Florien Harmsma
Author Florien Harmsma Role Lead Social & Programmatic Consultant

Jouw digitale groei ook versnellen?

Plan een vrijblijvende strategische brainstorm in om te ontdekken welke digitale groei er voor jouw organisatie mogelijk is.

Ondek nu

Waarom en hoe je met seasonal marketing aan de slag moet (inclusief key takeaways)

Published 8 november 2022 Reading time 4 minutes
Waarom en hoe je met seasonal marketing aan de slag moet (inclusief key takeaways)

Jongeren aanspreken met back-to-school, gezinnen inspireren voor hun nieuwe zomervakantie en kerstgekkies laten zien hoe ze hun tafel mooi kunnen opdekken in december. Seizoensgebonden marketing is een krachtige manier om nieuwe doelgroepen aan te spreken en te binden aan je merk. In dit blog leggen we je uit hoe Seasonal Marketing werkt, hoe jij het toepast in je marketingactiviteiten en waar je allemaal aan moet denken.

Waarom Seasonal Marketing inzetten?

Met seizoensgebonden marketing maak je gebruik van momentum en een zekere urgentie. Je doelgroep is op specifieke momenten op zoek naar inspiratie en informatie. Als jij hier op de juiste momenten op in kunt spelen, kun je nieuwe en bestaande doelgroepen nog gerichter aanspreken. Daarom raden wij sterk aan om Seasonal Marketing in te zetten naast je always-on marketingactiviteiten.

Het is belangrijk dat je communicatie altijd goed op elkaar aansluit. Een herkenbaar voorbeeld is Kerst marketing van Intratuin. Zij vertellen je hele jaar hoe je jouw kamerplant het beste kunt verzorgen. En tijdens de feestmaanden zijn ze hoog in de funnel ook aanwezig met content die uitlegt hoe je jouw kerstboom zo lang mogelijk mooi houdt. Informatief, inspirerend en seizoensgebonden. Hier is duidelijk te zien hoe het zoekvolume voor Kerst omhoog schiet, dit bewijst dat je enkel en alleen op dit moment kunt meeliften op de populariteit van Kerst.

Interesse in Kerst in 2021 Bron: Google Trends

De planning van seizoensgebonden marketing: begin op tijd

Net zoals voor elke campagne geldt dat het verstandig is om ruim op tijd te beginnen. Voeg kleine inhakers en grote seizoensgebonden campagnes toe aan de marketing- of campagnekalender. Houd ook rekening met onverwachte inhakers, zoals een hittegolf of hevige sneeuwval. Werk de plannen alvast uit, zet de uitingen klaar en alloceer de juiste budgetten.

Waar moet je aanwezig zijn en met welke boodschap?

Allereerst loont het om te achterhalen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Dit doe je door je salescijfers in te duiken, in Google Analytics de pieken te analyseren, onderzoek te doen naar zoekintenties en naar Google Trends te kijken. De afbeelding hieronder laat zien dat de term back-to-school een flinke piek heeft in de laatste week van augustus, maar dat de weken daarvoor en daarna ook relevant zijn.

Interesse in back-to-school in 2021 Bron: Google Trends

Met al deze informatie kun je relevante content produceren. Denk aan inspirerende blogs en organische social uitingen. Dit kun je natuurlijk ook kwijt in CRM-uitingen, offline marketing en Pinterest. Zet budgetten achter deze organische content om sales te boosten en nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Het is belangrijk is om dicht bij jezelf en je merk te blijven. Niemand heeft wat aan een mismatch. Denk aan een bedrijf dat meelift op Pride, maar zelf intern niets onderneemt om diversiteit en inclusiviteit te waarborgen. Dus pas op dat je niet met alle inhakers meewaait, selecteer alleen de momenten die passen bij jouw klantgroepen en merk. Duik jullie data in en achterhaal bijvoorbeeld of er aan het begin van de lente veel specifieke producten gekocht worden, check of er een piek is rond Moeder- of Vaderdag en kijk of er rond Halloween hogere aantallen van een artikel verkocht worden. Je klantgroep laat zien waar zij behoefte aan heeft.

