Backlink audit

De hoeksteen van het linkbuilden.

Backlink audit

Door beter te begrijpen wat de belangrijke aspecten zijn van een link, kun je gericht opzoek gaan naar links die écht bijdragen aan het linkprofiel.

Waar veel linkbuilding-partijen zich toch vooral beperken tot het toevoegen van de website aan verschillende startpagina’s, is dit een tactiek die steeds minder effect heeft. Links moeten tegenwoordig niet enkel autoritair zijn, maar ook relevant en van hoge kwaliteit om echt een goede bijdrage te leveren aan het linkprofiel. Wij kunnen je precies leren hoe je deze links kunt herkennen, en hoe je meer van dit soort links kunt verkrijgen!

Wat wij je bieden:

Linkprofiel analyse

De backlink audit begint bij het analyseren van de huidige situatie. Welke websites linken al naar jouw website en wat zijn de eigenschappen van deze links? We kijken hierbij onder andere naar de volgende aspecten:

Hoe verhoud het aantal links naar de homepage, met het aantal links dat naar de overige pagina’s verwijst? Een te laag aantal homepage links kan een teken zijn van over-optimalisatie of een lage merkbekendheid. Dit kan een reden zijn voor de zoekmachine om jouw website lagere posities in de zoekmachine toe te kennen.

De ankertekst (Engels: anchor text) is de tekst waarop geklikt moet worden om het linkje te volgen. Een te hoog aantal ankerteksten zonder de merknaam, kan een teken zijn van over-optimalisatie. In een backlink audit halen we deze informatie boven water.

Betaalde links en links die door een gebruiker zelf aangemaakt kunnen worden (bv. blog comments, forum posts, reviews etc.), krijgen vaak een ‘no-follow’ attribuut mee. Een hoog aantal ‘no-follow’ links kan een teken zijn van dubieuze linkbuilding tactieken.

Bij een ‘Top Level Domain’ analyse kijken we (voor een Nederlandse website) vooral naar het percentage .com en .nl websites die naar jouw website linken. Dit kan van invloed zijn op de positie voor zoekers in Nederland.

Een hoger aantal autoritaire links is over het algemeen goed voor de autoriteit van de eigen website. Een te hoog aantal autoritaire links kan echter ook een teken zijn van over-optimalisatie. In een backlink audit kijken we of de verdeling van de autoriteit zich verhoud tegenover die van natuurlijke linkprofielen.

Advies over Modern linkbuilden

Linkbuilden is niet meer wat het geweest is, en dat is maar goed ook! Een eindgebruiker is er immers weinig bij gebaat als er duizenden links op gehackte websites en dubieuze forums worden neergezet. Gelukkig zijn er voldoende methodes om zelf aan de slag te gaan met het winnen van kwalitatieve links. We staan te trappelen om de nieuwste methodes en handige tips & tricks aan je over te dragen. We geven je graag praktische handvaten om zelf de autoriteit van je website te verhogen. Werk je al samen met een linkbuilding-partij? Laat ons met een backlink audit checken hoeveel deze gewonnen links nu daadwerkelijk bijdragen aan jouw autoriteit.

Contact

Wil jij weten wat linkbuilden en een backlink audit kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op, en wie weet, zitten we binnenkort bij jou aan tafel!

Wij helpen je ook graag verder met...

Online Marketing Support

Cases

Graag laten we je een case zien uit ons portfolio.

Prominent

“Bij Prominent zijn we no-nonsense, eerlijk en resultaatgericht. Dat zoek ik ook in een partner. Netprofiler sluit volledig bij ons aan en ontzorgt mij op alle fronten.” (Chiel Menthen, Online Performance Marketeer Prominent)

bekijk alle cases case verder lezen