Website migratie
Website migraties: 6 stappen voor online succes
Stefan Stitselaar - Lead SEO Consultant
Website migraties: het ideale moment voor een online groeispurt
Een website migratie kan het succes van je online business maken of breken. Eén fout kan leiden tot een flinke daling in je organisch verkeer en omzet, met maandenlange herstelwerkzaamheden als gevolg. Dit wil je uiteraard voorkomen.
Wil jij zeker zijn van een soepele website migratie, zonder de groei van je bedrijf te vertragen? Bij Netprofiler weten we als geen ander hoe belangrijk een zorgvuldige migratie is. Met bewezen resultaten voor onder andere Royal Brinkman, Thinkwise Software, het Concertgebouw en Boom Uitgevers, hebben we een betrouwbare aanpak ontwikkeld.
In dit artikel ontdek je waarom een succesvolle website migratie essentieel is en hoe ons stappenplan je daarbij helpt.
Wat verstaan we onder een website migratie?
Een website migratie, ook wel SEO migratie genoemd, is een proces waarbij een website wordt verplaatst naar een nieuwe locatie. Dit gebeurt vaak bij herstructurering, rebranding, of wanneer een bedrijf overstapt naar een nieuwe technische omgeving. Hoewel website migratie regelmatig voorkomt, is het een complex traject dat veel aandacht en expertise vereist.
De redenen voor website migratie
De redenen voor een migratie kunnen uiteenlopend zijn, onderstaande situaties komen veel voor. De website gaat draaien op een nieuwe domeinnaam en alle URL's moeten hierop aangepast worden.
- Er is gekozen voor een nieuw CMS waardoor de URL-structuur volledig anders wordt.
- Er zijn meerdere websites die samengevoegd moeten worden, bijvoorbeeld bij een overname of fusie van een bedrijf.
- Losse taaldomeinen worden gefuseerd naar één .com-domein, waardoor alle URL's van het .nl-domein op de schop gaan.
- Een nieuwe site is in ontwikkeling met een nieuwe structuur waardoor URL's anders worden opgebouwd.
Bij verschillende soorten website migraties is het een combinatie van meerdere aspecten.
Waarom is SEO bij een website migratie belangrijk?
Een migratie heeft altijd impact op je organische posities, verkeer en omzet. Bij een succesvolle migratie is de negatieve impact slechts tijdelijk en kun je op korte termijn weer groei realiseren Het is daarom essentieel om SEO zorgvuldig mee te nemen in het migratieproces om eventuele problemen te voorkomen. Enkele belangrijke redenen om hier goed over na te denken zijn:
Behouden van posities en verkeer
Je oude website heeft op verschillende belangrijke keywords goede posities verkregen en is uitgegroeid tot een autoriteit in de markt. Er is veel tijd en geld in gestoken om zo ver te komen. Als een site migratie niet goed wordt uitgevoerd, dreig je al deze waarde te verliezen. Dit kan een enorm risico zijn.
Stel je eens voor wat de gevolgen zijn als de zichtbaarheid op je vijf belangrijkste zoektermen verdwijnt of als je 10% van je organische omzet kwijt raakt. Bij een slecht uitgevoerde website migratie kan de impact op je business enorm zijn. Het is belangrijk om je bewust te zijn van dit risico en de mogelijke gevolgen.
De kans om je website te optimaliseren
Trage laadtijden, een inefficiënte interne linkstructuur en dubbele content kunnen pijnpunten zijn op je huidige platform. Deze kunnen de prestaties van je website flink beïnvloeden. Een website migratie biedt de uitgelezen kans om deze problemen aan te pakken en te zorgen dat je nieuwe website geen hinder ondervindt van deze technische beperkingen.
Bovendien kun je tijdens het migratieproces actiepunten uit een technische audit meenemen en oplossen voordat je nieuwe site live gaat. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe website een krachtige start maakt, zonder verlies in organische posities, verkeer of omzet, en klaar is voor verdere groei.
Beperkingen voorkomen
Bij de keuze voor een nieuw systeem of design, moet je afwegen of alle benodigde SEO features ook te gebruiken zijn. Ben je internationaal actief? Dan is een hreflang tag erg belangrijk. Gaat je nieuwe site veel gebruik maken van JavaScript? Dan wil je zeker weten dat Google hier geen moeite mee heeft. En stap je over van CMS, dan wil je ook dat alle essentiële functionaliteiten beschikbaar blijven.
