Prominent

“Bij Prominent zijn we no-nonsense, eerlijk en resultaatgericht. Dat zoek ik ook in een partner. Netprofiler sluit volledig bij ons aan en ontzorgt mij op alle fronten.” (Chiel Menthen, Online Performance Marketeer Prominent)

Een lekkere stoel, een fijne bank, een moment van ontspanning. Dat is waar Prominent marktleider in is. Sinds 1999 is Prominent gegroeid naar meer dan veertig filialen in Nederland, maar de rol van online wordt steeds groter. Tientallen adviseurs reizen door het land en ieder jaar ervaren ruim 20.000 nieuwe klanten het comfort van een nieuwe relaxstoel -of bank. Voor Prominent staan comfort, design, en vakmanschap centraal. Netprofiler past perfect bij die uitgangspunten.

Chiel Menthen, Online Performance Marketeer Prominent

“Bij Prominent zijn we no-nonsense, eerlijk en resultaatgericht. Dat zoek ik ook in een partner. Netprofiler sluit volledig bij ons aan en ontzorgt mij op alle fronten.”

Uitdaging

Prominent begon ooit in 1999 met één winkel in Nunspeet. Langzaam groeide de collectie, het aantal winkels en het aantal nieuwe klanten. Gelijktijdig aan die ontwikkeling groeide ook de online markt. De website wordt steeds belangrijker voor klanten om informatie in te winnen, brochures aan te vragen en winkelbezoeken te plannen.

Prominent komt vervolgens op het punt waarbij ze te groot zijn om zelf alle online campagnes te beheren. “Het gaat om zulke grote budgetten, dan heb je gewoon echt specialisten nodig”, aldus Chiel Menthen van Prominent. Prominent heeft door de jaren heen ook de focus veranderd. Staat de relaxstoelengigant eerst bekend om de zogenoemde sta-op-stoel onder een ouder publiek, nu is het de ontspanningsbeleving die Prominent alle leeftijdsgroepen wilt bieden. Meer producten, meer online afhankelijkheid en een grotere doelgroep aanspreken is een flinke uitdaging. Maar, de komst van een webshop en dus online verkoop biedt vooral ook nieuwe uitdagingen en mogelijkheden.

De online afdeling van Prominent heeft drie voornaamste taken waar Netprofiler een adviserende, ondersteunende en uitvoerende rol in heeft:

Netprofiler over de aanpak bij Prominent

Prominent en Netprofiler zijn al lang aan elkaar verbonden. Het begon ooit met een aantal laagdrempelige usability onderzoeken en breidde zich uiteindelijk uit naar Adwords, CRO en volledige ondersteuning bij webanalytics.

Onze belangrijkste uitgangspunten:

De samenwerking tussen Prominent en Netprofiler is zich nog altijd en continu aan het ontwikkelen en uitbreiden. Als opstapelende bouwstenen pakt Netprofiler de volgende elementen aan:

Bouwsteen 1 – Usability onderzoek

Netprofiler heeft voor twee websites een usability onderzoek uitgevoerd. Door middel van dit usability onderzoek onder de doelgroep van Prominent is een aantal belangrijke usability aandachtspunten aan het licht gekomen. Prominent heeft deze vervolgens gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid en conversiegerichtheid van de website te verbeteren.

Bouwsteen 2 – AdWords en SEA

In eerste instantie heeft Netprofiler een korte audit uitgevoerd op de bestaande AdWords-campagnes. Daaruit bleek dat er verschillende verbeterslagen mogelijk waren om het aantal leads te verhogen en de kosten te verlagen. Dankzij effectieve searchmarketing hebben we kwalitatieve bezoekers kunnen aantrekken. We hebben tevens met groot succes vol ingezet op non-branded marketing en retargetting door RLSA-campagnes (Remarketing lists for search ads).

Bouwsteen 3 – CRO

Het conversie optimalisatie traject is volledig in handen van Netprofiler. Van A tot Z doorlopen onze consultants het proces – van het formuleren van hypothesen tot het zien van kansen en van het testen tot het doorvoeren van verbeteringen.

“Elke test is in mijn ogen een succes. Ik wil aannames uitsluiten of falsificeren en dat is precies wat er gebeurd. Ik weet nu waarom we bepaalde elementen wel of niet aanpassen, toevoegen of verwijderen. En dat is waardevol.” – Chiel Menthen.

Bouwsteen 4 – Nieuwe webshop

Een nieuw touchpoint in de customer journey, zo omschrijft online marketeer Chiel Menthen de nieuwe webshop van Prominent. Van oorsprong zijn de stoelen enkel en alleen in de winkel te koop, dat is met de komst van de webshop veranderd. Bij de bouw van de nieuwe website en webshop is Netprofiler nauw betrokken. Indien nodig schakelen we direct met de bouwpartij. We richten Google Analytics volledig in, zorgen voor Tag Manager Support en adviseren continu op SEO-gebied voor een optimaal organisch zoekresultaat. Daarnaast beheren we uiteraard de Google Shopping campagnes en breiden we de dynamische remarketing uit.

Resultaat

Netprofiler en Prominent werken vrijwel op het gehele online marketing scala samen met elkaar aan meer online groei. En dat betaalt zich uit.

Kijkende naar de non-branded AdWords campagnes - iets waar we gezamenlijk flink op hebben ingezet -zien we een enorme stijging in gerealiseerde leads met een flinke daling in de Cost per Action (CPA). Qua aantal leads zien we in een jaar tijd een stijging van 235 procent, terwijl de CPA 17 procent lager ligt dan dezelfde periode vorig jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“We zijn meer dan een klant. Met Netprofiler hebben we een partnership. Structureel en continu werken we op basis van vertrouwen met elkaar. En dat leidt tot ongekende resultaten.” ---- Chiel Menthen, Online Performance Marketeer Prominent

Wil je meer weten over deze case? Neem dan contact op met Ronald Muijzert

020 345 9488 email Netprofiler

Bekijk ook onze andere cases

Avontuur

‘Door onze kennis van de branche te bundelen met de specialistische kennis van Netprofiler hebben we de juiste stappe...

lees meer over deze case