Seizoensgebonden marketing met Pinterest, TikTok en YouTube

We houden al snel vast aan de bekendere kanalen die we structureel gebruiken. Maar kanalen als TikTok en Pinterest zijn uitermate geschikt voor Seasonal Marketing. Inhakers en trends gaan razendsnel op TikTok en grote groepen zijn specifiek op zoek naar seizoensgebonden termen op Pinterest. Op de afbeelding hieronder zie je duidelijke trends rondom specifieke momenten in het jaar.

Jaarlijkse momenten 2022 op Pinterest Bron: pincreative.nl

Pinterest

Pinterest laat heel duidelijk zien wanneer personen op zoek zijn naar inspiratie. Er wordt in augustus al gezocht naar Kerstprojecten en in februari worden de eerste onderzoeken gedaan naar de zomervakantie. Met Pinterest marketing kun je specifieke doelgroepen targetten als je paid ads wilt gaan inzetten. Het grote voordeel hier is dat Pinterest als zoekmachine fungeert en je in kunt zetten op relevante keywords. Met name van toegevoegde waarde voor je kerstcampagne.

TikTok

TikTok is daarnaast een mooi platform om de jongeren doelgroepen aan te spreken, ook krabbelt de gemiddelde leeftijd daar steeds meer op. Binnen TikTok kun je gericht targetten op leeftijd, hierdoor spreek je jouw doelgroep gericht aan. Thema’s als back-to-school, examenperioden en Sinterklaas leven veel op TikTok, gezien de lagere leeftijd. De uitdaging hier is dat native content het beste werkt en dat is niet altijd eenvoudig te realiseren. Het grote voordeel van TikTok is dat het platform nog relatief nieuw is als het gaat om advertentiemogelijkheden. De kosten zijn laag en er is minder concurrentie aanwezig. Nu is een goed moment op te binnen aan je TikTok-aanpak.

YouTube

Als derde is YouTube een goede plek om seizoensgebonden aanwezig te zijn met je merk. Het is na Google de grootste zoekmachine van de wereld. Om die reden kun je het optimaliseren met een vergelijkbare SEO-aanpak en inzetten als branding- en als leadgeneratietool. Net als TikTok kun je jouw ideale doelgroep samenstellen en gericht targetten. Ook hier was Intratuin aanwezig met een mooie seasonal campagne. Het doel was zichtbaarheid en het merk neerzetten als kerstwinkel voor iedereen. Dit hebben we aangepakt met een combinatie van custom interesses (kerst in dit geval) en keyword research (kerstboom optuigen en kerstmuziek zijn een paar voorbeelden).

Key takeaways

  1. Speel in op de urgentie en maak gebruik van het verhoogde zoekvolume
  2. Begin op tijd met plannen en alloceer vooraf marketingbudget
  3. Bepaal de momenten waarop je wilt inhaken als merk op basis van (first-party) data
  4. Zorg dat je dicht bij je doelgroep en je merk blijft
  5. Denk ook eens aan de minder bekende social media platformen zoals YouTube, TikTok of Pinterest

Ga er mee aan de slag

Seasonal marketing kan in veel gevallen van toegevoegde waarde zijn voor je merk en als versterking van je always-on marketingstrategie. Zelfs als de seizoensgebonden momenten niet direct relevant zijn voor je sales, kun je profiteren van de toegenomen interesse en de hoge betrokkenheid dat het moment met zich meebrengt. Wil je dat wij met je meedenken? Dat kan! Neem contact met ons op en spar met direct met online specialisten.

Sta jij in de startblokken?

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Kies voor groei

Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!

Dyon Metselaar

Director

020 - 7871323

dyon@netprofiler.nl

LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.