Het is vanzelfsprekend dat je migraties tot een minimum wilt beperken. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over alle functies en toepassingen die je in de nieuwe situatie nodig hebt. Doe je dit niet grondig, dan loop je het risico snel opnieuw te moeten migreren.
Wanneer moet je een SEO-consultant betrekken bij je site migratie?
Zodra je overweegt een nieuwe website te lanceren, een domein te migreren of over te stappen naar een ander CMS, is het belangrijk om direct een SEO-consultant of SEO-bureau erbij te betrekken. De keuzes die tijdens de ontwikkeling van je nieuwe site worden gemaakt, kunnen zoals benoemd grote gevolgen hebben voor je SEO-prestaties.
Door vanaf het begin een SEO-perspectief mee te nemen in het bouwproces, voorkom je problemen en kun je je nieuwe site optimaal inrichten. Als belangrijke beslissingen zonder SEO in gedachten worden genomen, kan het later lastig en kostbaar zijn om deze aan te passen. Vaak is er al te veel tijd en budget geïnvesteerd om eerdere keuzes te corrigeren, wat onnodige risico’s met zich meebrengt voor je organische vindbaarheid.
Wijzigingen die cruciaal zijn voor SEO worden achteraf vaak niet meer doorgevoerd. Zeker als je al jarenlang je website hebt geoptimaliseerd, heeft je bedrijf veel te verliezen bij een migratie — iets dat je absoluut wilt voorkomen.
Hoe gaat Netprofiler te werk bij een SEO migratie?
Bij een SEO migratie komt meer kijken dan alleen het verplaatsen van content naar een nieuwe website. Het is een complex proces waarbij verschillende cruciale stappen moeten worden doorlopen om ervoor te zorgen dat de zichtbaarheid in zoekmachines behouden blijft of zelfs verbeterd kan worden. Bij Netprofiler volgen we een gestructureerde aanpak, waarbij elke fase van het migratieproces zorgvuldig wordt uitgevoerd. Hieronder vind je een overzicht van de stappen die wij volgen om een succesvolle SEO-migratie te realiseren, zodat je precies weet wat ons proces inhoudt en waar je op moet letten.
Fase 0: Inventarisatie
Fase 0? Inderdaad. Nog voordat je begint met de daadwerkelijke migratie, is het belangrijk om een SEO-specialist aan te haken. Zodra duidelijk is dat een site of domein gemigreerd moet worden, wil je een helder overzicht te krijgen van de omvang van de site, de geplande wijzigingen en de tijdslijn van de migratie.
Bij het kiezen van je nieuwe domeinnaam, CMS of het koppelen van andere systemen wil je op de hoogte zijn van de voor- en nadelen voor SEO. Beslissingen die in deze fase worden genomen, zijn vaak moeilijk terug te draaien en kunnen een blijvende belemmering zijn voor je toekomstige organische groei.Bovendien vraagt een succesvolle website migratie om een grondige planning, een duidelijke taakverdeling en juiste doelstellingen. Daarom starten wij bij elke SEO-migratie met een voortraject waarin we het project kaderen en een goed beeld krijgen van de aard van de migratie.
Fase 1: Voorbereiden van de migratie
We verzamelen in deze fase alle belangrijke data van de huidige site. Met toegang tot Google Search Console, Google Analytics en de testomgeving van de nieuwe site, kunnen we een nulmeting maken van de huidige site.
Het voordeel van het in kaart brengen van de website, is dat we een goed beeld hebben van de huidige prestaties. Op basis van deze prestaties en wijzigingen die doorgevoerd worden, kunnen we scenario's schetsen van de situatie na livegang. Door scenario’s te schetsen is het duidelijk wat je kunt verwachten na livegang.
Fase 2: Analyseren van de oude website
We verrichten een audit om verbeterpunten of issues op de huidige site in kaart te brengen. Deze issues kunnen direct aangepakt worden bij de ontwikkeling van de nieuwe site voor een vliegende start bij livegang.
We brengen vervolgens in kaart welke URL’s van waarde zijn. Denk hierbij aan URL’s met hoge posities, veel organisch verkeer, omzet of pagina’s met backlinks. Alles wat waardevol is, wil je ‘meeverhuizen’ naar de nieuwe locatie. Hierbij kijken we ook naar User Experience met betrekking op conversies.
