Lucas Brouwer
Author Lucas Brouwer Role Senior Consultant | Project Manager

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Netprofiler en Harman: “We kennen de producten, de markt en de concurrentie als geen ander, waardoor we effectief kunnen inspelen op veranderingen en kansen”

Published 18 april 2025 Reading time 4 minutes
Netprofiler en Harman: “We kennen de producten, de markt en de concurrentie als geen ander, waardoor we effectief kunnen inspelen op veranderingen en kansen”

In een snel veranderende digitale wereld is het een uitdaging om jaar na jaar consistente groei te realiseren. Toch is dat precies wat Harman al tien jaar lang doet. Dankzij een strategische samenwerking met Netprofiler weet het bedrijf de online marketingstrategie voortdurend te optimaliseren en zich succesvol aan te passen aan technologische innovaties.

Lucas Brouwer, senior consultant en project manager bij Netprofiler, en Bas ten Berge, performance manager D2C EMEA bij Harman vertellen over de belangrijkste factoren achter dit succes.

Sterke basis

Volgens Ten Berge ligt de kern van het succes in de producten zelf. “JBL is het go-to merk als het gaat om Bluetooth-speakers en heeft een uitgebreid assortiment koptelefoons en premium oordopjes. Deze sterke productlijn, gecombineerd met een breed distributienetwerk via zowel online als fysieke retailers, heeft gezorgd voor een solide basis.”

Een belangrijke versneller van de online groei was de coronapandemie. “Mensen gingen nog meer online bestellen, en fysieke winkels waren tijdelijk niet beschikbaar. Hierdoor zagen we een enorme toename in online verkopen,” vertelt Ten Berge. De groei zette ook na de pandemie door, mede dankzij de opgebouwde kennis en ervaring binnen het team van Harman en Netprofiler. “We kennen de producten, de markt en de concurrentie als geen ander, waardoor we effectief kunnen inspelen op veranderingen en kansen.”

Digitale ontwikkelingen

De afgelopen tien jaar heeft Harman zijn marketingstrategie steeds aangepast aan nieuwe trends en technologieën. “De doorontwikkeling van Shopping Ads, de opkomst van smart bidding en de verdere automatisering van campagnecreatie hebben het speelveld veranderd,” legt Brouwer uit. “Waar we in het begin nog handmatig campagnes opbouwden, verloopt dit proces nu volledig geautomatiseerd.”

Een groot voordeel van deze automatisering is dat advertenties direct worden uitgeschakeld als een product niet op voorraad is of niet competitief geprijsd is. Hierdoor wordt het marketingbudget efficiënter ingezet. Smart bidding heeft ook veel handmatige taken overgenomen, zoals het aanpassen van biedingen op basis van apparaat, locatie en doelgroep. “Maar alleen vertrouwen op Google’s algoritme is niet genoeg. Iedereen gebruikt hetzelfde algoritme, dus het verschil zit in hoe je het voedt met waardevolle data en signalen,” aldus Brouwer.

Groeimotor

Eén van de sleutelfactoren achter het succes van Harman is de geavanceerde automatisering van campagnebeheer. “We werken met feedmanagementtools om grote aantallen campagnes, producten en talen efficiënt te beheren,” vertelt Ten Berge. “Door externe databronnen toe te voegen aan de productfeeds, zoals verkoopdata en prijsinformatie van retailers, kunnen we campagnes dynamisch optimaliseren.”

Een andere innovatieve aanpak is het gebruik van scripting om beter om te gaan met conversievertraging. “Sinds vorig jaar merken we een toename in vertraagde conversies. Met scripts loggen we conversiegegevens, waardoor we beter kunnen voorspellen hoeveel conversies nog bijkomen en hierop kunnen anticiperen,” legt Brouwer uit.

Daarnaast wordt voortdurend geëxperimenteerd met biedstrategieën. “Omdat onze producten bij veel retailers verkrijgbaar zijn, is er flinke concurrentie op merknaam zoekwoorden. Door slim om te gaan met biedstrategieën en kosten per klik te limiteren, zorgen we voor maximale zichtbaarheid zonder onnodig hoge kosten.”

De toekomst

Voor de komende jaren ziet Harman verdere groei door slimme inzet van data en duurzame marketingstrategieën. “Met alleen slimme biedstrategieën kom je er niet meer; het gaat erom hoe goed je het algoritme voedt met data,” stelt Brouwer. “We willen de opbrengst per geïnvesteerde euro verhogen en efficiënter omgaan met ons marketingbudget.”

Experimenten blijven hierin een cruciale rol spelen. “We doen A/B-tests binnen campagnes en nemen deel aan alpha- en beta-tests van Google,” vertelt Ten Berge. Ook organische zichtbaarheid wordt steeds belangrijker. “AI speelt hier een steeds grotere rol in, zoals hoe we vindbaarheid kunnen waarborgen binnen Google’s AI Overviews of via zoekopdrachten buiten traditionele zoekmachines, zoals ChatGPT.”

De samenwerking tussen Netprofiler en Harman heeft zich in de afgelopen tien jaar bewezen als een krachtige combinatie van strategische kennis, technologische innovatie en datagedreven marketing. Met deze aanpak blijft Harman jaar na jaar groeien en blijft het merk JBL toonaangevend in de audiomarkt.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.