Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Meer relevante bezoekers via de organische zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wie het algoritme van de zoekmachine begrijpt, kan de uitkomst van zoekresultatenpagina’s veranderen. Daar draait Search Engine Optimisation (SEO) om: het beter begrijpen van zoekmachines.

Dit is het punt waar het voor jouw bedrijf interessant wordt: want hoger in de zoekresultaten komen, betekent meer bezoek op de website. En meer bezoek op de website betekent meer conversies. Onze SEO specialisten houden zich hier dagelijks mee bezig.  SEO is onze passie, en niets vinden wij mooier dan deze passie met jou te delen.

Verdiep je verder in Zoekmachine optimalisatie (SEO)

neem contact op

SEO in een notendop: hoe kunnen we jouw website optimaliseren?

Er zijn meer dan 200 factoren die de positie in de zoekmachines bepalen. Deze factoren vallen allen onder één van de volgende drie onderdelen:

Voor de techniek kijkt de SEO specialist als het ware onder de motorkap van de website. Dit is het fundament van een goed vindbare website. Als de techniek niet in orde is, kun je nog zulke mooie content hebben, maar als zoekmachines die niet kunnen crawlen of indexeren, komen er alsnog geen bezoekers op binnen. Daarnaast bepaalt de techniek van een website ook of deze snel laadt en of de site op mobiel goed bruikbaar is.

Deze (en nog veel meer factoren) checkt Netprofiler tijdens een technische SEO audit, zodat we zeker weten dat de website technisch gezien SEO-vriendelijk is.

De content van een website omvat alles wat de gebruiker op een pagina ziet. Dit zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, tekst, video’s. Tekst is voor de zoekmachine vooralsnog de belangrijkste factor. Zoekmachines kunnen (nog) niet nauwkeurig bepalen wat er in een afbeelding of video gebeurd. Door een goede combinatie van relevante tekst, ondersteund met relevante afbeeldingen en video, zorg je voor een pagina die optimaal aansluit bij een bepaalde zoekintentie.

Met een content audit analyseert Netprofiler hoe de bestaande content geoptimaliseerd kan worden, zodat deze zo goed mogelijk 'antwoord' geeft op de - voor jou - relevante zoekintenties. En hoe beter de content aansluit bij relevante zoekwoorden, hoe beter de pagina daarop vervolgens vindbaar wordt.

Op basis van een zoekwoorden onderzoek en keyword mapping, analyseren onze SEO specialisten welke relevante zoekintenties er zoal zijn en hoe de huidige content en URL-structuur hierop aansluit. Zodoende achterhalen we eventuele gaps en leggen we de basis voor een complete contentstrategie. Die contentstrategie richt zich op het toevoegen of optimaliseren van relevante content, om zoveel mogelijk relevant organisch verkeer te genereren.

Gebruikerssignalen zijn factoren waar je zelf in principe niet direct invloed op hebt, maar deze factoren zijn wel ontzettend belangrijk voor het bepalen van de rankings. Dit bestaat onder andere uit het aantal externe websites dat naar jouw website verwijst, maar ook het gedrag van gebruikers van de zoekmachine.

Klikt deze gebruiker bijvoorbeeld op jouw zoekresultaat, maar daarna direct op ‘Vorige’, dan is dit een teken voor zoekmachines dat deze pagina niet voldoet aan de wensen van de gebruiker. Gebruikerssignalen zijn dan ook sterk afhankelijk van de techniek (bijvoorbeeld laadtijd) en de kwaliteit van de content (wordt de zoekvraag goed beantwoord?).

Waar het optimaliseren van de gebruikerssignalen voorheen vooral bestond uit het vergaren van relevante backlinks, is linkbuilding tegenwoordig een tactiek die steeds minder effect heeft. Links die je hiermee verzamelt moeten niet enkel autoritair zijn, maar ook relevant en van hoge kwaliteit. De meeste linkbuilding-partijen richten zich echter vooral op links van lage kwaliteit (startpaginaklonen), of betaalde links (en dus in strijd met de Google richtlijnen).

Via een backlink audit analyseert Netprofiler jouw backlinkprofiel, om te achterhalen welke kwalitatieve mogelijkheden er zijn voor jouw website. Vervolgens bedenken we samen een white-hat linkbaiting strategie, om het backlinkprofiel uit te breiden met relevante, kwalitatieve, inkomende links.

Zelf een SEO specialist worden?

De SEO tools maken de man, maar een goede SEO training is essentieel om hier effectief gebruik van te kunnen maken. Wij leiden jou graag op tot de volgende SEO guru, door jou alle ins & outs te geven met betrekking tot SEO. Of dit nu de SEO basics zijn, een technische training of een contentworkshop, voor alle aspecten van SEO heeft Netprofiler een passende cursus. Voor alle vragen over zoekmachine optimalisatie kun je altijd bij ons terecht.

Contact

SEO is onze passie, en niets vinden wij mooier dan deze passie met jou te delen. Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem weten op of bel ons op 020 - 345 94 88. Wie weet schuift binnenkort een van onze SEO specialisten bij jou aan tafel!

Klanten voor Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wij helpen je ook graag verder met...

Cases

Graag laten we je een case zien uit ons portfolio.

Prominent

“Bij Prominent zijn we no-nonsense, eerlijk en resultaatgericht. Dat zoek ik ook in een partner. Netprofiler sluit volledig bij ons aan en ontzorgt mij op alle fronten.” (Chiel Menthen, Online Performance Marketeer Prominent)

bekijk alle cases case verder lezen