Fase 3: Het mappen en redirecten van het domein
Alle URL’s die waardevol zijn, moeten geredirect worden naar de nieuwe URL's. Zie het als het doorverwijzen naar een nieuw adres. Het in kaart brengen van al deze doorverwijzingen, noemen we ook wel redirect mapping. Dit is een arbeidsintensieve klus waar je veel tijd aan kwijt bent. Doe je dit niet goed, dan resulteert dat meestal in slechte prestaties na livegang van de nieuwe website. Het is daarom belangrijk om hier voldoende tijd voor in te plannen tijdens een SEO migratie.
Met name bij grote websites kan het migreren veel werk zijn. In dit geval moet er een onderscheid gemaakt worden tussen ‘need to haves’ en ‘nice to haves’. De criteria hiervoor bepalen we samen.
Voor elke situatie geldt een andere aanpak voor het redirecten. Bij het samenvoegen van twee websites naar één nieuw domein, is er naast een website migratie ook een contentmigratie nodig om alle opgebouwde en waardevolle posities te behouden.
Fase 4: Voorbereiding voor livegang
In de testomgeving controleren we de website nog voor livegang op de belangrijkste SEO aspecten. Ook bekende verbeterpunten van de oude website houden we tegen het licht om te zien of deze juist zijn doorgevoerd of dat deze verbeterpunten nog steeds actueel zijn.
We controleren of alle benodigde content aanwezig is, of de site snel en goed functioneert en checken of interne links zijn bijgewerkt. Voor de livegang van de nieuwe website implementeren we redirects in de testomgeving. Zo kunnen we controleren en verzekeren dat er bij de lancering geen foutmeldingen optreden.
Fase 5: Livegang van de nieuwe website
De livegang van de website is een korte, maar intensieve fase. Wordt alles nog goed doorgemeten in Google Analytics en Google Tag Manager? Is Search Console nog gekoppeld? Komt verkeer binnen op de nieuwe site en wordt dit verkeer ook aan de juiste kanalen toegekend? En misschien wel het belangrijkste, komende leads of verkopen nog steeds binnen?
De dag van livegang staat in het teken van uitvoerig testen om er zeker van te zijn dat de site er goed voor staat. Komen we nog issues of verbeterpunten tegen? Dan prioriteren we deze op basis van impact en adviseren we hoe deze zo snel mogelijk geïmplementeerd kunnen worden.
We bespreken op de dag zelf nog de stand van zaken en adviseren over de vervolgstappen. Zien we direct na livegang grote issues die de business kunnen bedreigen? Dan adviseren we of een rollback noodzakelijk is. In dit geval draaien we alles terug, zodat we de problemen kunnen oplossen voor de definitieve livegang. Gelukkig komt dit vrijwel niet voor.
Belangrijk: Een website migratie kan altijd mislukken, daarom is het belangrijk dat je altijd rekening houdt met een rollback scenario. Mocht dit voorkomen, dan wil je een back-up van je oude website achter de hand hebben. Zorg ervoor dat je altijd in staat bent om terug te keren naar de oude situatie.
Fase 6: Performance monitoring en verdere optimalisatie
Het kost zoekmachines enige tijd om de nieuwe site volledig te indexeren en de oude URL’s te verwijderen. Een daling in verkeer en posities kan soms pas na een week zichtbaar worden. Daarom monitoren we gedurende 8 weken na de migratie continu de posities, het organische verkeer en de omzet, zodat we eventuele problemen snel kunnen signaleren en aanpakken.
Na deze periode kunnen we de resultaten en de prestaties van de nieuwe website goed in kaart brengen. Het migratietraject loopt op zijn einde. We leveren een migratierapport op waarbij we terugblikken op de geschetste scenario’s om te evalueren of de migratie succesvol is verlopen. Vervolgens bespreken we vervolgstappen om te zorgen voor de verdere organische groei van de nieuwe website.
Hulp nodig bij een aanstaande site migratie?
Staat er een migratie bij jou op de planning en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op. In een inventariserend gesprek kunnen we een eerste inschatting maken van de migratie en je meer vertellen over onze aanpak en de stappen die nodig zijn voor een succesvolle website migratie.
Sta jij in de startblokken?
Content is de drijvende kracht achter al jouw marketingdoeleinden. Ga daarom vandaag nog aan de slag met contentmarketing!
Onze specialisten staan voor je klaar.
Kies voor groei
Wil je samenwerken aan jouw online groei? Neem dan contact met ons op!
LevelUp Group gebruikt de door jou verstrekte contactgegevens om contact met je op te nemen over onze producten en diensten. Je kunt je op elk moment afmelden voor deze berichten.