan de slag te kunnen. Om die reden is er een SEA training gegeven. Zodoende kan de Troubadour het beheer zelf uitvoeren, of het beheer van Netprofiler goed beoordelen.

Vanuit de Troubadour was er niet altijd voldoende tijd om het account goed te kunnen beheren, dus is er besloten om een groot deel van het beheer aan Netprofiler uit te besteden, om zodoende de accounts continu te kunnen blijven verbeteren.

De resultaten

Naast een heerlijke taart bij de start heeft de samenwerking inmiddels een prachtige nieuwe website opgeleverd. We krijgen zoveel positieve reacties, echt alleen maar complimenten. Ik ben er zelf ook echt supertrots op. We zijn er toch samen zoveel maanden druk mee bezig geweest. Daarom is het nu echt leuk om de site live te zien en zoveel goede feedback te krijgen. Zowel van klanten als leveranciers.” (Merel Hopman)

In de periode van september 2015 tot en met mei 2016 hebben we door middel van SEA campagnes 4 maal zoveel bezoekers op de website gehad ten opzichte van het jaar ervoor.

Met 1/6 van de kosten is de omzet van De Troubadour met ruim 500 procent gestegen ten opzicht van het jaar ervoor.

Wat begon als projectmatige werkzaamheden voor de lancering van een nieuwe website in 2015, is uitgegroeid tot een structurele samenwerking. Netprofiler kijkt nu samen met De Troubadour in de vorm van online marketing support, hoe de online winkelformule nog succesvoller gemaakt kan worden dan de offline variant.

Wil je meer weten over deze case? Neem dan contact op met Paul de Graaf

020 345 9488 email Netprofiler

Bekijk ook onze andere cases

Avontuur

‘Door onze kennis van de branche te bundelen met de specialistische kennis van Netprofiler hebben we de juiste stappe...

lees meer over deze case